Valg-blogs ude af trit med virkeligheden

BAGGRUND: Partierne satsede på internettet i valgkampen, men der mangler føling med de uskrevne regler og kulturen i medier som weblogs.
Henrik Theil
Fakta

Om blogs

En weblog - her kaldet "blog" - er en ofte opdateret hjemmeside f.eks. på www.facebook.com, der typisk består af korte indlæg i omvendt kronologisk orden, tit med links til interessante ting på internettet, foto, dagbogsindlæg om brugernes liv, eller en blanding.


Kilde: Iblog.dk / Altinget
"Anders is ude at føre valgkamp". Det var beskeden til mange, der i de første dage af valgkampen besøgte Anders Fogh Rasmussens (V) side på Facebook på internettet.

Enten er det subtil Venstre-humor eller bare ubehjælpsomt, men en første kortlægning af partiernes og politikernes brug af internettet i valgkampen 2007, især blogs, peger mere på det sidste end på det første.

Lektor og internetforsker, ph.d. Lisbeth Klastrup ved IT-Universitetet i København har ved folketingsvalgene i 2005 og 2007 set på valgkampen på nettet, og hun følger især initiativerne på de sociale medier, som blogs (se faktaboks).

Hendes konklusion er, at der generelt er sket store fremskridt i løbet af de to år siden sidste valg. Hjemmesider er blevet professionaliserede, der sendes web-tv, og anvendelsen af blogs blev taget i brug af stort set alle partier.

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00