Debat

Branchedirektør: Dobbelt bundlinje giver mere for pengene

DEBAT: Det giver mere for pengene at købe ind hos de virksomheder, der både arbejder med en økonomisk og en social bundlinje. Sådan skriver branchedirektør i Selveje Danmark, Jon Krog.

Ida Routhe
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jon Thorlacius Krog
Branchedirektør, Selveje Danmark

Vi har i Danmark et velfungerende arbejdsmarked for alle os, der kan varetage et arbejde på almindelige vilkår. Men er du handicappet, socialt udsat eller af en tredje årsag ikke kan leve op til normerne på det almindelige danske arbejdsmarked, er det faktisk uendeligt vanskeligt at blive en del af det fællesskab, arbejdsmarkedet også er. Vores arbejdsmarked er ganske enkelt ikke rummeligt nok.

Socialøkonomi handler blandt andet netop om det. Gladfonden og Hans Knudsen Instituttet skaber arbejde til udviklingshæmmede, ligesom Blindes Arbejde gør det for de synshandikappede, Special Minds og Specialisterne for autister, Huset Venture for mennesker i flex- og skånejobs. Det gør de uden at vige blikket fra bundlinjen.

For socialøkonomiske virksomheder skal – ligesom helt almindelige virksomheder – kunne løbe rundt. Og som alle andre virksomheder, kræver det, at vi andre handler med dem. Det skal vi naturligvis ikke gøre bare fordi vi synes, at det er synd. Vi skal gøre det, fordi de socialøkonomiske virksomheder faktisk laver gode produkter, hvad end det er IT-løsninger, kantinedrift, designopgaver eller egentlige beskæftigelsesrettede indsatser.

Det er sund fornuft at købe ind hos de virksomheder, der arbejder med en dobbelt bundlinje. På den måde får vi ganske enkelt mere for pengene.

Jon Thorlacius Krog
Branchedirektør i Selveje Danmark

Og så skal vi gøre det, fordi det giver mening i et samfundsmæssigt perspektiv. Det er sund fornuft at købe ind hos de virksomheder, der arbejder med en dobbelt bundlinje. På den måde får vi ganske enkelt mere for pengene.

Socialøkonomi som del af CSR-strategi
En måde at styrke socialøkonomien på er i højere grad at tænke det sammen med virksomhedernes sociale ansvar (CSR). Socialøkonomi er ikke CSR, men socialøkonomi kan være en central del af en virksomheds CSR-indsats. Når DR overdrager kantinedriften til Glad Fonden, er det CSR for DR. Det samme er det, når virksomheder køber deres papkasser i HKI, eller når vi i Selveje Danmark kun giver gaver lavet af vores socialøkonomiske medlemmer. Noget er stort, andet er småt, men det kan alt sammen have betydning.

Kommunerne skal på banen
En anden vej er at styrke samspillet mellem kommuner og socialøkonomiske virksomheder. Kommunerne har i dag en lang række opgaver, der løses eller kunne løses af eksterne aktører.

I samspillet med de socialøkonomiske virksomheder ville det være fordelagtigt, hvis kommunen tænker i flere bundlinjer. Den konkrete opgave løses, det kunne være driften af en kommunal kantine. Der skabes arbejdspladser til borgere på overførselsindkomst, hvilket typisk ikke kun har positiv betydning for den enkelte borger, der er kommet i arbejde, men som kan øge trivslen i hele familien. Det er alle forhold, der har en direkte positiv betydning for den kommunale økonomi.

Fyld indhold i registreringsordningen
For det tredje skal vi have fyldt indhold i registreringsordningen for socialøkonomiske virksomheder. I 2013 vedtog Christiansborg en registreringsordning for socialøkonomiske virksomheder, som har til formål at skabe klarhed om, hvordan man definerer socialøkonomi. På den måde kan indkøbere i for eksempel kommuner sikre sig, at deres samarbejdspartnere ikke bare siger, at de er socialøkonomiske, men at de rent faktisk er det.

Ordningen er rigtig god, men de socialøkonomiske virksomheder kan endnu ikke mærke nogle fordele ved at lade sig registrere. Vi risikerer dermed, at den langsomt falder til jorden. I stedet burde man fra politisk hold følge op på ordningen ved for eksempel at undtage registrerede socialøkonomiske virksomheder fra rimelighedskravet eller sikre dem en lettere adgang til den offentlige indkøber via SKI-aftaler.

Det var tre bud på, hvordan vi kan styrke socialøkonomien i Danmark. Men hvis nu både virksomheder og offentlige institutioner begynder at regne med flere bundlinjer, når de køber ind, er vi allerede meget langt.

Dokumentation

Hvad er socialøkonomiske virksomheders styrker, begrænsninger og potentiale? Det diskuterer et debatpanel i den kommende tid.

Følg debatten her, og send dit indlæg til [email protected], hvis du også vil være med.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jon Krog

Branchedirektør, Selveje Danmark, Dansk Erhverv
cand.jur. (Københavns Uni. 1996), diplomleder (Danmarks Forvaltningshøjskole. 2009), MPA (CBS, 2016)

0:000:00