Debat

Adent: Sæt turbo på brugen af kunstig intelligens i sundhedsvæsnet

Moderne teknologi er både en hjælp for patienter og det pressede sundhedsvæsen. Det skal Robusthedskommissionen huske, når den i år fremlægger bud på et sundhedsvæsen i balance, skriver Richard Bundsgaard.

Fjernkonsultationer og video-opkald bliver stadig mere almindelige i sundhedssektoren, skriver Richard Bundsgaard.
Fjernkonsultationer og video-opkald bliver stadig mere almindelige i sundhedssektoren, skriver Richard Bundsgaard.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Richard Bundsgaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Historierne om problemerne i det danske sundhedsvæsen er nærmest endeløse. Manglen på de såkaldte varme hænder, fejlbehandlinger i travle hverdage og en demografisk udvikling, der kun vil forstærke trykket, er udfordringer, der kun vil vokse i størrelse.

Det ved Robusthedskommissionen med Søren Brostrøm i spidsen alt om. Derfor er mit håb da også, at der bliver skruet voldsomt op for brugen af moderne teknologi, når kommissionen i år skal fremlægge deres bud på et sundhedsvæsen i balance.

Selvfølgelig vil den menneskelige faktor altid have en central rolle i sundhedsvæsenet, men der er en lang række opgaver, hvor nye teknologier og kunstig intelligens (Artificial Intelligence eller AI) kan træde til.

Danske Patienter har allerede sendt deres ti gode råd til Robusthedskommissionen, og her understreger foreningen da også, at hjælp til diagnosticering og overvågning er oplagte områder for brug af AI. Samme toner kom fra brancheorganisationen Medico Industrien, da Robusthedskommissionen inviterede til møde i Kolding i slutningen af januar.

Misforstået, men effektiv teknologi

Det øgede fokus er glædeligt, for der er så meget at vinde – også selvom AI til tider bliver misforstået i den brede offentlighed, hvor ”intelligens” bliver oversat til ”bevidsthed”. Men der er ret langt fra menneskelignende robotter i science fiction-film som Blade Runner til den computer, der blot scanner information for det, den er instrueret i ud fra erfaringer gjort af professionelle.

Og det er, hvad AI er karakteriseret ved: Evnen til at gennemskue enorme mængder af data indenfor et meget specifikt fagområde. Det er nærmest at sammenligne med en Google-søgning på steroider, hvor de bedste menneskelige hjerner definerer søgeområdet, og man så bruger computerens maskinkraft til at lede efter data, der i omfang langt overstiger, hvad en fagperson kan nå at se på en livstid.

Det er både tidsbesparende og hjælper brugere, kunder og patienter på den mest bekvemme måde

Richard Bundsgaard
Stifter, Adent

Et eksempel på dette er, når AI hjælper med at vurdere, om et opkald til alarmcentralen er foretaget af en patient, der har fået en blodprop i hjernen – et stroke – og så, ud fra et hav af andre opkald af andre patienter i samme situation, kan spore, om der er karakteristika, der går igen og dermed hjælpe fagpersonen med at vurdere, om der skal sendes hurtig hjælp.

Det samme gælder tydningen af scanninger, hvor den mindre erfarne læge kan læne sig op ad AI, der kan lede efter sygdomstegn med millioner af andre scanninger som reference. Alt sammen hjælp, der er med til at sikre bedre og tidligere diagnoser, hvilket igen hjælper med en mere målrettet behandling og dermed også en forbedret sundhed i befolkningen.

Corona-pandemien ændrede mange grundlæggende strukturer i samfundet. Hjemmearbejdspladser og Teams-møder blev pludselig en del af hverdagen – fordi teknologien tillod det. Det samme bliver mere og mere udbredt i sundhedssektoren, hvor fjernkonsultationer og video-opkald bliver stadig mere almindelige.

Assistance til et presset sundhedsvæsen

Alarmcentraler kan via brugernes mobiltelefoner få adgang til levende billeder, så professionelle kan vurdere omfang af skader, læger i almen praksis kan lave video-konsultationer, og tandlæger benytter i stigende grad kunstig intelligens og brugernes egne billeder i rådgivning af patienterne. Det er både tidsbesparende og hjælper brugere, kunder og patienter på den mest bekvemme måde.

AI kan også hjælpe den enkelte bruger eller patient til at monitorere egen sundhed. Mulighederne er enorme, for her kan teknologien agere den fremskudte bastion, der opfanger faresignaler inden de bliver til egentlige behandlingskrævende lidelser. Til fordel for brugeren og for et sundhedsvæsen, der har nok at se til allerede nu.

Der er et hav af muligheder for at udnytte teknologien, som allerede er i rivende udvikling. Jeg håber, Robusthedskommissionens anbefalinger til fulde omfavner teknologien. Det er fremragende redskaber, der kan hjælpe den enkelte med at opdage sygdom hurtigere og samfundet med at bruge knappe ressourcer bedst.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Richard Bundsgaard

Administrerende direktør, Adent Health
cand.merc. (AEF) (CBS. 2010)

Søren Brostrøm

Seniorrådgiver, WHO's generaldirektør
cand.med. (Københavns Uni. 1995), speciallæge i gynækologi/obsetrik, ph.d. (Københavns Uni. 2003), MPA (CBS 2011)

0:000:00