Debat

DM: Sådan får vi flere til at vælge en digital karrierevej

Hvis vi skal inspirere flere til at vælge en karriere inden for digital omstilling og skabe et tværfagligt digitalt arbejdsmarked, skal vi både sætte ind i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet og dyrke nye digitale rollemodeller, skriver Tine Segel, forperson i DM Digi.

Skal vi lykkes med at
skabe værdifulde digitale løsninger, skal vi inspirere flere til at søge den
karrierevej. Også selvom de har valgt en uddannelse, der ikke umiddelbart lyder
særlig digital, skriver Tine Segel.
Skal vi lykkes med at skabe værdifulde digitale løsninger, skal vi inspirere flere til at søge den karrierevej. Også selvom de har valgt en uddannelse, der ikke umiddelbart lyder særlig digital, skriver Tine Segel.Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix
Tine Segel
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Bibliotekaren, der hjælper kollegerne i it-afdelingen med at bruge nye it-systemer eller historikeren, der er guld værd, når en havvindmølle skal repareres, fordi han kan genfinde al data. Der er masser af karrieremuligheder indenfor den digitale omstilling, hvor mange forskellige fagligheder kan byde ind.

To ud af tre organisationer i Norden forventer at bruge AI mere i de kommende tre år, viser en analyse foretaget af Mandag Morgen.

Hver tredje organisation mangler allerede i dag specifikke digitale kompetencer, og behovet for medarbejdere, der kan bygge bro mellem ny teknologi og udviklingen af services eller produkter – såkaldte digitale integratorer – vil vokse fra 23 procent i dag til 33 procent om bare tre år.

Digitale humanister

Mange af de medarbejdere, der kan påtage sig rollen som digital integrator, har en humanistisk uddannelse med kompetencer inden for analyse, etik, bias og mangfoldighed.

Lige fra grundskolen til de videregående uddannelser skal digitale kompetencer og en bagvedliggende forståelse af betydningen af data, bias og kildekritik blive en del af uddannelserne

Tine Segel
Forperson, DM Digi

Med et stadigt bredere blik i virksomhederne på de kompetencer, der er forudsætningen for at kunne høste gevinsterne ved AI og digital omstilling, er det vigtigt, at vi også i den offentlige debat nuancerer, hvad det vil sige at arbejde med digital omstilling.

Det er for nogle at programmere, og for andre at tilgå og systematisere store datamængder, sikre datakvalitet, analysere data og dermed skabe ny værdi.  

Skal vi lykkes med at skabe et tværfagligt digitalt arbejdsmarked og værdifulde digitale løsninger i både den offentlige og private sektor, skal vi inspirere flere til at søge den karrierevej. Også selvom de har valgt en uddannelse, der ikke umiddelbart lyder særlig digital.

Lad mig give nogle eksempler på de rollemodeller, vi skal fremhæve meget mere:

En bibliotekar ansat i en it-afdeling i en kommune med kompetencer inden for systematik og brugerforståelse har ansvaret for at lære kollegerne at bruge nye it-systemer, at overholde lovgivning og krav og tage ny teknologi i brug såsom VR-briller i ældreplejen. 

En historiker ansat som Records Manager i en energivirksomhed er ekspert i dokumentation, datakvalitet og vurdering af kilder. Han sikrer, at for eksempel en havvindmølle kan repareres på kortest mulig tid, fordi al teknisk data kan genfindes.

En cand.mag i litteraturvidenskab er ansat som chef for en udviklingsafdeling i en it-virksomhed, fordi hun bringer sin humanistiske vinkel på teknologi i spil med fokus på diversitet og ansvarlig brug af data.

Læs også

Ingen af de tre har taget en it-specialist uddannelse. De bringer andre fagligheder i spil, og det er den slags digitale integratorer i samspillet med dataloger og udviklere, der er endnu mere brug for i den digitale omstilling.

  • Rollemodeler og folkeskolefag

Vi er mange, der kan bidrage til at skabe et bedre Danmark med digitalisering og AI, men ikke alle er klar over det, og derfor vil jeg pege på tre vigtige områder, hvor vi skal sætte ind.

Vi har brug for de gode historier om de mange og meget forskellige medarbejdere, der skaber værdi i den digitale omstilling

Tine Segel
Forperson, DM Digi

1. Uddannelse. Lige fra grundskolen til de videregående uddannelser skal digitale kompetencer og en bagvedliggende forståelse af betydningen af data, bias og kildekritik blive en del af uddannelserne. Derfor skal teknologiforståelse være et obligatorisk fag gennem hele folkeskolens klassetrin.

Lykkes vi ikke med at gøre det digitale felt relevant og nærværende for flere, får vi et digitalt a- og b-hold og vil ikke kunne inspirere især piger til at gå målrettet efter en digital karriere.

2. Arbejdsmarked: Der er et stort behov for løbende kompetenceudvikling, men også for en øget opmærksomhed på, hvordan vi implementerer ny teknologi og digitale værktøjer uden at sætte trivsel og arbejdsglæde over styr.

3. Rollemodeller og positive fortællinger: Vi har brug for de gode historier om de mange og meget forskellige medarbejdere, der skaber værdi i den digitale omstilling. På den måde kan vi inspirere flere til at tilvælge den karriere i stedet for fejlagtigt at tro, at de ikke har kompetencerne til at begå sig i dette felt.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Tine Segel

Forperson, DM Digi, næstforperson, DM Kultur og Medier
cand.scient.bibl. (Danmarks Biblioteksskole. 2010)

0:000:00