Et halvt år efter oprettelse af ny cyberhotline: Et hit hos borgerne, men virksomhederne mangler

Sikre passwords, phishing-mails og identitetstyveri er bare nogle af de ting, som statens cyberhotline nu kan hjælpe med. Et halvt år inde i hotlinens levetid er det især borgere, der ringer efter hjælp, men virksomhederne har faktisk en særlig interesse i at benytte cyberhotlinen.

Magnus Garde-Strandberg

Det er nok de færreste, der ved det. Men hvis du har trykket på en phishing-mail, eller ved en fejl har givet koden til din mail væk, kan du ringe til Statens såkaldte cyberhotline.    

I et halvt år har borgere og virksomheder nemlig kunnet kontakte hotlinen for rådgivning til forebyggelse og akut hjælp ved cyberangreb.

Cyberhotlinen blev oprettet af Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med Center for Cybersikkerhed i marts i år. Ifølge en pressemeddelelse blev hotlinen oprettet, fordi ”cybertruslen er vedvarende og meget høj i Danmark”. Siden da har man modtaget 770 opkald og 77 e-mails fra borgere og virksomheder.

Altinget logoDigital
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget digital kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00