Indien bruger apps, digitale kontanter og opvaskemaskiner under krisen

ANALYSE: Hvem skulle have troet, at coronakrisen fører til større efterspørgsel på opvaskemaskiner i Mumbai? Teknologi er afgørende for Indiens håndtering af coronaepidemien, som i øjeblikket breder sig i verdens folkerigeste land. Men både både teknologien og anvendelsen af den er i mange henseender vidt forskellig fra den, vi kender i Danmark.

Foto: Rupak De Chowdhuri/Ritzau Scanpix
Peter Hesseldahl

Den indiske regerings centrale teknologiske værktøj under epidemien er appen Aarogya Setu, der blev lanceret 2. april, og som per 20 april var downloadet af omkring 60 millioner mennesker. Appen er tilgængelig på 11 forskellige sprog.   

Når man installerer appen, bliver man bedt om at svare på en række spørgsmål om sit helbred og sin familiestatus. Derefter modtager man en risikovurdering og nogle råd, alt efter om man får grønt lys som rask, gult lys som mistænkelig eller rødt som smittet.

For at bruge appen skal bluetooth og GPS-tracking være slået til. Appen kan derefter fortælle, om man har været i nærheden af andre, der har rød status, og den kan vejlede en i at undgå områder, hvor der er smittede. 

Altinget logoDigital
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget digital kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00