Debat

KMD: Robotter og kunstig intelligens kræver en ny for form for samarbejde og dialog på arbejdspladsen

Man kan diskutere, om vi er kommet for sent i gang med at udforme retningslinjer og etablere politiske rammer for robotter og kunstig intelligens. Men teknologien er her. Toget er kørt, og nu handler det om at komme ombord på den rigtige vogn, skriver Hans Jayatissa.

Vi kan nærmest opfatte samarbejdet med en robotkollega som en ny form for diversitet på arbejdspladsen. Og Al forskning og erfaring viser, at virksomhederne gennem diversitet opnår endnu bedre resultater, skriver Hans Jayatissa.
Vi kan nærmest opfatte samarbejdet med en robotkollega som en ny form for diversitet på arbejdspladsen. Og Al forskning og erfaring viser, at virksomhederne gennem diversitet opnår endnu bedre resultater, skriver Hans Jayatissa.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Hans Jayatissa
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Hvordan hænger diversitet og digitaliseringseventyret med kunstig intelligens sammen?

Tillad mig at forklare: Brugen af kunstig intelligens (AI) tager til på arbejdspladserne, hvor nye algoritmer bag kunstig intelligens bliver bedre og bedre til at støtte den enkelte medarbejder i dagligdagen, uanset om medarbejderen er advokat, radiolog, sagsbehandler, oversætter eller læge.

Læs også

Vi arbejder i KMD for eksempel med at skabe teknologier, som støtter lægerne i at vurdere det rette tidspunkt for knæoperationer, eller nye værktøjer, som understøtter en effektiv sagsbehandling med høj kvalitet i den offentlige sektor.

Vi kan nærmest opfatte samarbejdet med en robotkollega som en ny form for diversitet på arbejdspladsen.

Vi kan nærmest opfatte samarbejdet med en robotkollega som en ny form for diversitet på arbejdspladsen

Hans Jayatissa
Digitaliseringsdirektør, KMD

På de fleste arbejdspladser har vi i dag fokus på at etablere en alsidig arbejdsstyrke, blandt andet fordi vi gerne vil have kolleger, der nytænker og øger innovationen.

Diversitet giver bedre resultater

Al forskning og erfaring viser, at virksomhederne gennem diversitet opnår endnu bedre resultater.

Et værktøj baseret på kunstig intelligens fungerer på samme måde, fordi teknologien ikke ”tænker” som en dygtig kollega, men derimod kommer med alternative løsninger til kendte problemstillinger.

Dermed kan robotten være en værdifuld tilføjelse til mange teams, ligesom en menneskelig medarbejder, der kommer med andre forudsætninger og nye perspektiver, kan.

Diversitet er en god forretning for virksomhederne, både menneskeligt og digitalt. Robotkolleger udfordrer samtidig status quo. Det kan og skal vi omfavne.

Kræver grundige overvejelser

Indtoget med kunstig intelligens bør være en øjenåbner for dem, som har, og dem, som endnu ikke har robotkolleger.

Vi vil nemlig opleve, at fremsynede, danske virksomheder og institutioner i den kommende tid vil øge brugen af kunstig intelligens til at støtte deres medarbejdere, og vi bør derfor forinden gøre os overvejelser om, hvordan teknologierne påvirker medarbejderne.

Det er først og fremmest afgørende, at arbejdspladserne sørger for at tage en åben dialog om diversitet – også når det gælder robotkollegerne.

For i fællesskab kan vi skabe en forståelse af, hvordan synergien mellem mennesker og robotter bliver grobunden for de optimale løsninger.

Tager vi ikke dialogen om diversitet, risikerer vi hverken at høste de forventede effektiviserings- eller kvalitetsgevinster.

Hvad med ansvaret?

Hvis vi som arbejdspladser skal opnå succes sammen med vores robotkolleger, er vi nødt til at se nærmere på et kompleks.

For juridiske, etiske og faglige årsager tydeliggør nemlig, at den enkelte medarbejder stadig skal have det fulde ansvar for resultatet af arbejdet, selv hvis en robotkollega har varetaget en væsentlig del.

Læs også

Det blotlægger, at det vil være svært for medarbejderen at overlade sit arbejde til et værktøj, fordi medarbejderen vil føle et ansvarspres og et ønske om at efterkontrollere resultaterne. Det mindsker i sidste ende effektiviseringsgevinsterne.

Vi skal minde os selv om, at tilbøjeligheden til at efterprøve resultater stiger, når de digitale værktøjer, vi bruger, ikke ”tænker” som vores egne kolleger.

Vi kan blandt andet opleve at teknologierne tager fejl på simple områder, samtidig med at de brillierer på komplekse områder.

Retningslinjer viser vejen

Hvad kan vi stille op?

For at sikre gevinsterne bør vi som noget af det første opsætte retningslinjer, som sørger for, at medarbejderne har et tillidsbånd til teknologierne

Hans Jayatissa
Digitaliseringsdirektør, KMD

Vi kan alliere os med fageksperter og gøre os overvejelser omkring, hvilke arbejdsopgaver teknologierne forsvarligt kan understøtte, sådan at vi høster de effektiviserings- og kvalitetsgevinster, som vi ønsker, samtidig med at anvendelsen sker fagligt og etisk forsvarligt.

For at sikre gevinsterne bør vi som noget af det første opsætte retningslinjer, som sørger for, at medarbejderne har et tillidsbånd til teknologierne.

Retningslinjerne skal blandt andet sikre, at medarbejderne ved, hvornår de bør – og ikke bør – efterprøve resultaterne, og hvornår de kan tilsidesætte resultaterne. Det vil smidiggøre dagligdagen – til gavn for medarbejderne og for virksomhederne.

Toget er kørt 

Udviklingen på dette område går så stærkt, at vores dialog og debat om vores implementering er altafgørende for vores succes med kunstig intelligens.

Man kan diskutere, om vi er kommet for sent i gang med at udforme retningslinjer og etablere politiske rammer for kunstig intelligens, men den diskussion kommer vi ikke særligt langt med, da teknologien er her, toget er kørt, og nu handler det om at komme ombord på den rigtige vogn, så vi kan høste gevinsterne uden at gå på kompromis med fundamentale principper i vores samfund. 

Lad os derfor tage hul på diversitetsdialogen og være klar til at byde vores robotkolleger velkommen. De er kommet for at blive.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hans Jayatissa

Digitaliseringsdirektør, KMD
cand.scient. i datalogi og matematik (Århus Uni. 1994), MBA (Henley Business School. 2006)

0:000:00