Debat

TDC og Dansk Erhverv: Telepolitik er endelig blevet digitaliseringspolitik

Folketingets nye Digitaliseringsudvalg stemte før sommerferien for, at teleområdet skal flyttes fra Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget til det nye udvalg. Det er et logisk og fornuftigt skifte, som afspejler udviklingen i telebranchen, skriver Thomas Uhd og Poul Noer. 

For de fleste kan det måske virke som en detalje, men da folketingets nye Digitaliseringsudvalg før sommerferien stemte for, at teleområdet skal flyttes fra Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget til det nye udvalg, var der faktisk tale om en vigtig mærkedag, skriver Thomas Uhd og Poul Noer.
For de fleste kan det måske virke som en detalje, men da folketingets nye Digitaliseringsudvalg før sommerferien stemte for, at teleområdet skal flyttes fra Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget til det nye udvalg, var der faktisk tale om en vigtig mærkedag, skriver Thomas Uhd og Poul Noer.Foto: Fabrizio Bensch/Reuters/Ritzau Scanpix
Thomas Uhd
Poul Noer
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

På den ene side er den digitale infrastruktur en konkret, fysisk infrastruktur, som forsyner danskerne med muligheden for at kommunikere digitalt, ligesom elnettet forsyner danskerne med elektricitet. Derfor giver den politiske ressortplacering i Klima- Energi- og Forsyningsministeriet god mening.

Det er også fortsat vores fornemmeste opgave, som branchen investerer massivt, så vi i Danmark kan bryste os af verdens bedste og fremtidssikrede digitale infrastruktur med fiberforbindelser og 5G-mobilnet.

På den anden side er digital infrastruktur allerede i dag meget mere end ’simpel’ forsyning. Der er en klar international trend, hvor teleselskaber grundlæggende ændrer sig fra ren teleforsyning til at blive gennemdigitaliserede tech-virksomheder. Den trend er mangefacetteret. Lad os komme med et par oplagte eksempler:

Ansvarlig digitalisering

Cybersikkerhed fylder meget mere og er en tværgående udfordring, som skal løses af alle parter. Det er højeste prioritet, så den digitale infrastruktur er sikker for både kritiske funktioner i samfundet og den intensive brug af digitale løsninger hos både virksomheder og borgere.

Fokus på sikkerhed bliver ikke mindre, og blandt andet med implementeringen af EU-direktivet NIS2 kommer der krav til mange sektorer – krav som i hovedtræk allerede er dagligdag i telebranchen.

Kort sagt viser udviklingen allerede, at telepolitik i høj grad er blevet digitaliseringspolitik, og det vil kun gå endnu mere i den retning i de kommende år.

Thomas Uhd og Poul Noer

Et andet godt eksempel er innovation med blandet andet kunstig intelligens og datadrevne muligheder, der vil præge telebranchen massivt i de kommende år.

Det kræver grundig debat om ansvarlig digitalisering og åbner for nye forretningsmuligheder og partnerskaber med aktører uden for telebranchen og behovet for at opdyrke nye økosystemer, som man ser det allerede i dag med for eksempel droner og robotter.

I den forbindelse spiller intelligente 5G-løsninger i høj grad en hovedrolle. Det handler om IoT, droner, automatisering, industri 4.0, smart cities, smart mobilitet, telemedicin, selvkørende biler og meget mere, hvor 5G-nettets fantastiske muligheder for alvor kan realiseres.

Det er potentialer, som bygger på telebranchens netværk, men som kun kan realiseres med de rette politiske rammer og partnerskaber med andre aktører.

Bæredygtighed i form af digitale løsninger, som kan reducere klimaaftrykket i andre sektorer, er endnu et eksempel på, at telebranchen leverer løsninger, som går langt ud over digital forsyning.

Smart mobilitet bygget oven på 5G-nettet kan reducere trafikbehovet og nedbringe trængsel. Det samme 5G-net kan understøtte præcisionslandbrug, hvor sensorer og IoT-enheder kan overvåge afgrøder og dyr i realtid, hvilket kan give en mere effektiv ressourcestyring og højere afgrødeudbytte.

Læs også

Telepolitik er blevet digitaliseringspolitik

Der er endnu flere muligheder, end vi har nævnt her. Kort sagt viser udviklingen allerede, at telepolitik i høj grad er blevet digitaliseringspolitik, og det vil kun gå endnu mere i den retning i de kommende år.

Derfor er udvalgsskiftet fra forsyning til digitalisering oplagt og fremtidsorienteret. Faktisk har de politiske partier allerede selv set det skifte, da de konstituerede sig efter sidste valg.

Udvalgsskiftet er en vigtig mærkedag, som gør, at telebranchen kommer tættere på de politiske diskussioner om rammevilkår for digitalisering.

Thomas Uhd og Poul Noer

Der er således kun én dedikeret teleordførere blandt partierne i Folketinget, mens alle partier har digitaliseringsordførere.

Så udvalgsskiftet er en vigtig mærkedag, som gør, at telebranchen kommer tættere på de politiske diskussioner om rammevilkår for digitalisering, og omvendt kan udvalget komme tættere på den viden og de dagsordner hos teleselskaberne, som lapper ind over den bredere digitaliseringspolitik.

Det gælder også i forhold til den omfattende EU-regulering, der sætter rammerne for den danske tele- og IT-sektor.

Vi ser meget frem til samarbejdet og til at blive en integreret del af den danske digitaliseringspolitik.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00