Debat

Velfærdsteknologi – en oplagt mulighed for bedre service

DEBAT: Velfærdsteknologi kan forbedre den offentlige service. Udfordringen er at implementere de nye løsninger på en måde, hvor både borgere, pårørende og medarbejdere kan opleve fordelene, skriver KORA-direktør Jan Rose Skaksen.
Anna Gurzhiy Hougaard
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jan Rose Skaksen
Direktør for KORA

Hvis den offentlige sektor skal levere bedre service, uden at den bliver dyrere, er det en oplagt mulighed at benytte sundheds- og velfærdsteknologi. Mulighederne er talrige, lige fra avanceret telemedicin til simple hjælpemidler som for eksempel en strømpepåtager. De teknologiske muligheder er der, og de bliver hele tiden bedre - men problemet er i høj grad implementeringen: Hvordan implementeres de nye teknologiske muligheder på en måde, så det reelt giver borgerne en bedre service, uden at det bliver dyrere, end det er i dag? 

Stort potentiale
Et konkret projekt i tre østjyske kommuner har vist, at der både er økonomiske og servicemæssige potentialer i at anvende velfærdsteknologiske løsninger på ældreområdet. Projektet "Visitation og implementering af hjælpemidler i hjemmeplejen", blev gennemført af Favrskov, Randers og Aarhus Kommuner i samarbejde med Socialstyrelsen i 2011 og 2012.

Projektet gik ud på at styrke samarbejdet mellem visitator, træningsterapeuter og hjemmepleje med fokus på at inddrage hjælpemidler mere. Det kunne for eksempel være robotstøvsugere eller et hjælpemiddel til at selv at tage støttestrømper på. Det viste sig, at brugerne generelt var glade for at blive mere selvhjulpne. Det betød for eksempel, at de selv kunne bestemme, hvornår der skulle gøres rent, eller hvornår de skulle op eller ud.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Penge at spare på hjælpemiddler
Hvad angår det økonomiske, så beregner Rambøll, som har evalueret projektet, at hvis ordningen blev implementeret på landsplan, så ville besparelsespotentialet være et sted mellem 272 og 538 millioner kroner om året, når investeringen er betalt - og investeringen er tilbagebetalt på under 1 år. Det ser altså ud til at, der er et meget stort potentiale for at levere billigere og formodentlig også bedre service til de ældre ved hjælp af tekniske hjælpemidler.

Forhindringer
Det er naturligvis ikke uproblematisk at anvende velfærdsteknologi frem for "varme hænder". I det østjyske projekt var der for eksempel borgere, der var bange for at miste den sociale kontakt, der er ved en mere almindelig hjemmepleje. 

Man kan udvikle hjemmeplejens sociale opgaver, så SOSU-assisten ikke erstatter den ældres sociale kontakt, men i højere grad hjælper den ældre til at styrke og vedligeholde de sociale relationer, han eller hun har forvejen.

Jan Rose Skaksen
Direktør for KORA

Spørgsmålet er dog, om ikke den sociale kontakt kan sikres på anden vis. For eksempel kan man udvikle hjemmeplejens sociale opgaver, så SOSU-assistenten ikke erstatter den ældres sociale kontakt, men i højere grad hjælper den ældre til at styrke og vedligeholde de sociale relationer, han eller hun har forvejen. I KORA's analyser af hjemmepleje ser vi allerede eksempler på, at det foregår i en række kommuner. For eksempel når en SOSU-assistent tilskynder borgeren til at komme jævnligt på dagcentret eller holde kontakt med familien.  

Desuden hører en del af de ældre, der modtager ældrepleje, til blandt de mindre ressourcestærke borgere, der ikke just kaster sig over nye teknologiske tilbud. Det kræver omtanke i processen, når de nye teknologier skal implementeres - ellers bliver de ikke brugt. Og en robotstøvsuger, der aldrig kommer ud af skabet, bidrager selvsagt hverken til bedre eller billigere service til den ældre. 

Brug for en strategi
Et andet problem er, at velfærdsteknologi reelt kan ende med at blive et nyt dyrt tilbud, der skal organiseres - uden at det gamle tilbud tages af bordet. Det svarer til, at når man bygger en bro, skal man huske at lukke færgen - eller i det mindste at have en strategi for, hvordan og hvornår færgen lukkes. Her er det dog også vigtigt at erkende, at sundheds- og socialområdet ikke helt kan sammenlignes med for eksempel en bank, hvor de kunder, der ikke kan lide de nye produkter kan gå et andet sted hen.

Det vil kræve en stor målrettet indsats at implementere velfærdsteknologiske løsninger i stor samfundsmæssig skala. Der er mange udfordringer, men det er nødvendigt at finde løsninger på udfordringerne, hvis man skal sikre god offentlig service for pengene - også i fremtiden.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jan Rose Skaksen

Forskningschef, Rockwool Fondens Forskningsenhed
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1987), ph.d. (1991)

0:000:00