Debat

Velfærdsteknologichef: Hvor patient har sundhedsvæsenet råd til at være?

DEBAT: Jo længere, vi venter med at møde borgerne, jo større er risikoen for, at de bliver til patienter, skriver velfærdsteknologichef i Aarhus Kommune Ivan Kjær Lauridsen.

"Personlig
teknologi er på heftig fremfærd. IoT-alderen er her allerede, og den skal vores
system i større omfang geares til at imødekomme," skriver Ivan Kjær Lauridsen fra Aarhus Kommune. 
"Personlig teknologi er på heftig fremfærd. IoT-alderen er her allerede, og den skal vores system i større omfang geares til at imødekomme," skriver Ivan Kjær Lauridsen fra Aarhus Kommune. Foto: Aarhus Kommune
Minna Møbjerg Stevnhoved
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ivan Kjær Lauridsen
Velfærdsteknologichef i Aarhus Kommune

How patient are you?

Det spurgte jeg for nogle måneder siden repræsentanter for det britiske sundhedsvæsen om på en konference, arrangeret af Healthcare Denmark.

Den dobbelte betydning af patient illustrerer i den her sammenhæng en sigende pointe. For selv om man siger, tålmodighed er en dyd, så gælder det ikke nødvendigvis i sundhedsvæsenet. Tværtimod.

Fakta
Deltag i debatten!
Send til indlæg til [email protected]

For graden af patientliggørelse og sundhedssystemets tålmodighed hænger nøje sammen. Jo længere, vi venter med at møde borgerene, jo større er risikoen for, at vi møder patienter.

Vi er nødt til at nærme os borgerne tidligere, mens de stadig er i vigør. Vi er nødt til at klæde dem på med redskaber og viden - ikke mindst digitale løsninger - der giver bedre muligheder for at tage vare på egen sundhed - for at mestre det her uperfekte liv, vi alle lever, og for at finde den lykke og selvstændighed, vi alle higer efter.

Vores opgave er at holde borgerne væk fra patientliggørelse og længst muligt at understøtte dem i at leve et frit, sundt og sjovt liv - et liv, der er værd at leve.

Ivan Kjær Lauridsen
Velfærdsteknologichef i Aarhus Kommune

Vi har ikke råd til at vente
I det moderne sundhedsvæsen kan vi ikke være bekendt vente, til vi har med patienter at gøre. 

Det har samfundet ikke råd til, og det er heller ikke i borgernes interesse at ende som patienter. 

Mange af de løsninger, som over 500 mennesker i sidste uge oplevede på konferencen CareWare i Aarhus, demonstrerede med al tydelighed, at vi har et mangefold af innovative teknologiske løsninger på hånden.

Alle kan de på forskellig vis understøtte, at færre ender som patienter og være med til at reducere graden af patientlighed hos dem, som allerede er syge.

Men skal vi lykkes med at få gavn af de mange redskaber, kræver det en konsekvens og vedholdenhed i at inddrage borgere i at tage vare på egen sundhed, både tidligere og i større omfang. 

Nuancerne mellem borger og patient
Det betyder, at vi går fra, at man enten er patient eller borger, til en langt mere nuanceret skala med flere mellemstadier, hvor borgere selv tager vare på stadig flere aspekter af egen sundhed, støttet, selvfølgelig, af dygtige sundhedsfaglige medarbejdere i kommuner og regioner.

Ikke mindst med digitale redskaber ved hånden er stadig flere allerede i dag i stand til at tage styringen med eget helbred. 

Det gælder en lang række kronikere, der med digitale løsninger udrustes til at få større indblik i egen sundhed, og til at handle og leve mere hensigtsmæssigt. Og det gælder i plejeboliger, hvor borgere med velfærdsteknologiske redskaber kan klare flere ting i en hverdag på egen hånd, trods forskellige funktionsnedsættelser eller demenssygdom.

Vi har talrige eksempler på tilværelser, der har fået tilføjet ekstra dimensioner af frihed, værdighed og tryghed gennem velfærdsteknologi. Samtidig evaluerer og lærer vi til stadighed, hvordan vi bliver endnu bedre til at understøtte et godt liv for borgere i både plejeboliger og eget hjem.

Der er et lykkelig liv
Og det giver mening at møde borgeren tidligere, mens de har ressourcer til at dyrke og styrke deres uafhængighed.

Et lykkeligt, frit liv er ikke lig med indlæggelser, og med digitale løsninger kan vi støtte stadig flere i at mestre det uperfekte liv og leve lykkeligere, mere frit og længere tid i eget hjem.

Vi ved, at fx forskning i lykke peger på, at mennesker trives bedst, når de har et eget hjem og en omgangskreds af gode venner og familie; når de med andre ord kan tage vare på sig selv, vælge og gøre hvad de vil, og når de kan være noget for nogen. Vores opgave er derfor at holde borgerne væk fra patientliggørelse og længst muligt at understøtte dem i at leve et frit, sundt og sjovt liv - et liv, der er værd at leve.

Integration af individuelle løsninger
Det kræver mere inddragelse og flere individuelle løsninger, og det kræver bedre integration mellem sektorer og styrkede muligheder for at inddrage et mangefold af forskellige løsninger. 

De løsninger skal være tilgængelige og naturlige redskaber, både for sundhedsprofessionelle, men så sandelig også for borgerne selv. Vi kommer til at se mere teknologi, der går tættere på kroppen og tættere på det liv, vi lever til hverdag.

Personlig teknologi er på heftig fremfærd. IoT-alderen er her allerede, og den skal vores system i større omfang geares til at imødekomme. For det er sådan, vi i sandhed driver et sundhedsvæsen på borgernes præmisser. Det er sådan, de inddrages, får ansvar og bliver klædt på med viden og redskaber til at tage bedre vare på sig selv.

Sundhedsområdet i Danmark og internationalt syder og bobler af private virksomheders kreativitet og foretagsomhed. Den innovationskraft er det helt afgørende, at det offentlige sundhedsområde kan abonnere på og få glæde af sammen med borgerne. Vi skal blive bedre til at åbne os for at kunne tage imod disse mange elegante, overraskende og værdiskabende løsninger.

Vores it-systemer skal åbnes, så de nye løsninger kan integreres hurtigt og effektivt.

Agile løsninger til komplekse behov
Ambitionen for det nære sundhedsvæsen er netop at møde og inddrage borgerne tidligere.

Når vi sammen stræber efter, at borgere og deres pårørende skal have mere indflydelse og være mere aktive medskabere af eget forløb, stiller det krav til den måde, vi indretter vores sundhedsvæsen på. Det stiller krav til de digitale platforme, vi udvikler til at understøtte den individuelle borger.

Vores løsninger skal adressere virkelighedens udviklingsbehov med accelererede patientforløb, mere komplekse forløb på tværs af sygehuse, praktiserende læger og kommuner og behovet for bedre og tættere at kunne følge og forebygge hos mennesker med kronisk sygdom og mennesker, hvis evne til at mestre hverdagen langsomt aftager.

Endelig stiller det krav til at skabe en markedsstruktur og udviklingsorienteret lovgivning, som giver maksimalt udbytte af arbejdet med dokumentation, og som skaber rum til den nødvendige udvikling i sundhedsvæsenet.

I Aarhus har vi taget første skridt med den elektroniske omsorgsjournal Columna Cura. Vi har erkendt, at et agilt sundhedssystem skal understøttes af agile, digitale løsninger.

Derfor udvikler vi en journal, der understøtter de sundheds- og velfærdsteknologiske løsninger, som giver borgerne behandling og pleje på deres præmisser – og på tværs af sundhedsvæsenets sektorer.  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ivan Kjær Lauridsen

Velfærdsteknologichef, Center for Frihedsteknologi, Aarhus Kommune
sygeplejerske (Aarhus Amts Sygeplejeskole 1987), HD (Handelshøjskolen i Aarhus 2003), MPM (SDU 2008)

0:000:00