Organisationer opruster til kamp om offentlighedslov

ÅBENHED: Danske Medier og DJ sætter tempoet i vejret for at indhente eksempler på, hvordan ministerierne administrerer bestemmelser om aktindsigt. Offentlighedsloven skal evalueres senest i januar 2017.

Danske Medier indhenter eksempler på brugen af blandt andet reglen om ministerbetjening i offentlighedsloven, men også andre afgørelser, der viser om sagsbehandlingsfrister overholdes, og om myndigheder ekstraherer oplysninger.<br>
Danske Medier indhenter eksempler på brugen af blandt andet reglen om ministerbetjening i offentlighedsloven, men også andre afgørelser, der viser om sagsbehandlingsfrister overholdes, og om myndigheder ekstraherer oplysninger.
Foto: Colourbox
Sine Riis Lund

Det var meningen, at blandt andet meroffentlighedsprincippet i § 14 skulle komme i spil. Vores indtryk er dog, at princippet mere er blevet til en formalitet, der som påkrævet nævnes i afgørelsen, men at princippet reelt ikke fører til meraktindsigt.

Christina Moshøj
Seniorkonsulent, Danske Medier

Sagerne har givet os et godt overblik over betydningen af bestemmelsen om ministerbetjening, og vores generelle erfaring er, at ministerierne anvender bestemmelsen juridisk korrekt.

Jørgen Steen Sørensen
Folketingets Ombudsmand
Fakta
Evaluering af offentlighedsloven
Der er indgået en supplerende politisk aftale om, at de to regler § 24 og § 27, nr. 2 skal evalueres, når den nye offentlighedslov har været i kraft i tre år.

Paragraf 24:
Ministerbetjening. Retten til aktindsigt omfatter ikke interne dokumenter og oplysninger, hvor der er konkret grund til at antage, at en minister har eller vil få behov for embedsværkets bistand mellem et ministeriums departement og dets underordnede myndigheder og forskellige ministerier.

Paragraf 27, stk. 2: Kommunikation med folketingsmedlemmer. Retten til aktindsigt omfatter ikke dokumenter, der udarbejdes og udveksles mellem ministre og folketingsmedlemmer i forbindelse med sager om lovgivning eller anden tilsvarende politisk proces.

Det politiske flertal bag en række stramninger i offentlighedsloven vakler.

Det får de to organisationer Danske Medier og Dansk Journalistforbund til at intensivere deres jagt efter eksempler på, hvordan de offentlige myndigheder administrerer offentlighedsloven.

“Vi har indhentet eksempler løbende, men vi har valgt at skrue op for det nu, fordi der blæser nye vinde i Folketinget, og der er derfor ikke det samme flertal bag stramningerne, som der var i sin tid. Og skulle der komme en evaluering før januar 2017, så vil vi i hvert fald være klar,” siger seniorkonsulent Christina Moshøj fra Danske Medier.

Altinget logoEmbedsværk
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget embedsværk kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00