Arla: Vi oversælger ikke vores grønne budskaber

REPLIK: Det er bekymrende, at Forbrugerrådet med sin negative holdning til CO2-neutrale produkter kan skabe uberettiget tvivl hos forbrugerne, skriver Hanne Søndergaard.

Af Hanne Søndergaard
Marketing- og CSR-chef i Arla

20. november skrev Anja Philip fra Forbrugerrådet Tænk i et debatindlæg om klimakompensation her på Altinget, at "klimakompensation ikke gør produkter CO2-neutral", og at Arla derfor "oversælger grønne budskaber", når Arla kalder sin nye økomælk, som blev lanceret for nylig, CO2e-neutral.

Det er vi selvsagt uenige i – men lad os først slå fast, at vi hos Arla er enige med Forbrugerrådet i mange andre pointer i indlægget.  

Først og fremmest er vi helt enige i, at reduktioner af CO2 er absolut nødvendige, og at klimakompensation ikke kan stå alene. Samlet har Arla siden 1990 da også reduceret udledningen med 23 procent per kilo mælk, og vi fortsætter frem mod målet om at være helt klimaneutrale inden 2050.

Hundredvis af andre danske landmænd og fødevarevirksomheder kæmper hver dag for at reducere udledningen i alle led. Faktisk ville alle landmænd og fødevareproducenter i Danmark jo nok ønske, at de kunne udlede nul CO2 i morgen. Det kan desværre bare ikke uden videre lade sig gøre, når vi har at gøre med biologiske processer og køer, der bøvser og prutter.

Klar besked
Vi er også glade for, at Forbrugerrådet giver os ret i, at klimakompensation kan være et brugbart skridt på vejen, når vi nu ikke kan løse problemerne her og nu.

Og vi kan også samstemme, når Forbrugerrådet skriver, at 95 ud af 100 forbrugere gerne vil have produkter, der er bæredygtigt produceret. Det stræber vi mod at kunne levere hver eneste dag.

Og sidst, men ikke mindst, så er vi også helt enige med Forbrugerrådet i, at forbrugerne skal have klar besked om, hvad det er, virksomhederne gør, når varer og produkter lanceres som klimakompenserede.

"Hvis man eksempelvis klimakompenserer ved at plante et træ, når man udleder en vis mængde CO2, så er det det, man bør skrive på mælken," skriver Anja Philip.

Det er vi enige i. Og det er netop på baggrund af alle disse fælles holdninger til produktion med lavest muligt klimaaftryk, at Arla har relanceret Arla ØKO og investeret i klimaprojekter.

Vi oversælger ikke
På Arla ØKO’s nye karton står der: "CO2e-neutral – kompenseret med klimakreditter." Derudover skriver vi også tydeligt på emballagen, hvad klimakompensation handler om. Og forbrugerne kan finde mere information på Arlas hjemmeside og sociale medier, hvor Arlas medarbejdere sidder klar til at gå i dialog med alle, der har spørgsmål eller ønsker at vide mere om initiativet.

Med den formulering forsøger vi at gøre præcis, hvad Forbrugerrådet efterspørger - nemlig at give forbrugerne klar og tydelig besked. Hos Arla synes vi, at det er en åben og ærlig kommunikation.

Derfor er vi også uenige med Forbrugerrådet Tænk i, at det skulle være at "oversælge" det grønne budskab at kalde mælken for CO2-neutral, når sammenhængen og baggrunden for klimakompensationen forklares.

Al fødevareproduktion udleder en mængde CO2. Det anerkender vi i Arla, og det tager vi ansvaret for ved hele tiden at reducere den mængde CO2, som udledes. Og vi reducerer, så hurtigt vi kan.

Et lille skridt på klimavejen
Arla ØKO gør 90 millioner liter mælk CO2e-neutralt ved både at reducere i CO2-udledningen og kompensere for resten gennem klimakompensation.

Dermed tager Arla endnu et lille skridt på klimavejen og bruger en løsning, som kompenserer en smule af aftrykket fra dansk fødevareproduktion. Det betyder, at forbrugerne får en ekstra mulighed, hvis de ønsker at gøre en ekstra forskel for klimaet.

Vi er bekymrede over, at en negativ holdning til CO-neutrale produkter som for eksempel Arla ØKO kan være med til at skabe uberettiget tvivl om mange gode initiativer.

Vi ved, at forbrugerne efterspørger og klimaet sukker efter flere tiltag fra virksomhederne. Først og fremmest ved at reducere udledningerne alt, hvad vi kan. Men også gerne ved at klimakompensere den udledning, som man ikke kan reducere her og nu. Og at kommunikere klart og tydeligt omkring det, så forbrugerne ikke er i tvivl om, hvad der ligger bag initiativerne.

Forrige artikel Højskoleelever: EU's handelsaftale med Sydamerika er en katastrofe for klimaet Højskoleelever: EU's handelsaftale med Sydamerika er en katastrofe for klimaet Næste artikel Seks organisationer: Fremtiden for fødevareproduktionen er plantebaseret Seks organisationer: Fremtiden for fødevareproduktionen er plantebaseret
Dyrlægeforeningen: Ny lovgivning er ikke ambitiøs nok

Dyrlægeforeningen: Ny lovgivning er ikke ambitiøs nok

DEBAT: Den nye dyrevelfærdslov er ikke ambitiøs nok på dyrenes vegne. Den efterlader produktionsdyrene i et dilemma, fordi de fødes ind i et system for at dø for menneskets hånd, skriver formand Hanne Knude Palshof.