Debat

Danske Universiteter til studenter­forening: Vi vil ikke fastholde online­undervisning, som vi har kendt den

I et indlæg i Altinget udtrykker en studenterforening bekymring for, at onlineundervisningen, som vi har kendt den i det seneste år, vil blive fastholdt. Men det har Danske Universiteter aldrig meldt ud. Fysisk undervisning vender tilbage, skriver Jesper Langergaard.

At Danske Universiteter vil bruge onlineundervisning som et supplement til fysisk undervisning, er ikke en "glidebane, men didaktisk udvikling", skriver Jesper Langergaard.
At Danske Universiteter vil bruge onlineundervisning som et supplement til fysisk undervisning, er ikke en "glidebane, men didaktisk udvikling", skriver Jesper Langergaard.Foto: Danske Universiteter
Jesper Langergaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

På universiteterne er vi fuldt ud bevidste om, hvordan nedlukningen det seneste år har påvirket de studerende negativt. Hvad det har gjort ved fællesskaberne og det sociale på vores uddannelser.

Og vi er hundrede procent enige med STEM Students, når de skriver, at det faglige og sociale fællesskab er helt centralt på universiteterne og for de studerendes læring.

Derfor har genstarten af dette fællesskab også været vores største fokus i den gradvise fysiske genåbning af universiteterne.

Onlineundervisning kan være supplement
Men vi bliver samtidig også nødt til at få styr på fakta.

Det er et spørgsmål om at berige den undervisning, vi kendte før corona med det, vi har lært gennem det seneste år.

Jesper Langergaard
Direktør, Danske Universiteter

For Danske Universiteter har aldrig meldt ud, at vi insisterer på at fastholde onlineundervisningen, som vi har kendt den i det seneste år, som talspersonen for STEM Students tilsyneladende frygter.

Tværtimod betragter Danske Universiteter onlineundervisningen under coronanedlukningen som nødundervisning, og som en nødvendig, men langtfra optimal eller ønskværdig situation for studerende og undervisere. Den fysiske undervisning vender naturligvis tilbage.

Når universiteterne taler om onlineundervisning på den længere bane efter coronakrisen, så taler vi om at få det bedst mulige ud af det seneste års hårdt tjente erfaringer.

Så hvis man ringer rundt og taler med undervisere, studieledere eller rektorer, vil man naturligvis få det svar, at vi, ligesom før coronakrisen, diskuterer, hvordan onlineundervisning kan være et supplement til den fysiske undervisning fremadrettet.

Universiteterne overvejer, hvornår det virker - og hvor det giver noget ekstra? Hvornår digitale værktøjer og blended learning kan være med til at øge undervisningskvaliteten. Det er et spørgsmål om at berige den undervisning, vi kendte før corona med det, vi har lært gennem det seneste år.

Det er ingen glidebane, men didaktisk udvikling, og det handler om at gøre undervisningen bedre for de studerende.

Studieliv skal ikke begrænses til Teams
Hvis STEM Students føler, de har fået en spand kold vand i hovedet, står vi klar med håndklædet. Vi er på samme hold. Studielivet skal leves på campus og ikke begrænses til Teams eller Zoom.

Fysisk undervisning og tilstedeværelse vil altid være kernen på universiteterne. Her skal være et stærkt fagligt og socialt miljø med tid til dialog, fælles refleksioner og læringsrigt samarbejde.

Og onlineundervisning kan være et supplement til at styrke netop den tid, studerende og undervisere har fysisk sammen, så den bliver brugt bedst muligt.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mathias Botoft Hansen

Talsperson for STEM Students i Ingeniørforeningen, IDA

0:000:00