Debat

Forskere og ansatte: Videregående uddannelser skal gå ind i klimakampen nu

De videregående uddannelser kan gøre en forskel i klimakampen. Men det kræver, at ledelserne sikrer, at grønomstilling ikke blot bliver en eftertanke eller et add-on på et kursus hist og her, skriver en række forskere og ansatte på de videregående uddannelser.

Vi har brug for systemisk tænkning for at udvikle og implementere de nødvendige tiltag for, at vi kan nå vores forpligtende klimamål, skriver en række ansatte på de videregående uddannelser.
Vi har brug for systemisk tænkning for at udvikle og implementere de nødvendige tiltag for, at vi kan nå vores forpligtende klimamål, skriver en række ansatte på de videregående uddannelser.Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danmarks universiteter og professionshøjskoler spiller en nøglerolle i kampen mod klima-, miljø- og biodiversitetskrisen.

Som uddannelsesinstitutioner besidder begge en unik mulighed og ansvar for at klæde fremtidens beslutningstagere og eksperter på til at håndtere den grønne omstilling.

Men hvis de videregående uddannelser for alvor skal løfte denne opgave, er der behov for en mere målrettet, koordineret og missionsdrevet tilgang til at få bæredygtighed ind i de enkelte uddannelser, end det for øjeblikket er tilfældet.

Forfatterne bag debatindlægget
  • Mads Ejsing, postdoc, Københavns Universitet
  • Sabrina Vitting-Seerup, postdoc, Københavns Universitet
  • David Mehlsen, videnskabelig medarbejder, VIA University College
  • Jesper Dalgaard Pøhler, projektleder, Aalborg Universitet
  • Michael Søgaard Jørgensen, lektor, Aalborg Universitet
  • Marianne Achiam, lektor, Københavns Universitet
  • Nanna Jordt Jørgensen, lektor, Københavns Professionshøjskole
  • Martin Hauberg-Lund Laugesen, postdoc, Syddansk Universitet
  • Søren Beck Nielsen, lektor, Københavns Universitet
  • Kristine Samson, lektor, Roskilde Universitet
  • Nicolai Bo Andersen, professor MSO, Det Kongelige Akademi - Arkitektur
  • Michael Krabbe Borregaard, lektor, Københavns Universitet
  • Jakob Hjort Bønløkke, forskningsansvarlig overlæge, klinisk lektor, Aalborg Universitet
  • Niklas Brarud Jordal, fuldmægtig i studieadministrationen, Københavns Universitet

De studerende selv har længe efterspurgt øget fokus på klima og bæredygtighed på de videregående uddannelser.

Både som elementer i de traditionelle, tekniske uddannelser og i form af tværgående uddannelser, der forbereder de studerende på den komplekse tværfaglighed, som den grønne omstilling indebærer.

De studerende har med rette peget på, at den grønne omstilling kalder på ny viden og nye kompetencer, der går på tværs af traditionelle fagskel.

Vi mener at kunne se en begrundet frygt for, at hvis de enkelte undervisere efterlades med ansvaret for at implementere bæredygtighed i deres kurser, så risikerer den grønne omstilling at blive en multiple-choice øvelse, hvor de studerende præsenteres for eksempelvis FNs Verdensmål flere gange gennem studiet uden at komme til en dybere forståelse af, hvad det reelt set har med deres faglighed at gøre.

Enkelte ildsjæles indsats er ikke nok

Ansvaret for bæredygtig uddannelse må ikke blive et ledelsesmæssigt spørgsmål om at kunne vinge af i boksen og sige, at nu har man dækket bæredygtighed på en given uddannelse ved at udsætte de studerende for eksempelvis et generisk 1 ECTS-point online forløb med afsluttende multiple-choice test som udprøvning.

Tiden kalder derimod på seriøs fagdidaktisk undervisningsudvikling på alle fakulteter.

Det kan eksempelvis være lægestuderende, der i farmakologi undervises i klimapåvirkningen af de HFC-gasser, som visse astmapræparater udleder, samt sundhedsøkonomien bag et skift til anden medicin.

Eller ingeniørstuderende som i materialelære undervises i, hvad forskellige materialers drivhusgasudledninger har af konsekvenser for både klimaet og folkesundheden. Eller studerende i uddannelsesvidenskab som undervises i, hvordan børns og unges vilje og lyst til at passe på naturen ledelsesmæssigt kan understøttes på institutionsniveau.

For nu bare at nævne tre eksempler.

Hvis de videregående uddannelser skal gøre en forskel i klimakampen, kræver det mere end enkeltstående ildsjæle, som arbejder på egen hånd.

Ansatte på de videregående uddannelser
Se faktaboks

Hvis de videregående uddannelser skal gøre en forskel i klimakampen, kræver det mere end enkeltstående ildsjæle, som arbejder på egen hånd.

Det er nødvendigt at ledelserne kommer på banen og får iværksat støttestrukturer for den uddannelsesudvikling, som den grønne omstilling kalder på.

Eksempelvis i form af intern efteruddannelse af undervisere, så de opbygger den nødvendige faglige ballast for at kunne undervise i bæredygtighed inden for deres specifikke fagområde(r).

Der er brug for en koordineret og missionsdrevet tilgang, hvor de videregående uddannelser aktivt arbejder på at integrere bæredygtighed og grøn omstilling i det samlede uddannelsesudbud.

Løsningerne findes derude

Flere uddannelser har allerede udviklet uddannelser, der har bæredygtighed og grøn omstilling som hovedfokus, eller hvor miljøaspekter er integreret som centralt element.

Desværre er der stadig lang vej igen, før alle videregående uddannelser har bæredygtig udvikling som del af deres faglige fokus.

For eksempel har Den Grønne Ungdomsbevægelse for nylig kritiseret Københavns Universitet for at udelade bæredygtighed fra deres 2030-strategi.

Og det på trods af, at over 200 forskere få uger forinden havde skrevet under på en fælles indstilling til universitetsledelsen om, at bæredygtighed burde være en central del af strategien.

Læs også

Hvis det skal lykkes at integrere bæredygtighed og grøn omstilling i de videregående uddannelser på en seriøs og dybdegående måde, kræver det fornyet støtte, som sikrer, at det ikke blot bliver en eftertanke eller et add-on på et kursus hist og her.

Man kunne starte med at undersøge mulighederne i den liste af konkrete tiltag, som Den Grønne Ungdomsbevægelse har udarbejdet, og samtidig se nærmere på den rapport med anbefalinger, som UBU-partnerskabet for videregående uddannelse har udarbejdet med støtte fra tidligere børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.

Værktøjerne findes, men de implementerer ikke sig selv.

Ikke bare en multiple-choice øvelse

Man kunne eksempelvis gøre bæredygtighed og grøn omstilling til et obligatorisk fokusområde i universitetspædagogikum samt tilbyde fagligt målrettet efter- og videreuddannelse.

Man kunne udvikle og lancere tværfakultære uddannelser med specifikt fokus på klima, miljø, biodiversitet, bæredygtighed og grøn omstilling.

Man kunne forbedre betingelserne for reelt tværfaglige valgfag og kurser, som bryder med den organisatoriske silotænkning, som desværre fortsat præger de videregående uddannelser.

Som Katherine Richardson har påpeget, har vi brug for systemisk tænkning for at udvikle og implementere de nødvendige tiltag for, at vi kan nå vores forpligtende klimamål.

Det er på høje tid, at ledelsen på de danske videregående uddannelser og uddannelsespolitikere anerkender, at grøn omstilling ikke bare er en multiple-choice øvelse, men derimod er en kompleks fagdidaktisk udfordring.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00