Debat

Innovation ind og ud over grænser

DEBATPANEL: Bjarke Nielsen, Cluster Manager i RoboCluster, sætter fokus på innovationsnetværkernes rolle i styrkelsen af innovationen i Danmark. Han mener, at innovationsnetværkerne skal blive bedre til at tænke ud over landegrænserne.
Foto: pressefoto/dira.dk
Researcher på portalerne Altinget | Forskning & Innovation, Altinget | By & Bolig samt Altinget | Transport. Studerer politisk kommunikation og ledelse på CBS.
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Bjarke Nielsen
Cluster Manager i RoboCluster

Danske innovationsnetværk skal i stigende grad udveksle innovationer, relationer og kompetencer med resten af Europa. Landets størrelse fordrer en vid horisont, hvad angår interessenter, samarbejdspartnere, forskere, innovatører og relevante virksomhedssamarbejder uden for landets grænser.

Dette arbejde understøtter vi bl.a. ved at etablere relationer til andre europæiske klynger, der enten deler udviklingsfelt og kompetencer, eller som supplerer med nyt domæne, fokus eller faglig sammensætning.

En kerneopgave for innovationsnetværkerne er at skabe adgang til viden, kompetencer, ideer og til relevante ydelser, som understøtter udvikling og innovation. Fokuseringen af disse ydelser skal for hvert enkelt netværk formes og tilpasses fleksibelt i forhold til strategiske samarbejder i ind- og udland og tilpasses helt konkrete virksomhedsbehov blandt klyngens engagerede medlemmer. De enkelte netværks kerne skabes og omskabes af de engagerede medlemmers efterspørgsel på ydelser af udviklingspotentialer og af strategier for parathed til kommende markeder. Vækstmarkeder skabt af samfundsudfordringer.

Fakta
I december 2012 lancerede regeringen den nye nationale innovationsstrategi "Danmark - Løsningernes land". Altinget | Forskning & Innovations debatpanel diskuterer innovation i Danmark, og nogle af aktørerne inden for området kommer med deres bud på, hvordan vi styrker de innovative miljøer i Danmark.  

Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Aktører skal have det rette mindset
For at få succes i innovationssamarbejder er kravet til de danske virksomheder at investere tid og penge, mod og tålmodighed. Denne investering er det reelle brændstof og eneste mulige vej til at opbygge frugtbare innovationssamarbejder. Rammerne for tillidsfuldt samarbejde faciliteres af netværkenes sekretariater og de faglige kompetencer af en stærk partnerkreds bestående af brancheforeninger, universiteter og GTS'er. Det er afgørende, at virksomhedernes kapital skal bæres ind af aktører med det rette mindset og med fokus på udvikling og innovation.

Kapitalbærerne kan med andre ord ikke være konsulenter og sælgere, men i stedet udviklere og direktører med mandat og mindset for åbent og generøst samarbejde. For denne investering vil de til gengæld få kendskab til relevant forskning, overblik over nødvendige procesled og kompetente ydelser andre steder i det danske innovationslandskab.

Netværk skal yde support
Innovationsnetværkerne skal være en pumpe i innovationskredsløbet, der sørger for, at medlemsvirksomheder får relevant svar og sparring på deres behov. Vi skal have blik for hele udviklingsfeltets fødekæde og for, hvor der er flaskehalse f.eks. tilpas uddannet arbejdskraft, markedskendskab, forretningsplaner, relationsarbejde, eksportstøtte m.v.

Udvikling og Innovation er ikke kun en opgave for udviklere, men også en opgave for alle, som skal modtage og afprøve innovationerne. Et bredt udsyn og et helhedsblik kan innovationsnetværkerne være garanter for sker i en travl hverdag.

Så når nye undersøgelser viser, at produktionsvirksomhederne nu vender hjem til Danmark i stigende tal for at sikre produktkvalitet og leveringssikkerhed, har innovationsnetværket RoboCluster en opgave i, at virkefeltets aktører møder deres efterspørgsel på robot og automation og en tilpas uddannet arbejdskraft. Dermed kan de rette betingelser for drift og vækst sikres.

For RoboCluster er der opgaver både i at supportere de, der skal ud over landegrænsen og dem, der vender hjem. Hovedfokus bliver at tune de små danske virksomheders kapacitet til at tænke ud over grænserne, når de i forvejen er presset på deres markeder her i Danmark. Den tætte relation til virksomhederne over tid er en vigtig vej sammen med et ydelsesudbud, der både passer til de, der er klar til at vokse ud over grænserne, og de, som vil forny sig inden for landets grænser.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00