Debat

Regionsrådsformand: Uddannelse er livsnerve for yderområder

DEBAT: Der er brug for initiativer, der kan hjælpe unge, der ikke er mobile i forhold til at rejse efter uddannelse. Dette kan gøres gennem fjernundervisning, e-læring og såkaldte study-labs, der er fysiske mødesteder, hvor de studerende kan mødes. Det skriver Jens Stenbæk (V), regionsrådsformand, Region Sjælland.

"Vi skal sørge for, at flere får en bedre
uddannelse. Det indebærer i min optik, at vi styrker erhvervsskolerne og
bevarer en solid decentral uddannelsesstruktur. Samtidig er vi nødt til at
tænke i nye uddannelsesløsninger i yderområderne," skriver Jens Stenbæk (V),




regionsrådsformand, Region Sjælland.<br>
"Vi skal sørge for, at flere får en bedre uddannelse. Det indebærer i min optik, at vi styrker erhvervsskolerne og bevarer en solid decentral uddannelsesstruktur. Samtidig er vi nødt til at tænke i nye uddannelsesløsninger i yderområderne," skriver Jens Stenbæk (V), regionsrådsformand, Region Sjælland.
Anna Gurzhiy Hougaard
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Sammen med University College Sjælland samt de tre kommuner Odsherred, Holbæk og Kalundborg, vil vi etablere såkaldte study-labs. Det bliver fysiske mødesteder, der skal fungere for alle der læser på – eller har interesse for at læse på – en videregående uddannelse.

Jens Stenbæk (V)
Regionsrådsformand, Region Sjælland

Af Jens Stenbæk (V)
Regionsrådsformand, Region Sjælland

”Uddannelse er det mest kraftfulde våben, som du kan bruge til at ændre verden”. Sådan sagde den nu afdøde og tidligere sydafrikanske præsident, Nelson Mandela. Udsagnet kan også overføres til vores hjemlige debat om, hvordan vi skaber vækst og udvikling i yderområderne af Danmark. For skal vi stoppe den onde spiral med afvandring og landsbydød, bliver vi nødt til også at kigge på, hvordan vi kan bevare gode og relevante uddannelsestilbud til de af vores borgere, som bor uden for de store byer.


Vi skal sørge for, at flere får en bedre uddannelse. Det indebærer i min optik, at vi styrker erhvervsskolerne og bevarer en solid decentral uddannelsesstruktur. Samtidig er vi nødt til at tænke i nye uddannelsesløsninger i yderområderne. Ikke mindst hvis vi skal indfri de nationale mål om, at 60 procent af en ungdomsårgang skal gennemføre en videregående uddannelse.

Transporttid har betydning
Vi ved, at afstand til uddannelsessteder betyder noget. En analyse lavet af Danske Regioner i december 2014 viste en tydelig sammenhæng mellem transporttid, og hvor mange unge der gennemfører en ungdomsuddannelse. Specielt erhvervsuddannelserne er udfordret af lang transporttid, som de unge oplever. I de 25 kommuner hvor færrest unge tager en ungdomsuddannelse, er transporttiden og afstanden omkring det dobbelte for eleverne på erhvervsuddannelserne, hvis man sammenligner med de unge, som går på gymnasiet. Det er tankevækkende i en tid, hvor vi også politisk har stort fokus på at trække flere unge ind på erhvervsuddannelserne. Samtidig ved vi, at erhvervsskolerne nu skal til at søge om de udbud, som de gerne vil have. Det kommer formentlig til at betyde, at der vil være erhvervsskoler, som mister nogle typer af uddannelser. Det er dårlig nyt for vores yderområder.

Study-labs som fysiske mødesteder
Der er behov for at igangsætte initiativer, der kan understøtte unge, der ikke er mobile i forhold til at rejse efter såvel erhvervsuddannelser som videregående uddannelser. Det gælder for eksempel fjernundervisning og e-læring. I Region Sjælland arbejder vi i et nyt projekt med at etablere såkaldte ”studylabs”. Projektet tager afsæt i Nordvestsjælland, hvor undersøgelser peger på, at færre unge gennemfører en videregående uddannelse.  Sammen med University College Sjælland samt de tre kommuner Odsherred, Holbæk og Kalundborg, vil vi etablere såkaldte study-labs. Det bliver fysiske mødesteder, der skal fungere for alle, der læser på – eller har interesse for at læse på – en videregående uddannelse. Disse study-labs skal placeres på et lokalt knudepunkt, hvor der i forvejen er liv. For eksempel i tilknytning til en virksomhed, et bibliotek eller et sygehus.

Fakta

Bland dig i debatten!


Send dit debatindlæg til [email protected]

Dialog med erhvervslivet
Som led i projektet er vi samtidig gået i dialog med erhvervslivet i Nordvestsjælland (blandt andet Novo Nordisk, Novozymes og Statoil) om, hvilke kompetencer de har brug for. Ambitionen med study-labs er, at vi får udviklet og afprøvet en model, der også kan overføres til andre byer og områder i Region Sjælland og i resten af landet.
Vi kan selvfølgelig ikke have en erhvervsuddannelse, et universitet eller et study-lab i hver en lille by. Men vi skal sørge for at bevare muligheden for at tage en uddannelse som en livsnerve i yderområderne. Regeringens nationale Kvalitetsudvalg peger på, at videregående uddannelse skal være tilgængelig for befolkningen i udkantsområder, så vi kan sikre en regional og lokal forsyning af uddannet arbejdskraft.
Jeg håber, at der bliver lyttet til regeringens Kvalitetsudvalg på dette punkt. I modsat fald får vi sværere ved at nå vores nationale mål om, at flere skal tage en uddannelse – og sværere ved at skabe vækst og udvikling i vores yderområder og dermed i Danmark som helhed.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jens Stenbæk

Formand, Andel, formand, Professionshøjskolen Absalon, formand, Danske Professionshøjskolers formandskollegie

0:000:00