Debat

Styrk SMV’erne via flere højtuddannede og mere innovation

DEBATPANEL: Hvis Danmark skal blive bedre til innovation, skal vi have flere højtuddannede ud i de små og mellemstore virksomheder. Det mener denne uges debattør Erik Jylling, formand for Akademikerne.
Researcher på portalerne Altinget | Forskning & Innovation, Altinget | By & Bolig samt Altinget | Transport. Studerer politisk kommunikation og ledelse på CBS.
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Erik Jylling
Formand for Akademikerne

To af de ambitiøse målsætninger for innovationsstrategien er, at Danmark i 2020 skal være i top 5 i OECD med hensyn til andelen af innovative virksomheder og andelen af højtuddannede i den  private sektor - frem for på gennemsnittet som i dag.

De store og veletablerede virksomheder er allerede innovative og har en høj andel af højtuddannede medarbejdere. Så hvis vi skal nå målene, er der brug for, at det brede lag af SMV'ere ændrer deres strategi, så de i højere grad kommer til at bidrage til væksten. Derfor må nogle af innovationsstrategiens initiativer konkretiseres, og en særlig indsats må rettes mod SMV'erne.

Flere højtuddannede ud i SMV'erne - ja, men hvordan?
Skal vi øge andelen af højtuddannede i SMV'erne, kræver det en særlig "håndholdt" indsats målrettet den enkelte SMV's særlige udviklingsudfordringer.

Akademikerkampagnen har vist, hvad der skal til ved at fungere som et laboratorium for udvikling og afprøvning af nye metoder til at fremme ansættelsen af akademikere i SMV'erne. Der er skabt mange nye job ved at matche akademikere med virksomheder på områder med få højtuddannede, og denne matchningsindsats må fortsætte som en fast integreret del af vækst- og jobskabelsespolitikken. Sideløbende hermed må der findes nye veje at gå, og Akademikerne foreslår aktuelt tre nye metoder til at øge andelen af højtuddannede i SMV'erne:

Fakta

Der er et stort uudnyttet vækst- og beskæftigelsespotentiale i SMV'erne, men for at udløse det, må vi tilbyde SMV'erne efterspørgselsdrevne innovationstjek og bane vejen for, at virksomhederne ansætter flere højtuddannede.

Erik Jylling
Formand for Akademikerne

For det første er der brug for en mere branche- og områdespecialiseret virksomhedskontakt, så dialogen med virksomhederne skræddersys til de udfordringer, som kendetegner den specifikke branche, f.eks. bygge- og anlægssektoren eller transportsektoren. Dialogen bør også foregå i tæt samarbejde med de relevante brancheorganisationer.

For det andet bør der gennemføres en særlig indsats for de SMV'ere, som står over for et generationsskifte. Mange virksomheder står over for et ejer- eller direktørskifte inden for de næste 10 år, og det kan risikere at bremse væksten i virksomhederne, hvis ikke der sættes fokus på deres udviklings- og ledelsesbehov. Et samarbejde mellem Akademikerkampagnen, Danske Revisorer og Danske Advokater kan medvirke til, at højtuddannede får en vigtig rolle at spille ved at bidrage til at skabe et succesfuldt generationsskifte i SMV'erne.

Fakta
I december 2012 lancerede regeringen den nye nationale innovationsstrategi "Danmark - Løsningernes land". Altinget | Forskning & Innovations debatpanel diskuterer innovation i Danmark, og nogle af aktørerne inden for området kommer med deres bud på, hvordan vi styrker de innovative miljøer i Danmark.  

Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Foto: Jørgen True/AC

For det tredje er der brug for et særligt konsulentkorps, som har fokus på SMV'erne og kan sikre koordinering og professionalisering af den landsdækkende matchnings- og vejledningsindsats. Korpset bør være certificeret og kan bestå af personer fra forskellige dele af erhvervsfremme-, uddannelses- og beskæftigelsessystemet. Et sådant korps kan blive omdrejningspunktet for en efterspørgselsorienteret indsats i forhold til at øge innovationen i SMV'erne.

Efterspørgselsorienteret indsats rettet mod SMV'er
At skabe flere innovative SMV'er kræver en målrettet og efterspørgselsorienteret indsats med udgangspunkt i den enkelte virksomheds udviklingsudfordringer. Innovationsstrategiens program for videnbaseret innovation i SMV'erne, DK-SMV, tager afsæt i de mest anvendte virkemidler såsom videnkupon-, erhvervs-ph.d.- og videnpilotordningen. Det er en god start, men det afgørende er at tage udgangspunkt i virksomhederne og ikke i innovationsordningerne.

Akademikerne foreslår, at virksomhederne tilbydes et "innovationstjek", som varetages af en konsulent fra det ovennævnte korps - gerne i samarbejde med en af virksomhedens egne  rådgivere, f.eks. revisorer eller bankrådgivere. Virksomhederne skal have mulighed for at få professionel bistand til at udvikle virksomhedens ydelser, produkter og processer, og rådgivningsydelsen kan bestå af to dele:

  1. En analysedel, hvor virksomhedens markeds- og konkurrencevilkår samt innovationsbehov identificeres.
  2. En gennemførselsdel med iværksættelse af konkrete innovationsaktiviteter.

Rådgiverne skal tage udgangspunkt i virksomhedens konkrete udfordringer knyttet til f.eks. kapitalbehov, kompetence- og videnbehov, ledelseskapacitet og vækst- og eksportmuligheder. De skal også kende de øvrige muligheder i innovationssystemet - herunder mulighederne for at rekruttere en højtuddannet, som kan arbejde videre med virksomhedens udviklings- og vækstudfordringer "in house".

Der er et stort uudnyttet vækst- og beskæftigelsespotentiale i SMV'erne, men for at udløse det, må vi tilbyde SMV'erne efterspørgselsdrevne innovationstjek og bane vejen for, at virksomhederne ansætter flere højtuddannede. Hvis vi får konkretiseret innovationsstrategien på disse punkter, bliver det mere realistisk at nå målene om at komme i OECD's top 5.

 

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Jylling

Koncerndirektør, Region Hovedstaden
cand.med. (Odense Uni, 1990), speciallæge i anæstesiologi, MPM (SDU 2003)

0:000:00