Debat

UC Sjælland: Viden spreder ikke sig selv

DEBAT: Professionshøjskolerne er noget særligt, fordi forskning og udvikling bliver skabt i et tæt samarbejde med aftagerne. Det skriver Camilla Wang, rektor på UC Sjælland.

Professionshøjskolerne forsker og udvikler sammen med praksis på de faglige områder, vi uddanner til. Det skriver Camilla Wang, rektor for UC Sjælland.
Professionshøjskolerne forsker og udvikler sammen med praksis på de faglige områder, vi uddanner til. Det skriver Camilla Wang, rektor for UC Sjælland.
David Laungaard Lose
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Camilla Wang
Rektor, UC Sjælland

Professionshøjskolerne har alle forudsætninger for at sikre effektiv videnspredning i hele Danmark. Viden, der kommer borgerne til gavn, hvad enten vi taler om børn, unge, familier og ældre, eller raske og syge, der skal sikres muligheder for at lære og udvikle sig.

Professionshøjskolerne er også med, når små og mellemstore virksomheder skal have tilført ny viden til innovation af produkter og processer. Vi har nemlig den kombination af bred geografisk dækning og institutionel størrelse, der skal til for at sikre en solid videnproduktion, der kommer ud i alle landets hjørner og skaber værdi.

Praksisnær forskning
Professionshøjskolerne dækker hele Danmark med uddannelser baseret på praksisnær forskning og udvikling. Man kan derfor ikke forestille sig en mere effektiv vej til at sikre regional videnspredning end de mange uddannelsesmiljøer fyldt med undervisere, forskere og studerende, som engagerer sig i at løse opgaver i de professioner og erhverv, uddannelserne retter sig mod.

Fakta
Fra 28. januar og en måned frem sætter Forskningsdebatten fokus på regional videnspredning.

Følg debatten her.

Forskningsdebatten på Altinget: forskning har til formål at fokusere og styrke den forskningspolitiske debat i Danmark. 
Løbende inviterer Altinget: forskning derfor forskere, politikere, erhvervslivet og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og problemstillinger inden for forskningsområdet.

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten.
Send dit indlæg til [email protected]

Der udklækkes hvert år lige så mange dimittender fra professionshøjskolerne som fra universiteterne, og det særlige ved dem er, at langt størsteparten får arbejde i det lokalområde, som de er uddannet i. Det skaber et kolossalt potentiale for at sprede og forankre ny viden i hver en egn af landet.

Det er veldokumenteret, at viden ikke spreder sig selv, hvor værdifuld den end er. Her er professionshøjskolerne noget særligt, for forskning og udvikling bliver skabt i et tæt samarbejde med aftagerne. Derfor bliver viden heller ikke blive lost in translation mellem dem, der producerer, og dem, der skal implementere viden.

Det er veldokumenteret, at viden ikke spreder sig selv, hvor værdifuld den end er.

Camilla Wang
Rektor, UC Sjælland

Det betyder mere borgernær velfærd, f.eks. med et sundhedssystem, der sætter patienten i centrum, et beskæftigelsessystem, der målrettes den enkelte, og en folkeskole, der løfter den enkelte elev uanset forudsætninger.

Stærke muskler til videnproduktion
Tiden er forbi, hvor der lå små selvstændige uddannelsesinstitutioner – seminarier, sygeplejeskoler og sociale højskoler - spredt over hele landet, som bedrev egne små udviklingsprojekter uden bred gennemslagskraft.

Professionshøjskolerne er i fuld gang med at udvikle en robust videnproduktion med stærk samfundsrelevans. Uddannelserne til f.eks. lærer, sygeplejerske og socialrådgiver er stadig bredt til stede i landet, men fra en langt stærkere kompetence-, viden- og samarbejdsplatform end tidligere.

Professionshøjskolerne forsker og udvikler sammen med praksis på de faglige områder, vi uddanner til. Kommuner, regioner, institutioner og virksomheder er således aktive partnere i professionshøjskolernes videnproduktion, hvilket bringer løsninger helt tæt på aftagernes behov og udfordringer i hverdagen - f.eks. brug af velfærdsteknologi, der bringer mere livskvalitet for borgerne og sikrer effektivitet i den kommunale opgaveløsning. Eller en ny metode til matematikundervisning i grundskolen, der tidligt fanger elever, der ser ud til ikke at forstå matematikken og bringer dem sikkert videre.

Regional tilstedeværelse
Professionshøjskolerne har bred regional tilstedeværelse med uddannelsesmiljøer i 40 byer spredt over hele Danmark. Det giver en fantastisk kanal til at sprede viden - ikke mindst gennem vores dimittender, som bringer viden direkte ind i opgaveløsningen hos aftagerne i lokalområderne, hvor professionsbachelorerne typisk bliver boende efter endt uddannelse.

Uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen (V) har desværre ikke helt forstået, hvor effektive forsknings- og udviklingsproducenter professionshøjskolerne er. Så når ministeren mener, at professionshøjskolerne bør bruge den beskedne bevilling til forskning og udvikling ”til at købe forskning” på universiteterne i stedet for at bedrive den selv, er der god grund til at gå på barrikaderne.

Det er jo netop den tætte sammenhæng mellem forskning, uddannelse og praksis, der skaber de unikke og meget direkte resultater. Lad os holde fast i det - og gerne udvikle det store potentiale, som professionshøjskolerne repræsenterer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Camilla Wang

Forkvinde, Danske Professionshøjskoler, rektor, Professionshøjskolen Absalon,
cand.mag. i dansk og psykologi (Københavns Uni. 1997)

0:000:00