Debat

Uddannelser skal internationaliseres

DEBAT: Danmarks Evalueringsinstitut peger på en række forhold, som skal være til stede, hvis det skal lykkes at internationalisere de danske uddannelsesinstitutioner. Spørgsmålet er, om der er politisk opbakning, mener Erik Knudsen, formand for Professionshøjskolernes Rektorkollegium.
Foto: ucl.dk
Susie Lund

Bachelorstuderende i Medievidenskab ved Aarhus Universitet. Researcher hos Altinget.dk med ansvar for nyhedsportalerne Forskning & Innovation og Bolig.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Erik Knudsen
Formand, Professionshøjskolernes Rektorkollegium 

Udbud af uddannelser i udlandet eller udbud af internationale uddannelser i Danmark er to af flere måder, hvormed professionshøjskolerne og andre videregående uddannelsesinstitutioner kan fremme internationalisering. Derfor er det interessant læsning, når Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, udgiver en guide, der belyser mulighederne og udfordringerne ved transnationale uddannelser og ikke mindst, hvordan vi kan sikre den nødvendige kvalitet i vores internationale aktiviteter.

Hvis Danmark for alvor skal udnytte det potentiale og den viden, professionshøjskolerne har i et internationalt perspektiv, vil der i højere grad være behov for en samlet strategi for udbud af blandt andet vores velfærdsuddannelser, og at dette sker i et tæt samspil med vores ministerium. I den sammenhæng vil det være oplagt at sammentænke uddannelse og kompetenceudvikling med nationale strategier for systemeksport, for eksempel i relation til velfærdsteknologi, ældrepleje og andre kerneområder. Endelig er det også et faktum, at vi er ret små i international sammenhæng. Derfor er det nødvendigt, at internationale aktiviteter udvikles i et samarbejde i sektoren.

Det internationale fylder for lidt
Som guiden konkluderer, er internationale aktiviteter af denne type ikke ligefrem noget, danske videregående uddannelsesinstitutioner beskæftiger sig meget med set i forhold til andre lande. Men som sektor er professionshøjskolerne dog i gang. For eksempel har professionshøjskolen VIA University College flere års erfaring med internationale aktiviteter med at udvikle kurser i Kina for universitetet Changzhou Institute of Technology (CIT).

I januar 2011 etablerede professionshøjskolen et kontor i Chengdu i Kina, som skal pleje kontakten til myndigheder og samarbejdspartnere og etablere og videreudvikle samarbejder inden for uddannelse, forskning, udvikling og innovation. Et andet eksempel er Professionshøjskolen UC Sjælland, som er i færd med at starte aktiviteter i Vietnam, og også andre professionshøjskoler har betydelig aktivitet på dette område.

Uddannelsesmarkedet går over grænserne
EVA's guide er relevant, da internationalisering er et område, professionshøjskolerne og alle andre danske uddannelsesinstitutioner kommer til at forholde sig offensivt til i fremtiden. Uddannelsesmarkedet er med den stigende mobilitet, internationalisering og udviklingen af netbaserede teknologier til deling af viden allerede global og vil fremover kun blive endnu mere global. Det er vi som sektor helt klar over og også nødt til at forholde os til.

Men vi er også meget bevidste om, at etablering af internationale aktiviteter er forbundet med store udfordringer bl.a. med at tilpasse uddannelserne, og ikke mindst fordi internationalisering kræver en betydelig investering både fagligt og økonomisk. Derfor skal prioriteringen af internationale aktiviteter nøje afvejes i forhold til de store nationale udfordringer, vi som sektor er i fuld gang med at løse og vil derfor også kræve den nødvendige politiske opbakning til denne prioritering, hvis vi skal realisere det potentiale, som Morten Østergaard, Christine Antorini og Pia Olsen-Dyhr beskrev i en kronik i Kristeligt Dagblad 25. juli 2012.

Fakta
Bland dig
Vil du også deltage i debatten på Altinget | Forskning & Innovation? Så send dit indspark til [email protected]

Som EVA ganske rigtigt skriver i sin guide, så findes der allerede i sektoren en stor viden om, hvad der skal til, og derfor kan jeg også kun være enig med de fem anbefalinger fra EVA til institutioner, der gerne vil i gang på det internationale område. Anbefalingerne peger på, at man skal definere et klart formål, agere professionelt på markedet, vælge den optimale etableringsmodel, er opmærksom på balancen mellem sammenlignelige uddannelser og lokal tilpasning, og endelig at vi er parate til øget kvalitetssikring.

Ikke så attraktiv en samarbejdspartner
I forhold til professionshøjskolernes muligheder for at indgå i denne type aktiviteter kan der være grund til at pege på et par områder, hvor der yderligere er behov for større opmærksomhed. For det første er professionshøjskolerne mindre attraktive som samarbejdspartnere, så længe vi ikke kan udbyde masteruddannelser, som vores internationale søsterinstitutioner kan. For det andet er vi ikke omfattet af campuslovgivningen, som giver mulighed for at etablere boliger for udenlandske studerende.

Uddannelsesmarkedet er med den stigende mobilitet, internationalisering og udviklingen af netbaserede teknologier til deling af viden allerede global og vil fremover kun blive endnu mere global. Det er vi som sektor helt klar over og også nødt til at forholde os til.

Erik Knudsen
Formand, Professionshøjskolernes Rektorkollegium

Professionshøjskolerne er klar til i fællesskab at udvikle flere internationale aktiviteter - og gerne sammen med vores ministerium.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Knudsen

Rektor, University College Lillebælt, Formand, Astra
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1983)

0:000:00