Virksomheder åbner på klem for at ansætte bachelorer

ARBEJDSMARKED: Seks ud af ti virksomheder vil gerne ansætte bachelorer, hvis deres kompetencer bliver mere målrettet mod erhvervslivets behov, viser ny rundspørge. Men der er uenighed om, hvorvidt et bachelorarbejdsmarked er en god idé.
Jørgen Skadhede
Bachelorgraden er hidtil ikke blevet nogen succes. Dels fordi det er blevet en selvfølge for de fleste studerende at fortsætte på en kandidatuddannelse, og fordi virksomhederne har været tilbageholdende med at hyre folk, der kun har en bachelor.

Men seks ud af ti virksomheder er faktisk parate til at ansætte de unge bachelorer, hvis deres kompetencer er mere målrettede mod erhvervslivets behov, viser en ny rundspørge blandt 359 virksomheder, som Epinion har foretaget for uddannelsestænketanken DEA.

Hos DEA vil man derfor gerne sparke liv i debatten om at skabe et regulært bachelorarbejdsmarked, som man kender det fra udlandet. Det vil ifølge DEA øge den sociale mobilitet og gøre det mere attraktivt for især drenge at kaste sig over en akademisk uddannelse.

"Det er en myte, at danske virksomheder ikke ønsker akademikere ansat, og de ligner faktisk virksomhederne i England og Sverige mere, end vi troede. Dér kommer halvdelen af bachelorerne direkte ud på arbejdsmarkedet, og det betyder for det første, at de private virksomheder ansætter flere akademikere, og for det andet er det med til at skabe et marked for efteruddannelser for højtuddannede. Samtidig tror vi, at det i højere grad vil få de unge til at gennemføre en længerevarende uddannelse," siger Bjarne Lundager Jensen, vicedirektør i DEA til Berlingske.

0:000:00