Kommentar af 
Caspar Stefani

Officer i hæren: Danmarks kreative bogføring af Nato-bidraget er skamløs

Det er pinligt, at Danmark fortsætter traditionen med kreativ bogføring af vores forsvarsudgifter, alt imens politikerne taler med store ord om, hvor ambitiøse de er på Forsvarets vegne, skriver Caspar Stefani.

Vi sløser med forliget i sådan en grad, at man skulle tro, at vi er tilbage i 90'erne, og alt bare ånder fred og idyl, skriver&nbsp;Caspar Stefani.<br>
Vi sløser med forliget i sådan en grad, at man skulle tro, at vi er tilbage i 90'erne, og alt bare ånder fred og idyl, skriver Caspar Stefani.
Foto: Arthur J. Cammelbeeck
Caspar Stefani
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er efterhånden en lidt kedelig tradition, som Danmark er ved at tilegne sig, når det drejer sig om vores medlemsbidrag til Nato.

For vi har altid en undskyldning eller en finte, der lige kan fremlægges, så det fremstår som om, at vi gør rigeligt i forhold til vores medlemskab, end hvad virkeligheden egentlig er.

Sandheden er dog, at vi efter snart to år med krig i Europa stadig ikke har foretaget os det store med det danske forsvar.

Brigaden, der skulle have været klar næste år, bliver nok først klar efter 2030, og værst af alt bløder vi fortsat kollegaer i alle personelgrupper.Regeringen præsenterede 7. november deres plan for Danmarks økonomi frem mod 2030, som var så "ambitiøs", at kun finansminister Nicolai Wammen (S) var til stede ved pressemødet for at præsentere den.

Her fortalte ministeren blandt andet, at regeringen vil pumpe 23,5 milliarder kroner – fordelt over tre år – ind i Ukrainefonden og tilføre forsvarsbudgettet yderligere 4,9 milliarder kroner i 2028 og 2029 – udover det allerede aftalte i forligsteksten vel at mærke.

Det er selvsagt positivt, at regeringen viser vejen og fortsætter vores omfattende bidrag til Ukraine – særligt når det er nu, ukrainerne med rette frygter, at vi i Vesten begynder at vakle i vores støtte, og selvom det koster knaster og militært materiel, som Forsvaret ikke ligefrem er i besiddelse af i større mængder.

Det er naturligvis også positivt, at regeringen øger bidraget til forsvarsbudgettet, selvom det først er om fire år.

Den første delaftale for forliget har vist sig at være en kop te så tynd, at tebrevet knap har rørt vandet

Caspar Stefani

Det er dog langt fra acceptabelt, at Danmark fortsætter med at forsøge at snige sig udenom den aftale, som vi indgik tilbage i 2014 til Wales-topmødet. Her underskrev alle medlemslandene – herunder Danmark – en plan for at nå op på de to procent af BNP.

Selv i kølvandet på den russiske annektering af Krim-halvøen i 2014 var den danske underskrift uden nogen plan eller ønske om at leve op til aftalen. Det var en underskrift, der blev sat uden nogen intention om at leve op til den.

Knap ti år efter er budskabet, at vi tæller bidragene til Ukraine med i udgifterne til dansk forsvar, så vi kan sige, at vi lever op til løftet.

Det kan godt være, at Jens Stoltenberg lettere kryptisk har sagt, at "noget" af det kan tælle med, men det er bare endnu et eksempel på, at vi forsøger at springe over, hvor gærdet er lavest.

Tilbage i 2018 svarede Lars Løkke Rasmussen på Donald Trumps meget omtalte brev til de Nato-lande, der ikke levede op til to procent-målsætningen, ved at sige følgende:

"Danmark tager et stort ansvar i forhold til det internationale generelt, og i forhold til Nato i særdeleshed. Målt i militærudgifter per indbygger indtager Danmark en femteplads. (...) ligesom dansk udviklingspolitik og vores bidrag på 0,7 procent af BNI er en vigtig del af Danmarks bidrag til stabilitet og sikkerhed."

Læs også

For ikke at glemme, at Løkke i en kommentar til Trump på Twitter brugte vores faldne soldater i Afghanistan som skjold for ikke at leve op til vores internationale forpligtelser:

"And – as I told you at the NATO sumit in Bruxelles last year – we have had (proportionally) exactly the same numbers of casualties in Afghanistan as US (…). We will not accept that our defence willingness is only about percentages". (Twitter 22/08/2019)

Det er altså efterhånden en tradition for Danmark at finde på dårlige og skamløse undskyldninger for ikke at betale det, vi har lovet – for Danmark, danskernes og Europas sikkerhed. Man kan passende spørge, om vi kunne finde på ikke at betale kontingentet til EU? Næppe.

Nu er undskyldningen – i stedet for faldne soldater og udviklingsbistand som betaling for Nato-løftet – at også bidrag til andre landes forsvar skal tælle med.

Dette på trods af, at det er med til at svække vores eget forsvar, idet vi (og det anfægter jeg ikke behovet for) sender vores materiel til ukrainerne. Det går dog for langsomt med at erstatte det, og flere af vores nære allierede har dumpet finten.

Det er pinligt og skamløst, at Danmark fortsætter traditionen med kreativ bogføring af vores forsvarsudgifter

Caspar Stefani

Noget så enkelt som administrative køretøjer, som vores enheder og soldater eksempelvis bruger til at komme på skydebanen og på kurser, er en mangelvare. Det skaber enorme frustrationer, fordi uddannelsesplanlæggere bruger tid på at forsøge at skaffe biler i stedet for at planlægge uddannelse og være til stede blandt soldaterne. For slet ikke at tale om de operative køretøjers tilstand, eksempelvis CV90'eren.

Vi nærmer os med hastige skridt toårsdagen for den russiske invasion af Ukraine, og selvom danske politikere efter eget udsagn har vågnet op til den nye virkelighed og sagt, at de gerne vil prioritere Forsvaret, er der stort set intet sket udover løfter om penge, der først om nogle år kommer til at have en effekt.

Efter sigende sidder forligskredsen i disse uger og forhandler om vilkårene for de ansatte, som man i årevis har ladet stå til, selvom Forsvarets ansatte, fagforeninger og eksperter har råbt vagt i gevær.

Den første delaftale for forliget, og måske også den vigtigste om fastholdelse og rekruttering, har vist sig at være en kop te så tynd, at tebrevet knap har rørt vandet. Soldaternes fagforeninger har alle kritiseret den, og der er intet konkret om, hvordan de vil stoppe blødningen af personel. Intet om fastholdelse og bedre vilkår som jeg eksempelvis skrev om før sommerferien her i Altinget.

Det virker ærligt talt useriøst. Der er intet i delaftalen, som holder på vores folk. Det er snik-snak formuleret så langt væk fra virkeligheden, at man skulle tro, det var en vittighed. 

Læs også

Intet er aftalt på de adskillige kritiske mangler, som Forsvaret har. Og værst af alt kan man frygte, at de mange ministerrokader resulterer i en endnu langsommere og dårligere implementering, end det vi har set indtil videre.

Det er alt i alt pinligt og skamløst, at Danmark fortsætter traditionen med kreativ bogføring af vores forsvarsudgifter, alt imens politikerne puster sig op og taler med store ord om, hvor ambitiøse de er på Forsvarets vegne.

Vi sløser stadig med forliget på trods af krigen i Ukraine har stået på snart i to år. Man skulle faktisk tro, at vi er tilbage i 90'erne og alt bare ånder fred og idyl.

Caspar Stefani er forhenværende kandidat til Folketinget og Københavns Borgerrepræsentation for Konservative.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Caspar Stefani

Officer i hæren, debattør
cand.scient.pol. (Københavns Uni.), officer, Forsvarsakademiet (2021)

Nicolai Wammen

Finansminister, MF (S)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2001)

0:000:00