Debat

Korruptions-vagthund: Troels Lund er ikke embedet voksent, når han fralægger sig ansvar

Jeg blev bekymret, da jeg læste, at den fungerende forsvarsminister Troels Lund Poulsen i et samråd tørrede ansvaret for Forsvarets økonomi af på deltagerne i et kommende forsvarsforlig, skriver Jesper Olsen, der er formand for Transparency International Danmark.

Hvis en minister ikke er klar på den risiko embedet medfører, skal man hurtigst muligt kontakte statsministeren og bede om et lift til Amalienborg, skriver Jesper Olsen
Hvis en minister ikke er klar på den risiko embedet medfører, skal man hurtigst muligt kontakte statsministeren og bede om et lift til Amalienborg, skriver Jesper OlsenFoto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Jesper Olsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Hvem har ansvaret for Forsvarets økonomi? Efter grundloven er der ingen tvivl. Det har forsvarsministeren. Vi har ministerstyre i Danmark.

Forsvaret har gennem de seneste mange år været kendetegnet ved problemer med økonomistyringen. Statsrevisorerne uddeler med jævne mellemrum skarp kritik. Og lige lidt hjælper det.

Selv om der gennem tiden er en række forsvarsministre, der har måtte forlade posten i utide, har det aldrig været på grund af det, der er en af ministerens fornemmeste opgaver: at der er styr på økonomien.

De seneste tre gange, der har måtte forlade posten i utide, har været på grund af håndtering af tavshedspligt (Jensby), oversættelse af bøger (Gade) eller fortiden i Region Syd Danmark (Holst).

Ansvarsfralæggelse

Pengerigelighed og uklare ansvarssystemer er en af de farligste cocktails, når det kommer til risikoen for misbrug af betroet magt. Det er det, der er situationen i Forsvaret. Lige nu!

Pengerigelighed og uklare ansvarssystemer er en af de farligste cocktails

Jesper Olsen
Formand, Transparency International Danmark

Jeg har gennem de sidste par år som formand for Transparency International brugt uforholdsmæssigt meget tid på det danske forsvar. Det er ikke et sundhedstegn.

Når vi internationalt sammenligner det danske forsvar på integritet og forebyggelse af korruption, så ligger Danmark ikke oppe i den gruppe, som vi normalt godt kan lide at se os selv.

Jeg blev derfor bekymret, da jeg kunne læse, at den fungerende forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) i et samråd i Folketinget 22. februar er i gang med at tørre ansvaret for Forsvarets økonomi af på deltagerne i et kommende forsvarsforlig.

Et gammelt mundheld siger: Det, der er alles ansvar, er ingens ansvar. Det er det modsatte, vi har brug for.

Forebyggelse

Jeg kan godt forstå ministerens ønske om at ansvarliggøre Folketinget. Forsvaret er en stor driftsopgave – og man kan godt overveje, om det egner sig til politisk styring, hvor en minister i princippet kan ryge på en hvilket som helst fejl fra den store drift, der skal køre 24/7/365, og hvor der skal træffes hurtige beslutninger.

Alternativet er at give Forvaret større selvstændighed – måske med en indsat politisk bestyrelse. Men jeg tænker ikke lige, at det er det, der er den nuværende statsministers regeringsfilosofi.

Læs også

Derfor er det ministerens forbandede opgave at skabe den ro, hvor fejl kan ske, men hvor man også retter de fejl, som man kan forebygge.  

Som en standardreaktion på mange af de sager, der har været i Forsvaret, når de er blevet kørt op i et tilstrækkeligt højt politisk gear af oppositionen, er at igangsætte en undersøgelse med henblik på at finde en at hænge ansvaret på og så indføre nogle nye regler.

Men disse greb fra spindoktorens værktøjskasse er som at tisse i bukserne en kold vinterdag.

Gang på gang har jeg derfor advokeret for, at det er den forkerte måde at gribe det an. Vi skal se på hvorfor fejlen sker. Finde systemfejlen – og så rette den.

God regeringsførelse

En af systemfejlene er den måde, som man politisk styrer Forsvaret. De flerårige forsvarsforlig er gode i den forstand, at de giver arbejdsro og tidshorisont.

Problemet er, at man så lader opfølgning og kontrol køre i lukkede processer i forligskredsen. For har de muligheden for at kunne gennemskue alle de detaljer, som præsenteres for dem i målbilleder fra avancerede projektstyringssystemer?

I det kommende forsvarsforlig ønsker jeg mig et afsnit om god regeringsførelse

Jesper Olsen
Formand, Transparency International Danmark

Den seneste beretning fra statsrevisorerne taler sit eget entydige klare sprog. Nej! Men virkningen er, at ministeren går fri fordi forligskredsen formelt er orienteret. Og sejler vi bare videre under politisk bekvemmelighedsflag.

Hvis jeg måtte ønske mig noget til det kommende forsvarsforlig, så var det, at der også kom et afsnit om god regeringsførelse og parlamentarisk kontrol.

Et afsnit der fandt de rigtige balancer, så Forsvarets militære ledere på den ene side – på en forsvarlig og hurtig måde – kan levere på de politiske målsætninger om, at vi kan leve op til Natos to procents-målsætning, sikre god økonomiforvaltning og på den anden side, at politikerne gennem parlamentarisk kontrol kan føle sig betrygget i, at pengene bruges forsvarligt, til det rigtige og med den tilstræbte hastighed i kapacitetsopbygningen.

Læs også

Ministeren har en dobbelt rolle. Ministeren skal på en og samme tid være den, der skaber tillid ved åbenhed om fejl og samtidig skaber alvor ved, at det er ministerens politiske liv, der er på spil. Så plejer systemet nok at være loyalt nok til at stramme sig an.

Hvis ministeren ikke er klar på den risiko, så skal man hurtigst muligt kontakte statsministeren og bede om et lift til Amalienborg og blive afskediget i nåde, som det hedder på de kanter. For så er man ikke ministeropgaven i en grundlov, der bygger på ministerstyre, voksent.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jesper Olsen

Formand, Transparency International Danmark, bestyrelsesformand, Klostergården i København, ekstern lektor i offentlig ret, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet
cand.jur.

Troels Lund Poulsen

Vicestatsminister, forsvarsminister, partiformand, MF (V)
Student (Tørring Amtsgymnasium 1995)

Svend Aage Jensby

Fhv. forsvarsminister (V), fhv. MF, fhv. politimester, Hobro
cand.jur. (Aarhus Uni. 1967)

0:000:00