SF: Regeringen prioriterer skattelettelser over velfærd og rigets sikkerhed
Det klinger hult, at det i sidste ende er hensynet til skattelettelser, som dikterer mulighederne for at foretage de nødvendige investeringer i både Forsvaret og landets sikkerhed, skriver Anne Valentina Berthelsen.
Anne Valentina Berthelsen
MF (SF)Der er kun grund til at glæde sig over den meget brede politiske opbakning til at styrke dansk forsvar, som vi i disse dage ser på Christiansborg.
Forsvaret er nedslidt – både på materiel og mandskab – og har været det længe, og det er uholdbart i lyset af den sikkerhedspolitiske situation, som vi i Europa nu står i. SF bakker derfor også op om forsvarsforligets ambitioner, herunder den fremrykning af investeringer i Forsvaret, som regeringen nu har fremlagt.
Når det er sagt, så både kan og skal vi også lære af de senere års politiske tilgange til Forsvaret. Og der er altså en snert af hykleri at spore fra regeringen, som ikke tåler at stå uimodsagt.
Finansieringen af de nu fremrykkede forsvarsinvesteringer kunne hjælpes fint på vej ved at droppe skattelettelserne.
Anne Valentina Berthelsen (SF)
Forsvarsordfører
Det sidste først: med regeringens oplæg om at fremrykke investeringerne i Forsvaret, foreslås det igen at finansiere de yderligere 40,5 milliarder kroner, som skal tilføres til forsvarsbudgettet, med en lempelse af den strukturelle saldo – og dermed altså øget låntagning.
Men det, som det egentlig blot dækker over, er, at ønsket om skattelettelser (igen) i realiteten er dét, som regeringen prioriterer, både over velfærden og behovet for investeringer i Forsvaret.
Skattelettelser over velfærd
Intet havde været lettere end at sløjfe skattelettelserne og spare ti milliarder kroner i budgettet, som i stedet kunne bruges på landets sikkerhed, og det er dermed helt oplagt også regeringens ønske om skattelettelser, der spærrer for en reel diskussion af behovet for en freds-, sikkerheds- eller krigsskat som den, vi i SF har foreslået til finansieringen.
Eftersom skattelettelserne er kittet, der binder regeringen sammen, vil det selvfølgelig også se tosset ud at indkræve en sikkerhedsskat med den ene hånd, imens man langer topskattelettelser over disken med den anden.
Men i en regering, hvor man ellers ivrigt forsøger at give den som indbegrebet af ansvarlighed i lyset af den sikkerhedspolitiske situation, er det dog påfaldende, så hult det klinger, at det alligevel i sidste ende er hensynet til skattelettelser, som dikterer den økonomiske politik og mulighederne for at foretage de nødvendige investeringer i både Forsvaret og landets sikkerhed – og i velfærden og klimaet i øvrigt.
Så blot til historieskrivningen: SF foreslog en sikkerhedsskat allerede ved forhandlinger om Det Nationale Kompromis – og det står vi fortsat ved.
Stod det til os, kunne finansieringen af de nu fremrykkede forsvarsinvesteringer også hjælpes fint på vej ved at droppe skattelettelserne. Men det er et politisk (fra)valg fra regeringens side.
Fortidens synder
Og så til spørgsmålet om de politiske lærepenge: Den danske venstrefløj har i årtier gladeligt høstet fredsdividenden, og ingen har råbt på investeringer i dansk forsvar eller presset på for at leve op til vores Nato-forpligtelser, heller ikke SF. Den historie må vi på venstrefløjen tage på os, lære af – og beklage i lyset af situationens alvor.
Regeringens ønske om skattelettelser spærrer for en reel diskussion af behovet for en freds-, sikkerheds- eller krigsskat.
Anne Valentina Berthelsen (SF)
Forsvarsordfører
Men ingen har noget at lade nogen høre. For i den samme periode har blå blok og skiftende forsvarsministre gravet et hul i Forsvaret med forkerte og skandaløst underfinansierede forligsprioriteringer, samtidig med at de har gerådet Danmark ud i 20 års krig i Afghanistan og ti år i Irak. Den sidste – Irakkrigen – var fra dag ét skandaløs og på et falsk grundlag, og krigen i Afghanistan blev en lang og stadig dybere sump.
Begge krige flyttede åbenlyst fokus fra den trussel, som Rusland (og Kina) nu udgør, og krigene sled materiel og mandskab ned, og styrede både Forsvarets uddannelser og indkøb i en forkert retning.
Alt sigtede mod Mellemøsten og ørkenkrige, udelukkende for at tilfredsstille USA – et USA, hvis taknemmelighed for indsatsen nu formuleres af Trump, der ligefrem opfordrer Putin til at angribe Nato-lande, som ikke lever op til målsætningen om to procent i Nato-bidrag.
Det kan man da kalde en massiv fejllæsning af blå blok og både Forsvarsministeriet og Udenrigsministeriet gennem to årtier.
Nu står vi så her – og heldigvis med en bredt forankret politisk vilje til at rette op på problemerne og styrke Danmarks sikkerhed og troværdighed i Nato, men til gengæld med et tyndslidt og nærmest tillidsløst samarbejde mellem det politiske niveau, Forsvarsministeriet og Forsvarskommandoen.
For SF er det afgørende, at der ryddes og foretages fornuftige investeringer i Forsvaret med en fast politisk hånd. Men det er også vigtigt, at den sikkerhed i hverdagen, som danskerne oplever behov for omkring velfærd, sundhed, klima- og naturkrisen stadig prioriteres højt.
Vi skal kunne forsvare os, og vi skal vide hvad, det er, vi forsvarer – nemlig et af verdens stærkeste velfærdssamfund og muligheden for reelt at gøre en forskel for klimaet, og det skulle helst fortsætte sådan.
Vi har flere problemer samtidig, som kalder på akutte løsninger, og vi har forpligtelser at leve op til. Derfor er tiden heller ikke til skattelettelser eller favorisering af i forvejen subsidierede erhverv, der dræner de fælles kasser og skubber regningerne foran os.