Debat

Ørsted: Det kræver politisk mod, hvis Danmark skal blive Europas grønne Power-to-X-motor

Det er en omkostningseffektiv løsning at producere brint i Danmark og transportere den til eksempelvis Tyskland. Men hvis Danmark skal blive førende i Europa, kræver det politisk mod fra den nye regering og ikke mindst en brinttransmissionsledning sydpå, skriver Ulrik Stridbæk.

Der er brug for mere end hensigterne i den Power-to-X-strategi, daværende klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) præsenterede i marts, hvis Danmark skal blive førende i Europa, skriver Ulrik Stridbæk.
Der er brug for mere end hensigterne i den Power-to-X-strategi, daværende klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) præsenterede i marts, hvis Danmark skal blive førende i Europa, skriver Ulrik Stridbæk.Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Ulrik Stridbæk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er ikke mere end 20 år siden, at vi i Ørsted, som de første i verden, byggede en havvindmøllepark i stor skala ud for Esbjerg. Horns Rev 1, som parken hedder, var et nybrud, og der var mange, der tvivlede på, om møller på havet nu også var en god idé.

I dag er der ingen tvivl. Og slet ikke i Danmark. Her bliver havvind motoren i den grønne omstilling. For vi får brug for meget mere grøn strøm, hvis vi skal lykkes med at elektrificere samfundet. Men ikke alle steder kan strøm alene klare opgaven.

Til at omstille den meget energiintensive industri er det nødvendigt at anvende brint, og særligt syd for den danske grænse er behovet for brint til industri enormt. Da der tegner sig et billede af, at brint er billigere at transportere end strøm, er det – med de danske vindressourcer og vores erfaring med at opbygge nye grønne industrier – en enormt omkostningseffektiv løsning at producere brinten i Danmark og transportere den til Tyskland.

Temadebat: Ønsker til ny klima-, energi- og forsyningsministers første 100 dage

Regeringsforhandlingerne er i fuld gang. Men uanset hvilken bogstavssammensætning den nye regering vil bestå af, så vil nogle af de mest presserende emner være at finde i energi-, forsynings- og klimapolitikken.

Den nye minister på områderne får travlt, men hvor skal der prioriteres i de første 100 dage? Det spørger Altinget om i denne temadebat.

Debatpanelet kan findes her.

Om Altingets temadebatter:

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Altinget bringer kun debatindlæg, som udelukkende er skrevet til Altinget.

Har du lyst til at bidrage til debatten, er du velkommen til at sende dit indlæg til debatredaktør Caroline Boas

Her har vi at gøre med en unik dansk mulighed for at blive Europas grønne Power-to-X-motor, hvis den politiske velvilje er til det. Power-to-X er vor tids grønne nybrud, som nu kræver samme politiske mod og handlekraft, som vi så det med opbygningen af vindindustrien.

En brinttransmissionsledning sydpå er et must
Det kræver mere end hensigterne i den ellers ambitiøse Power-to-X-strategi, som et politisk flertal er blevet enige om, hvis Danmark skal være Europas grønne Power-to-X-motor; Det kræver brintinfrastruktur, og det kræver helt konkret en brinttransmissionsledning sydpå langs den jyske vestkyst til Tyskland.

En sådan er at absolut must, hvis vi vil gøre os forhåbning om at indfri målet om 4-6 GW elektrolysekapacitet i 2030. Samtidig er en brinttransmissionsledning sydpå helt afgørende for at kunne blive nettoeksportør af grøn energi, som vores danske politikere har forpligtet sig til.

Verden omkring os har desperat brug for energien. Som et eksempel har Tyskland 18 gange så stort et energibehov som Danmark, men Danmark har tre gange så stort et havareal til rådighed. Det giver altså rigtig god mening at producere den grønne brint i Danmark og transportere den sydpå.

Faktisk har Energinet sammen med Gasuine Deutschland, den tyske systemansvarlige transmissionsvirksomhed, vurderet, at Danmark potentielt kan levere 10-25 procent af Tysklands brintbehov.

Det kræver brintinfrastruktur, og det kræver helt konkret en brinttransmissionsledning sydpå langs den jyske vestkyst til Tyskland

Ulrik Stridbæk
Chef for energiøkonomi, Ørsted

Det er ikke nogen fremmed situation for Danmark at være eksportør af energiressourcer i Nordsøen, men hvor det hidtil har været olie og gas, har vi nu chancen for at gøre det med grønt fortegn – hvis etableringen af brintinfrastrukturen snart påbegyndes og kan anvendes senest i 2028, hvor havvinden og brintproduktionen begynder at accelerere.

Power-to-X kan blive en grøn dansk styrkeposition
Et Danmark som Europas grønne Power-to-X-motor skal nødvendigvis baseres på et stærkt hjemmemarked. Vi har brug for et solidt udgangspunkt, som vi kan bryste os af globalt, som vi har gjort det med vindindustrien.

Her er brintinfrastrukturen en grundsten; Energinet og Evida har i fællesskab gennemført en markedsdialog med 70 danske brintprojekter repræsenteret for at afdække behovet for brintinfrastruktur. Her så vi, at 87 procent af brinten fra 2030 forventes transporteret via rør. Og hvert syvende projekt forventes ikke realiseret uden brintinfrastruktur.

 Vi opfordrer til, at man fra politisk side agerer hurtigt og lister brintinfrastruktur op i toppen af prioriteringslisten, når en ny regering falder på plads

Ulrik Stridbæk
Chef for energiøkonomi, Ørsted

Her må man sætte spørgsmålstegn ved, om den politiske Power-to-X-strategi og målet om 4-6 GW Power-to-X i 2030 kan føres ud i livet, hvis ikke man hurtigst muligt etablerer den fornødne brintinfrastruktur. Fra Ørsteds side opfordrer vi til, at den nye minister på området hurtigst muligt giver det fornødne mandat til, at etableringen af en brinttransmissionsledningen fra Danmark til Tyskland kan påbegyndes.

I industrien er vi klar til at løfte vores del af ansvaret. Vi kan levere det grønne produkt. Danske Power-to-X-projekter skyder op rundt i hele Danmark på jævnlig basis. Senest har vi selv annonceret vores Power-to-X-samarbejde med Skovgaard Energy; Et projekt med en mulig Power-to-X-kapacitet på 3 GW.

Ikke alene kan det blive et af Danmark største projekter men også et af de største i Europa – hvis den fornødne brintinfrastruktur følger med. Vi opfordrer til, at man fra politisk side agerer hurtigt og lister brintinfrastruktur op i toppen af prioriteringslisten, når en ny regering falder på plads.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ulrik Stridbæk

Chef for Regulatory og Public Affairs, Ørsted
cand.oecon.

0:000:00