Dennis Flydtkjær
 svarer 
Morten Bødskov

Dennis Flydtkjær (DF) spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at svævefly undtages fra den foreslåede registreringsafgift på luftfartøjer

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 97, Spørgsmål 1
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at svævefly undtages fra den foreslåede registreringsafgift på luftfartøjer?

Svar fra mandag den 17. februar 2020
Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet har som en del af finanslovsaftalen for 2020 aftalt, at registreringsafgiften på luftfartøjer skal genindføres.

Afgiften er en registreringsafgift, som knytter sig til selve registreringen af henholdsvis ejerrettigheder over og panterettigheder i luftfartøjer. Afgiften beregnes udelukkende på baggrund af luftfartøjets eller pantets værdi.

Der er således ikke tale om en miljøafgift, som afhænger af den mængde af C 2 , som luftfartøjet udleder.

Spørgeren anmoder om teknisk bistand til at afgrænse området for den foreslåede registreringsafgift på luftfartøjer, således at registrering af rettigheder i svævefly ikke omfattes af afgiftspligten. Da det som led i Finansloven for 2020 er aftalt, at registreringsafgiften på luftfartøjer genindføres som den afgift, der var gældende før 1. april 2019, kan jeg ikke støtte et sådant ændringsforslag. Jeg vil dog gerne yde teknisk bistand til et ændringsforslag, hvor svævefly ikke omfattes af den foreslåede registreringsafgift på luftfartøjer.

Det er ved udfærdigelsen af nedenstående forslag til ændringsforslag lagt til grund, at spørgeren ønsker, at det alene er svævefly uden motor, som ikke omfattes, ud fra et synspunkt om, at sådanne fly ikke i sig selv udleder C 2 , når de er i luften.

Det skal dog bemærkes, at svævefly uden motor ikke kan komme i luften uden assistance.

For at få et svævefly i luften skal det derfor enten trækkes op af et andet fly med motor eller ved hjælp af et motorspil, som er en kraftig motor med en wire, som derved trækker svæveflyet op. Begge metoder udleder C 2 , medmindre slæbeflyet eller motorspillet er elektrisk drevet.

Det ønskede ændringsforslag kan på den baggrund se ud som følgende:

Ændringsforslag til forslag til lov om ændring af lov om afgift af tinglysning af ejer- og panterettigheder m.v. (tinglysningsafgiftsloven), emballageafgiftsloven, lov om afgift af bekæmpelsesmidler og forskellige andre love (Indeksering af de faste tinglysningsafgifter og en række miljøafgifter og genindførelse af registreringsafgiften på luftfartøjer m.v.) (L97) il titlen 1) undertitlen ændres »genindførelse af registreringsafgiften på luftfartøjer« til: »indførelse af registreringsafgift på visse luftfartøjer«. indsættes som stk. 3:

»Stk. 3.

Svævefly, som defineret i artikel 2, stk. 1, nr. 1, i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/1976 af 14. december 2018 om gennemførelsesbestemmelser for operation af svævefly i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. indsættes som stk. 3:

»Stk. 3.

Svævefly, som defineret i artikel 2, stk. 1, nr. 1, i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/1976 af 14. december 2018 om gennemførelsesbestemmelser for operation af svævefly i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.

2018/1139 med senere ændringer, er ikke omfattet af afgiftspligten i stk. 1.«

[Ændring som følge af forslag om, at svævefly ikke omfattes af registreringsafgiftspligten]

Bemærkninger Nr. 1 I lovforslagets § 1, nr. 6 og 26, er registreringsafgiften på luftfartøjer foreslået genindført, som afgiften var udformet inden dens afskaffelse ved lov nr. 270 af 26. marts 2019.

Med ændringsforslaget foreslås undertitlen til lovforslaget ændret, således at undertitlen i stedet kommer til at se således ud: Indeksering af de faste tinglysningsafgifter og en række miljøafgifter og indførelse af registreringsafgift på visse luftfartøjer m Det foreslåede er en konsekvens af, at det foreslås i ændringsforslag nr. 2 og 3, at svævefly ikke omfattes af afgiftspligten.

Nr. 2 og 3 I lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås afgiften på registrering af ejerrettigheder over og panterettigheder i luftfartøjer genindført. Afgiftens størrelse foreslås fastsat i tinglysningsafgiftslovens § 13, for så vidt angår ejerrettigheder, og i tinglysningsafgiftslovens § 14, for så vidt angår panterettigheder. Bestemmelserne foreslås indsat med lovforslagets § 1, nr. 26.

I det i lovforslaget foreslåede er alle luftfartøjer omfattet af afgiftspligten. Det skal dog bemærkes, at Danmark har tiltrådt Cape Town-konventionen ved lov nr. 573 af 4. maj 2015 om Internationale sikkerhedsrettigheder i flymateriel, som trådte i kraft den 1. februar 2016. Loven medfører, at ikke alle sikkerhedsrettigheder, der optages i luftfartøjer med dansk registrering, skal registres i det danske rettighedsregister. Det er derfor alene luftfartøjer (mindre luftfartøjer), som falder uden for anvendelsesområdet af lov om internationale sikkerhedsrettigheder i flymateriel/Cape Town-konventionen, som i udgangspunktet kan registreres i det danske rettighedsregister.

Med nærværende ændringsforslag foreslås der indsat et stk. 3 i §§ 13 og 14, hvorefter svævefly ikke omfattes af afgiftspligten i stk. 1.

Efter det foreslåede vil svævefly ikke være omfattet af afgiftspligten efter §§ 13 og 14.

Ved svævefly forstås et luftfartøj, som er tungere end luft, og som under flyvning bæres oppe af luftens dynamiske reaktioner mod de faste løfteflader, hvis frie flyvning ikke afhænger af en motor, jf. artikel 2, stk. 1, nr. 1, i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/1976 af 14. december 2018 om gennemførelsesbestemmelser for operation af svævefly i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2018/1139.

Det bemærkes, at der findes svævefly med motor, såkaldte motorsvævefly. Disse fly vil efter det foreslåede fortsat være omfattet af afgiftspligten. Disse fly defineres i artikel 2, stk. 1, nr. 3, i Kommissionens ovennævnte gennemførelsesforordning 2018/1976, som et svævefly, som er forsynet med en eller flere motorer, og som, hvis motoren/motorerne er ude af drift, har et svæveflys egenskaber.

0:000:00