Debat

Peter Bjerregaard: EL-borgmester misforstår kritikken af Københavns kreative klimabogføring

Københavns klimapolitik er kendetegnet ved de flotte målsætninger og den manglende implementering. Det er derfor beklageligt, at Karina Vestergård Madsen (EL) i stedet vælger at udstille sin uvidenhed ved at anklage andre for at opfinde problemet med den kreative bogføring, skriver Peter Bjerregaard (K).

Betingelsen for at løse et problem er først og fremmest at anerkende dets eksistens. Desværre virker Madsen argumentresistent og ude af stand til at erfare problemet, skriver Peter Bjerregaard (K).
Betingelsen for at løse et problem er først og fremmest at anerkende dets eksistens. Desværre virker Madsen argumentresistent og ude af stand til at erfare problemet, skriver Peter Bjerregaard (K).Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Peter Bjerregaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Nogle gange er ledige standpunkter ledige af gode grunde. Alligevel forsøger Enhedslistens socialborgmester Karina Madsen (EL) at forsvare Københavns kreative klimabogføring, der opstår, når den samme grønne energi tælles med i flere klimaregnskaber.

Indledningsvist bør det rimeligvis nævnes, at Madsens kritik næppe afspejler Enhedslistens politik. Da spørgsmålet om den kreative bogføring blev diskuteret i Borgerrepræsentationen, opfordrede Enhedslistens teknik- og miljøborgmester, Line Barfod, til at løse problemet i forbindelse med udarbejdelsen af Københavns næste klimaplan. Det skulle sikres, at "grøn strøm kun tæller én gang," lød begrundelsen.

Men uanset om Madsen har en anden tilgang til spørgsmålet end resten af hendes parti, er det værd at gennemgå et par af Madsens misforståelser.

Madsen fremhæver, at klimagevinsten ved Hofors biomasseafbrænding ikke tæller dobbelt i det danske klimaregnskab, og derfor kan man konkludere, at der ikke er risiko for, at den grønne energi dobbelttælles. "Det er en falsk anklage," mener Madsen at vide.

Et indlysende problem

Beklageligvis misforstår Madsen grundlæggende kritikken. Den går jo netop på, at der er andre klimaregnskaber end statens, og at statsstøttede certifikater fra eksisterende anlæg underminerer udbygningen af vedvarende energi. Det er dét, hele problemstillingen handler om.

Det er uhensigtsmæssigt at udtale sig så skråsikkert, når ens forståelse af problemfeltet er så beskeden

Peter Bjerregaard (K)
Medlem af Københavns Borgerrepræsentation

Det er således veldokumenteret og velbelyst, at forskellige kommuner og virksomheder flere gange har bogført den samme grønne energi. Det er eksempelvis tilfældet i København.

Faktisk er problemstillingen en del værre i København end mange andre steder, da Hofors grønne energi ikke kun bogføres i Københavns klimaregnskab og i kommunen, hvor den grønne energiproduktion er placeret. Hofor videresælger også de grønne certifikater.

Og hermed står vi i en situation, hvor den samme grønne energi kan tælle med i to eller tre forskellige klimaregnskaber på samme tid. Det burde være et indlysende problem.

Men selv hvis man ikke ser det store problem i at den grønne energi tælles med flere steder, så burde man alligevel bekymre sig om, hvorvidt man kan have tillid til Københavns klimaplan.

Af den fremgår det, at "grøn strøm regnes desuden for at erstatte den fossile andel af den elektricitet, som forsyner København. Denne metode anvendes i de tilfælde, hvor Københavns Kommune eller byens borgere har en væsentlig direkte andel i etableringen af elproduktion på vedvarende energi, også når det er produceret uden for København".

Eftersom Hofor er Københavns Kommunes forsyningsselskab, så burde det være oplagt at håndhæve regnereglerne i Københavns klimaplan. Af klimaplanen følger det selvsagt, at den grønne energi skal tælle med i Københavns klimaregnskab, og at de dertilhørende oprindelsesgarantier, der garanterer den grønne energis oprindelse, også tælles med i Københavns regnskab. Og ikke alle mulige andre steder.

Friske og fejlagtige konklusioner

Madsen ser dog ingen problemer i at videresælge certifikaterne. Derudover påstår hun også, at certifikaterne fra statsstøttede og eksisterende anlæg bidrager til, at der er grøn strøm i det danske elnet. Det er en frisk vurdering.

Hofor ved nemlig ikke, hvor certifikaterne ender. Hofor sælger certifikaterne til en mægler, der igen videresælger dem, og eftersom størstedelen af de statsstøttede certifikater i dag eksporteres, så er det ikke usandsynligt, at det også er tilfældet her.

Det er derfor også en frisk konklusion, Madsen ankommer til, når hun påstår, at certifikathandlen med grøn energi fra eksisterende og statsstøttede anlæg "ingen som helst betydning" har, og at den "påståede dobbelttælling er en fikst opstillet kritik, som dog ikke har noget med virkeligheden at gøre".

Læs også

Det Internationale Agentur for Vedvarende Energi og EU-Kommissionen deler i hvert fald ikke Madsens udlægning. De anbefaler tværtimod at begrænse handlen med statsstøttede certifikater. Det gør flere europæiske industriorganisationer og forbrugerorganisationer i øvrigt også.

I Danmark anbefaler Concito, Danmarks Naturfredningsforening, Greenpeace og Rådet for Grøn Omstilling det samme, og det gør de fordi handlen med statsstøttede certifikater underminerer investeringer i den grønne omstilling.

Klimarådet anbefaler også, at man fokuserer på additionelle energiprojekter, der ikke modtager støtte, hvis man ønsker at bidrage til den grønne omstilling.

Men selvom Madsen mener, at førnævnte organisationer og tænketanke har misforstået virkeligheden, så burde det alligevel have givet anledning til refleksion, da Københavns Kommunes forvaltning tidligere i år advarede om problemstillingen og om køb af certifikater.

Københavns klimapolitik er kendetegnet ved de flotte målsætninger og den manglende implementering

Peter Bjerregaard (K)
Medlem af Københavns Borgerrepræsentation

"Kommunen kan møde kritik for ikke aktivt at støtte udvikling af VE, ligesom der kan være anklager om greenwashing" påpegede forvaltningen. Ved samme lejlighed forklarede forvaltningen, at "effekten af certifikater kan ikke medregnes i KBH 2025 Klimaplanen, fordi der kan opstå dobbelttælling, grundet de certifikater på VE Hofor sælger på markedet".

I det spørgsmål – om København bør købe certifikater eller ny grøn strøm – vurderede Enhedslisten i øvrigt, at det var "afgørende" med kommunalt ejerskab over produktionsapparatet fremfor billigere grøn strøm til københavnerne.

Trods forvaltningens advarsler foretrak Enhedslisten pudsigt nok at købe certifikater frem for grøn strøm, hvilket efterlader københavnske skatteborgere med en ekstraregning på cirka 50 millioner kroner om året uden, at det i øvrigt gør noget særlig godt for den grønne omstilling.

Grøn omstilling burde prioriteres

Madsens indlæg bærer præg af en grundlæggende misforståelse af problematikken, hvilket er uheldigt af mindst to årsager. For det første er det en bunden opgave, at vi begynder at følge op på klimamålene. Og det kan kun gøres ved reel klimapolitik og en forståelse for problemstillingerne.

For det andet er det uhensigtsmæssigt at udtale sig så skråsikkert, når ens forståelse af problemfeltet er så beskeden.

Der er ikke noget intellektuelt hæderligt ved at opstille stråmandsargumenter for derefter at skyde dem ned, som Madsen gør. Jeg er ikke imod, at kommunen kan konkurrere med private selskaber, som det hævdes. Det tror jeg i øvrigt heller ikke, at Alternativet eller SF er, som ligeledes ønsker at sætte en stopper for den kreative bogføring.

Læs også

Betingelsen for at løse et problem er først og fremmest at anerkende dets eksistens. Desværre virker Madsen argumentresistent og ude af stand til at erfare problemet. Det sagt, kan hun forhåbentlig ændre mening. Det har Madsen før vist, at hun kan.

Forud for sidste kommunalvalg skrev Karina Madsen for eksempel under på Klimabevægelsens anbefaling om at indføre en mindstepris på 850 kroner per ton CO2 i indkøbspolitikken. Da Madsen fik mulighed for at indfri det løfte i maj, stemte hun dog imod. Så meget for de grønne løfter.

Københavns klimapolitik er i vid udstrækning kendetegnet ved de flotte målsætninger og den manglende implementering. Implementeringsdelen kræver, at man sætter sig ind i tingene – også selvom de ofte kan have en teknisk karakter.

Det skylder vi vores medborgere og det skylder vi den grønne omstilling. Det er derfor også beklageligt, at Madsen i stedet vælger at udstille sin uvidenhed ved at anklage andre for at opfinde problemet med den kreative bogføring. Det er reelt, og vi burde løse problemet hurtigst muligt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Bjerregaard

Medlem af Borgerrepræsentationen (K), Københavns Kommune, markedsreguleringschef, Better Energy

Karina Vestergård Madsen

Socialborgmester (EL), Københavns Kommune
cand.com.

Line Barfod

Teknik- og miljøborgmester (EL), Københavns Kommune
cand.jur. (Københavns Uni. 1992)

0:000:00