Radikale Venstre: Kommunalplanen skal vægte byrum og natur over myldretid og trafik
H.C. Andersens Boulevard skal nedgraves, og vi skal bruge hovederne lidt bedre, når metroen udvides for både de nuværende og fremtidens københavneres skyld, skriver kultur- og fritidsborgsmester, Mia Nyegaard (RV).
Mia Nyegaard
Kultur- og fritidsborgmester (R), Københavns KommuneKøbenhavn er din og min. Det er vores by, og også vores ansvar.
Ansvar forpligter. Til at gøre sig umage, være ambitiøs og visionær for at kunne levere forbedringer og forandringer for København og københavnere – byen, der er og kommer.
Vi skal have en by, der afspejler den historiske udvikling, uden at vores romantiske forestillinger om byens sjæl og fortid spænder ben for nutiden og fremtiden.
Derfor skal byudviklingen være gennemsyret af en bæredygtighedstanke – både socialt, økonomisk og miljømæssigt.
Jeg drømmer om en by med byliv, byrum, bynatur og færre biler. En by med masser af mobilitet via højklasset kollektiv trafik og mikromobilitet via cyklende, gående, løbende og padlende i havnen.
En by, hvor vi tager ansvar for hinanden og de fælles byrum, vi skal bevæge os i.
Et København, hvor der er plads til børn, studerende, familierne, skæve eksistenser, singler, ældre, erhvervslivet og bynaturen.
Det kræver, at vi tør være både visionære og ambitiøse. Stille krav og sætte fri.
Det skal vi overføre til den kommende kommuneplan, der sætter retning og ramme for de næste 12 år.
Underjordisk trafik og nedkøling med vand
Vi bliver flere københavnerne. Det er en god ting, for det er bæredygtigt at bo tæt og bo i byen.
Det stiller dog store krav til, hvordan vi bygger, og vi skal udfordre vores vanetænkning i forhold til, hvad byen var, versus hvad den skal være.
Byudviklingen skal være gennemsyret af en bæredygtighedstanke – både socialt, økonomisk og miljømæssigt.
Mia Nyegaard
Kultur- og fritidsborgsmester, Radikale Venstre
Vi er nødt til at stille os selv spørgsmålet om, hvordan vi fortætter? Er vi nogle steder nødt til at bygge højere for at frigive nogle flere grønne arealer og skabe plads til byliv?
Vi er nødt til at tænke i andre og nye boligformer.
I Radikale Venstre ser vi også gerne en mere ligelig andel mellem almene boliger, private lejeboliger, andels- og ejerlejligheder.
Vi er nødt til at stille krav til at udfordre vores mobilitetsevne, og vi skal turde at grave ting under jorden, fordi det frigiver altså byrum til fritid, kultur, bynatur og åndehuller.
Se for eksempel bare på H.C. Andersens Boulevard, hvor vi i Radikale Venstre fortsat arbejder på at få gravet biltrafikken ned, så vi får bilerne under og udenom byen.
Vi vil åbne åerne og bruge vandet i byrummet rekreativt og som nedkøling, for det er der brug for i byen, der kommer.
Når vi byudvikler, så skal vi kræve kvadratmeter til kultur og fritid. For et levende byliv betyder meget for vores velvære og trivsel.
Opkræv betaling for myldretidskørsel
I Radikale Venstre vil vi gerne sikre byens sammenhængskraft og mobilitet særligt via mere metro og cykelinfrastruktur. Samtidig vil vi gerne begrænse trængslen fra biltrafikken.
Derfor vil det være hensigtsmæssigt at indføre roadpricing.
Det skal være dyrere at køre i myldretiden, og pengene fra roadpricing skal gå til andre og bedre kollektive transportformer i og omkring København.
Københavns Kommune undersøgte i 2020, hvordan et roadpricing-system vil påvirke trafikken i hovedstaden.
Konklusionen var opløftende: Det kan fjerne en tredjedel af trafikken i myldretiden og tilføre 35 milliarder kroner årligt til statskassen, som retteligt burde gå til københavnernes infrastruktur, så København får metro til alle hospitaler, og nye bydele i den eksisterende by, for eksempel i Brønshøj.
Når vi byudvikler, så skal vi kræve kvadratmeter til kultur og fritid.
Mia Nyegaard
Kultur- og fritidsborgsmester, Radikale Venstre
Udvid metroen - med omtanke
Metro er vigtigt. For mobiliteten, miljøet og for at bringe mennesker sammen.
Derfor skal vi have de langsigtede briller på, når vi diskuterer metro, så vi undgår dumme og kortsigtede beslutninger såsom de nuværende metrolinjer på Amager.
For hvem ville i dag ikke ønske, at vi havde brugt to milliarder mere og havde fået gravet metroen til lufthavnen ned? Tænk på det byrum og den sammenhæng, det ville have skabt.
Vi skal også have de langsigtede briller på, når vi diskuterer og etablerer parkering i København.
Kunne man forestille sig, at biler bliver parkeret i konstruktioner rundt omkring i byen, gerne steder som metroen kører lige til, så vi kan transportere os let videre enten med metro, cykel, løbehjul og eller delebiler?
I fremtidens København er der plads til alle.
Det er på tide, at vi tager ansvar og er med til at sikre det i den kommende plan for byens udvikling.
Skal Palads rives ned? Skal metroen udvides yderligere? Skal København være en grønnere by?
Nu spørger Altinget Hovedstaden forud for den nye kommunalplan: Hvordan ser fremtidens København ud?
Flere politiske og civile aktører vil give deres bud på:
- Hvad er vigtigst at få med i kommunalplanen, hvis København skal være en god by at bo i, i fremtiden?
- Hvor er der konkret brug for indsatser?
- Hvad skal der til, før at København bliver den bedste by at bo i?
Læs om paneldeltagerne her.
Har du lyst til at bidrage til debatten, er du velkommen til at skrive til Line Høvik Søby på [email protected] for at høre om mulighederne.