Debat

S om stigende boligpriser: Urbanisering er ikke en irreversibel proces

En stor del af problemet med stigende boligpriser kan tilskrives den massive urbanisering. Politiske beslutningstagere har haft en fejlagtig opfattelse af, at de ikke kunne forhindre urbaniseringen, skriver Troels Ravn (S).

Efter min mening har politiske beslutningstagere i Folketinget og i
skiftende regeringer i alt for mange år haft en fejlagtig opfattelse af, at man
ikke kunne gøre noget ved urbaniseringen, skriver Troels Ravn.
Efter min mening har politiske beslutningstagere i Folketinget og i skiftende regeringer i alt for mange år haft en fejlagtig opfattelse af, at man ikke kunne gøre noget ved urbaniseringen, skriver Troels Ravn.Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I de seneste år har vi set store prisstigninger på boliger.

Særligt i landets største byer er prisudviklingen på ejerboliger galoperet afsted. Tendensen fortsætter, og i år vurderes det, at boligpriserne vil stige med 10,4 procent.

Jeg bor selv i Vejen i Sydjylland. Her er priserne ikke fløjet i vejret det seneste år. En børnefamilie kan fortsat købe et hus, der er til at betale. Men sådan er det bestemt ikke alle steder i landet. 

Temadebat

Hvad stiller vi op med de galopperende boligpriser?
Mens boligpriserne galopperer af sted, har regeringen gentagne gange afvist at foretage indgreb.

Finansminister Nicolai Wammen (S) fastslog i april, at regeringen hverken frygter for en ny finanskrise eller planlægger indgreb på boligmarkedet, men at regeringen "vil følge udviklingen tæt i de kommende måneder".

Altinget giver i en temadebat ordet til økonomer, interessenter og politikere, som vil debattere, hvorvidt de vil regulere de stigende boligpriser, og hvordan de vil foretage eventuelle indgreb.

Her er deltagerne:

  • Birthe Larsen, lektor ved Økonomisk Institut på Copenhagen Business School 
  • Curt Liliegreen, direktør, Boligøkonomisk Videncenter 
  • Kathrine Olldag (R), medlem af Folketinget og skatteordfører 
  • Lars Andersen, direktør, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd  
  • Louise Aggerstrøm Hansen, chefanalytiker, Danske Bank 
  • Louise Schack Elholm (V), medlem af Folketinget og skatteordfører 
  • Michael Rehm, seniorforsker ved University of Auckland Business School
  • Mira Lie Nielsen, chefanalytiker, Nykredit
  • Peter Englund, professor emeritus ved Stockholm School of Economics
  • Troels Ravn (S), medlem af Folketinget og skatteordfører.

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Centralisering har skabt opadgående pres 
En stor del af problemet kan tilskrives den massive urbanisering, der har været støt stigende i de sidste 30 til 40 år og som har taget ekstra fart i de seneste fem til ti år.

Urbaniseringen har sit afsæt i en række forskellige ting: Centralisering af private og offentlige arbejdspladser, nedlæggelse af uddannelsespladser, sundhedsfunktioner og administrative funktioner, hvoraf den sidste især er resultatet af Lars Løkke Rasmussens strukturreform fra 2006.

Det er simpelthen blevet mindre attraktivt og let at bo i mange mindre byer rundt om i landet. I samme periode er der ikke blevet bygget nye boliger i byerne i tilsvarende omfang.

Det skaber helt naturligt et opadgående prispres, som har været med til at skabe det billede, som vi har set i blandt andet Aarhus, Odense og København. 

Flere almene boliger og et opgør med urbanisering
Hvis vi vil gøre noget ved de underliggende tendenser, der driver boligprisudviklingen i de store byer, er der to primære opgaver. 

For det første skal vi sikre endnu flere boliger til almindelige indkomster i de større byer. Vi har allerede gjort en del for at sikre det, og vi kommer til at følge udviklingen tæt.

Vi har sat en stopper for udenlandske kapitalfonde som Blackstone, der spekulerede i at opkøbe billige lejeboliger, lave skinforbedringer og banke huslejen i vejret.

Samtidig besluttede vi med finansloven for 2020 at afskaffe skattefordelene ved forældrekøb af ejerlejligheder igennem virksomhedsordningen. 

Forældrekøb har været med til at øge prispresset, og ordningen er primært blevet brugt af i forvejen velstillede familier. Det vil forhåbentlig kunne fjerne en del af presset på boligmarkedet i de store studiebyer.

Barren for almene boliger skal hæves
I dag har kommunerne mulighed for at sætte krav om, at hver fjerde bolig i et nyt boligbyggeri skal være alment. Vi vil gerne sætte barren endnu højere og hæve det til hvert tredje byggeri.

Vi har brug for et større udbud af boliger, men det hjælper ikke, hvis der kun bygges dyrt. Fra 2024 kan vi se frem til et nyt boligskattesystem, der vil beskatte ejerboliger ud fra en mere retvisende værdi end er tilfældet i dagværdi.

Det kommer til særligt at betyde højere boligskatter på ejerlejligheder i de dyreste områder. Det vil på sigt lægge en dæmper på den prisudvikling, som vi har set i de senere år. 

Vi skal både sætte ind med adgang til billigere boliger i de større byer og særligt i København, og vi skal gøre det mere attraktivt at bo i de mindre bysamfund i provinsen.

Troels Ravn (S)
Skatteordfører

Det er godt. For jeg ønsker byer, hvor der er plads til, at den faglærte kan bo side om side med akademikeren. Der skal være boliger, som danskerne har råd til at betale. Det skaber et bedre og mere sammenhængende Danmark.

For det andet skal vi styrke de mere sårbare dele af provinsen. Efter min mening har politiske beslutningstagere i Folketinget og i skiftende regeringer i alt for mange år haft en fejlagtig opfattelse af, at man ikke kunne gøre noget ved urbaniseringen. At det så at sige var en irreversibel bølge fra land til by.

Og som sagt blev der endda af Lars Løkke Rasmussen, da han var indenrigs- og sundhedsminister under Anders Fogh Rasmussen, indgået aftaler, der satte ekstra skub i centraliseringen.

Det skal både være attraktivt at bo i byerne og i provinsen
Den socialdemokratiske regering er villig til at tage en række markante skridt, der skal styrke de mere sårbare bysamfund i provinsen og gøre dem endnu mere attraktive at bo i.

Vi vil se på sundheds- og uddannelsesdækning, infrastruktur og initiativer, der kan støtte de lokale virksomheder. Det udspil er bolig- og indenrigsminister Kaare Dybvad (S) på vej med.

Konklusionen er: Opgaven er tosidet. Vi skal både sætte ind med adgang til billigere boliger i de større byer og særligt i København, og vi skal gøre det mere attraktivt at bo i de mindre bysamfund i provinsen.

Jeg håber, at der er politisk villighed blandt mine kolleger i Folketinget til at være med til at løse problemet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Troels Ravn

Fhv. MF (S) og byrådsmedlem, Vejen
lærer (Ribe Statsseminarium 1985)

Kaare Dybvad Bek

Udlændinge- og integrationsminister, MF (S)
cand.scient. i geografi og geoinformatik (Københavns Uni. 2012)

0:000:00