Debat

Svensk konsulent: Øresundsforbindelse skal håndtere kilometerlange godstog

DEBAT: En ny øresundsforbindelse skal sikre, at den øgede trafik ikke strander i København, men kan komme over Øresund. Byg kapacitet til godstog på 1.050 meter, skriver Christian Alexandersson.

Dansk, svensk og tysk infrastruktur skal med ny øresundsforbindelse bindes sammen på en effektiv måde, skriver Christian Alexandersson.
Dansk, svensk og tysk infrastruktur skal med ny øresundsforbindelse bindes sammen på en effektiv måde, skriver Christian Alexandersson.Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vejdirektoratet og svenske Trafikverket har netop præsenteret den analyse af en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, som de har arbejdet på siden 2018.

Analysen skaber forhåbentlig mulighed for at diskutere det mest centrale spørgsmål: Hvad skal en ny øresundsforbindelse bidrage til? 

I mine øjne er svaret på dette spørgsmål tæt knyttet til Femern-forbindelsen, som skaber nye muligheder og kapacitet til togtrafikken. En ny øresundsforbindelse skal sikre, at den øgede trafik ikke strander i København, men kan komme videre over Øresund.

Den svenske industri får med Femern-forbindelsen mulighed for at flytte store mængder gods fra lastbil til godstog, hvis der bygges ny kapacitet over Øresund til de tunge og op til 1.050 meter lange godstog, som Femern bygges til.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Øresundsbroen har ikke den fornødne kapacitet, ligesom der er brug for en alternativ vej, når broen er lukket. En ny øresundsforbindelse skal binde dansk, svensk og tysk infrastruktur sammen på en effektiv måde.

HH-forbindelse kan kun blive lokal
Den skal skabe kortere rejsetider, mere kapacitet og alternative veje for både gods og personer over Øresund og bidrage til den grønne omstilling og forbedret konkurrencekraft. 

Det er vigtigt at understrege, at godstrafikken skal gå i tunnel under København

Christian Alexandersson
Ansvarlig for projektet Europaspåret – en fast forbindelse mellem Landskrona og København i Landskrona Kommune

HH-forbindelse skal forbindes med Kystbanen i Danmark, og HH-analysen bekræfter, at der hverken kan køre fjerntog eller godstog på denne forbindelse.

HH-forbindelsen kan kun blive en lokal forbindelse, der erstatter færgerne mellem byerne, hvilket primært er til gavn for lokalområdet.

Baneforbindelsen mellem Helsingborg og Helsingør er et glimrende eksempel på, hvordan Danmark og Sverige ikke går i takt. I Danmark har man beslutet, at der fra år 2022 ikke længere skal køre tog fra Sverige på Kystbanen for at sikre rettidigheden på den sårbare strækning. Det hænger jo dårligt sammen med, at man samtidigt undersøger muligheden for at køre kystbanetog videre til Sverige via HH.

Læs også

Forslag fjerner flaskehalse
I Ingeniøren kunne man for nylig læse om DTU-studerendes undersøgelse af tre forslag til en ny øresundsforbidelse.

Undersøgelsen viser, at Landskrona-København-forbindelsen er at foretrække, men at der bør foretages flere undersøgelser, inden man tager en beslutning.

Vores forslag til en Landskrona-København forbindelse, mener vi, er et eksempel på, hvordan man kan kombinere dansk og svensk infrastruktur på en effektiv måde ved at fjerne flaskehalse og dermed forbedre konkurrencekraften og bidrage til den grønne omstilling.

Forbindelsen skaber ny kapacitet til regional-, fjern- og godstog, hvilket kan flytte trafik til jernbanen og mindske trafikken på de danske veje.

En beregning viser, at man med denne forbindelse vil aflaste vejnettet Helsingborg-København-Rødby-Hamborg med mere end én lastbil i minuttet døgnet rundt. Samtidigt "fredes" Kystbanen, så der ikke kommer til at gå svenske tog på den i fremtiden.

Skal gå i tunnel under København
Det er vigtigt at understrege, at godstrafikken skal gå i tunnel under København.

I forslaget indgår også en udbygning af Københavns Hovedbanegård, som er en flaskehals med sin begrænsede kapacitet. Vi har også kigget på, hvordan en bilforbindelse kan lægges i samme tunnel og forbindes med den kommende Østlig Ringvej i København og generere indtægter, som kan finansiere togdelen efter samme model, som man kender det fra Femern.

Ved selve anlæggningen kan man bruge samme betonfabrik i Rødby, som ved Femern-byggeriet, hvilket er endnu en effektivisering.

Nu hvor HH-analysen er præsenteret, er det vigtigt at stille spørgsmålet: Bidrager den til at løse de udfordringer, som vi står overfor? Er det den bedste måde at kombinere dansk og svenske infrastruktur? Giver den mulighed for at flytte den tunge trafik fra vej til bane? Eller skal vi analysere alternative muligheder som Landskrona-København?

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00