Debat

Venstre-profiler: Sådan sikrer vi, at København forbliver hele Danmarks kraftcenter

En renere by, mere natur, udvidelse af metroen og en økonomisk håndsrækning til førstegangskøbere er blot nogle af de tiltag, der kan skabe mere frihed og flere muligheder for borgerne i København, skriver fire Venstre-politikere.

Mere bynær natur og kommunal forpligtigelse til at udlægge flere lommer af natur er noget af det, som fire politikere fra Venstre ønsker for København. 
Mere bynær natur og kommunal forpligtigelse til at udlægge flere lommer af natur er noget af det, som fire politikere fra Venstre ønsker for København. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Anne Rasmussen
Jan E. Jørgensen
Linea Søgaard-Lidell
Martin Geertsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

En tidlig morgen med solopgang ved Københavns Havn, en kop kaffe på turen rundt om søerne eller en tur i teateret med efterfølgende gå-tur hjem gennem hovedstadens gader.

Der er masser af gode stunder i København. Vi har et godt udbud af kultur, grønne oaser, gode spisesteder og et livligt forretningsliv. Der er en særlig stemning i København, og den sætter vi pris på.

Men det er ikke det samme som, at der ikke er udfordringer. Tæt trafik og behovet for bedre infrastruktur, bedre mulighed for at bosætte sig eller problemer med støj. Der er mange ting, som vi politisk bør gøre noget ved for at skabe mere frihed og flere muligheder for hovedstadens beboere. Det vil Venstre.

Vi mener, at der både er behov for – og potentiale ved – at udvikle rammerne for København. Og vi vil arbejde målrettet for at sikre en grønnere storby, der er åben for alle med mindre støj og flere boliger.

En grønnere og renere storby

Én ting er, at vi ønsker renere byer med mere natur. Der er brug for, at naturen kommer tættere på borgerne i de store byer, så grønne åndehuller og renere luft bliver allemandseje.

Det er svært for unge børnefamilier at få opfyldt drømmen om at eje egen bolig i hovedstaden. Derfor vil Venstre give en økonomisk håndsrækning til førstegangskøbere

Anne Rasmussen, Jan E. Jørgensen, Linea Søgaard-Lidell og Martin Geertsen
Folketingskandidater, Venstre

Vi vil også sikre mere bynær natur. Det er en del af vores grønne plan, at kommunerne skal forpligte sig til at udlægge lommer af natur – for en tur i Frederiksberg Have eller Fælledparken er også en del af det gode byliv. Og Københavns grønne områder kan sagtens rumme mere biodiversitet.

En renere by kræver, at vores transport bliver grønnere. For mange københavnere står mangel på tilgængelige ladestandere i vejen for at udskifte benzin- og dieselbilen med en grøn bil. De kommercielle aktører løfter en stor del af opgaven, men vi ved også, at udviklingen ikke altid følger med i København, hvor behovet er stort, da vi bor tæt.

I hovedstadens boligblokke kan folk ikke lade i indkørslen, som andre steder i landet. Derfor vil Venstre investere en del af de samlet set en milliard kroner, som vi vil bruge til bedre lade-infrastruktur i København. Det kan være med tilskud målrettet boligforeninger og etageejendomme, der kan sørge for opsætning af ladestandere ved ejendommene.

Og så skal vi have indkapslet, overdækket eller nedgravet nogle af de vejstræk, der generer mange københavneres hverdag. Venstre fik forhandlet en solid pulje ind i til støjbekæmpelse i den aftale om infrastruktur, som blev lavet sidste sommer. Men behovet er større, og vi vil frem mod 2030 reservere yderligere tre milliarder kroner til at få støjen ned.

Unge børnefamilier skal have opfyldt boligdrømmen

Der skal være plads til alle i København uagtet deres livssituation. Det kræver en god blanding af boliger. Mange vil gerne bo i København, og vores befolkningstal ventes at stige med hele 200.000 frem mod 2030.

Men vi ser også en udvikling, hvor flere og flere bor til leje. Det kan være det rigtige for mange – for eksempel hvis man som ung skal studere i vores by. Men vi ved, at syv ud af 10 danskere drømmer om at eje deres egen bolig. Det skal vi skabe mulighed for.

Læs også

Det er dog svært for især unge børnefamilier at få opfyldt drømmen om at eje egen bolig i hovedstaden. Derfor vil Venstre give en økonomisk håndsrækning til førstegangskøbere, så det bliver nemmere at købe sin første bolig. Det øger efterspørgslen, og derfor skal udbuddet også følge med

Derfor har vi i Venstre sat os som ambition at bygge 122.000 nye ejerboliger i løbet af de næste 10 år. Det behøver ikke kun være nybyg. Det kan også ske ved at forbedre mulighederne for at bygge mindre lejligheder, så det bliver nemmere at omdanne uudnyttede områder, såsom loftsrum og gamle lagerlokaler, til nye boliger i byerne til eksempelvis studerende.

Metroudvidelser skal have sygehuse i fokus

Flere grønne rum og bedre mulighed for at eje egen bolig er godt – men man skal også kunne komme rundt.

Derfor vil vi sørge for, at der eksempelvis sker en markant udbygning af infrastrukturen til cykler på tværs af København. Der er midler at hente i den nævnte infrastrukturaftale, og her er det oplagt, at fokusere på de steder, hvor ekstra investeringer kan gavne flest cyklister – og dermed mindske trængslen i København.

Vi skal tænke i at udbygge vores metro. Her ville det være oplagt, at vi bruger vores sygehuse som væsentlige omdrejningspunkter

Anne Rasmussen, Jan E. Jørgensen, Linea Søgaard-Lidell og Martin Geertsen
Folketingskandidater, Venstre

Samtidig skal vi skabe bedre sammenhæng på tværs af byen, efterhånden som nye bydele skyder op. Og med midler til BRT-busser på vejbanerne og bedre indfaldsveje til byen, så skal vi løfte mobiliteten i København.

Vi skal også have ledt trafik uden om indre by, hvilket eksempelvis kan ske med metro eller anden infrastruktur. Men det kræver investeringer – og her vil Venstre gå i brechen for at skaffe de nødvendige midler. 

Helt konkret skal vi også tænke i at udbygge vores metro. Her ville det være oplagt, at vi bruger vores sygehuse som væsentlige omdrejningspunkter.

Hospitalerne er nogle af hovedstadens største arbejdspladser og knudepunkter for mange pendlere. Direkte metrolinjer vil således kunne komme tusindvis af patienter og ansatte til gavn - og det vil kunne bidrage til at løse udfordringer med trængsel og parkering ved hospitalerne – samtidig med, at det sikrer bedre sammenhæng på tværs af vores by.

Venstre vil afsætte midler til udvidede forundersøgelser af flere metrolinjer, og vi er klar til gå videre.

Det er sådan, at man i infrastrukturaftalen fra 2021 afsatte godt 2,5 milliarder kroner til såkaldt "højklasset kollektiv transport" i de større byer. Vi vil reservere op til en milliard kroner af den ramme for at kunne medfinansiere en ny metrolinje – selvfølgelig med den betingelse, at forundersøgelser og VVM-undersøgelser peger til, at det er den rigtige løsning. Og allerede nu kan der investeres i solide undersøgelser af en udvidet metro.

Høje ambitioner for Danmarks kraftcenter

Ambitionerne er mange. København er heldigvis hele Danmarks kraftcenter. Men uanset, om du er fra Indre By, et af brokvarterene, Frederiksberg eller Amager, så er København vores by. Det skal først og fremmest være en by for dem, der bor her.

På toppen af det glæder det os kun, hvis kultur, forretningsliv og forlystelser bidrager til, at alle der gæster København, føler sig velkomne og godt tilpas – for vores hovedstad er også alle andre danskeres hovedstad.

Derfor vil vi knokle for, så vi får flere grønne rum, et godt mix af boliger til de mange, som gerne vil flytte til vores by, samt ikke mindst muligheden for at komme rundt i byrummet. Det skal skabe mere frihed og flere muligheder – også for borgerne i København.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne Rasmussen

MF (V)
stud.jur. (Syddansk Uni.), forsikringsuddannelse (Forsikringsakademiet 2010), boligdekoratør (Det Kgl. Teater 1994)

Martin Geertsen

Public affairs-rådgiver på sundhedsområdet, Primetime, fhv. MF og regionsrådsmedlem (V), Region Hovedstaden
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2008)

Linea Søgaard-Lidell

MF (V)
cand.public. (Aarhus Uni.)

0:000:00