Troels Christian Jakobsen
Svar til 

Hvilke tiltag eller planer har Beskæftigelses- og integrationsforvaltningen i forhold til implementering af Det Sociale Frikort i forbindelse med kommunens beskæftigelsesindsats?

Spørgsmål fra Rådhuset oprettes på basis af Københavns Kommunes database over de spørgsmål, der stilles af Borgerrepræsentationens medlemmer og besvares af kommunens borgmestre. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

2024 - 6006

1. Hvilke tiltag eller planer har Beskæftigelses- og integrationsforvaltningen i forhold til implementering af Det Sociale Frikort i forbindelse
med kommunens beskæftigelsesindsats?
2. Hvordan er praksis i forskellige tiltag ift. om det er et tilbud eller en påkrævet aktivitet?
3. Har forvaltningen kendskab til at Det Sociale Frikort også bruges individuelt af sagsbehandlere (i modsætning til et organiseret tiltag)?
4. Hvilke data har forvaltningen om udbredelsen af brugen blandt københavnske borgere?

Svar fra tirsdag den 2. april 2024

1) Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen har de seneste år iværksat en
række tiltag med henblik på at implementere det sociale frikort i beskæftigelsesindsatsen:
- Forvaltningen har fået indarbejdet ’småjob under det sociale frikort’ i
Københavns Kommunes måltal for de særlige jobordninger. Formålet
hermed er at øge KK-forvaltningernes incitament til at ansætte en borger med socialt frikort. (Link).
- Jobkonsulenter, der arbejder fremskudt på byens herberger, forhører
sig – efter Social Frikort Vesterbros metode - løbende om muligheden
for at etablere inhouse småjobs på herberger til de borgere, der lever
et særligt udsat og ustabilt liv.
- Forvaltningen foreslog ved budget 2024, at der blev afsat en central
pulje til at øge udbredelsen af ”småjob under det sociale frikort” på arbejdspladser med Københavns Kommune som arbejdsgiver. Formålet
hermed var at understøtte, at flere forvaltninger opnåede erfaringer
med at ansætte udsatte borgere, og at flere socialt udsatte borgere fik
mulighed for at vise deres værd ved at udfylde og løse reelle jobfunktioner og samtidig opnå en økonomisk gevinst. Forslaget blev
ikke løftet ved budget 2024.
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen har endnu ikke taget stilling
til, om der skal iværksættes nye tiltag i forbindelse med permanentliggørelsen af det sociale frikort. Forvaltningen afventer pt. lovforslagets 3. behandlingen, som er planlagt til den 2. maj 2024.

2) Jobcenter København anvender primært det sociale frikort som en ekstra
tilskyndelse til at motivere udsatte ledige til at give sig i kast med et småjob på det ordinære arbejdsmarked. Et socialt frikort erstatter ikke øvrige tilbud og støtte til borgerne. Det er en frivillig ordning, der giver mulighed
for at tjene op til 41.280 kr.(2024-niveau) skattefrit om året, og som fritager fra fradrag i indkomstafhængige offentlige ydelser.

3) Den brede målgruppedefinition for forsøg med socialt frikort betyder, at
borgerne har meget forskellige funktionsniveauer, kompetencer og ressourcer ift. at varetage (små)job. Nogle borgere kan selv finde et (små)job
og en arbejdsgiver, der vil ansætte dem via forsøgsordningen, mens andre borgere har behov for støtte ift. at finde og varetage jobbet. Det betyder også, at der er forskel på, hvordan jobkonsulenterne i Jobcenter København anvender det sociale frikort. Det er forvaltningens vurdering, at
de jobkonsulenter, der beskæftiger sig med borgere, der lever et meget
udsat liv fx pga. hjemløshed, stof- og alkoholmisbrug, ofte bistår borgerne
med at ansøge og anvende det socialt frikort, mens de, der beskæftiger sig
med mindre udsatte borgere, primært rådgiver om muligheden.

4) Københavns Kommune har arbejdet målrettet med det sociale frikort siden 2019, og er den kommune, der har bevilliget flest sociale frikort på
landsplan. Ultimo marts 2024 havde Københavns Kommune bevilliget socialt frikort til ca. 3.837 borgere i perioden 2019-24, hvoraf ca. 46 pct. af borgerne har haft én eller flere ansættelser på deres sociale frikort. Til sammenligning er udnyttelsesprocenten 35 pct. i Odense, 40 pct. i Randers, 43 pct. i Esbjerg, 44 pct. i Aarhus og 53 pct. i Aalborg. I alt har københavnere med socialt frikort indtjent ca. 42 mio. kr. i perioden 2019-24.

0:000:00