Debat

Interesseorganisation: Et totalforbud mod reklamer løser ikke unges spilproblemer

Ungespilpanelets anbefaling om at regulere danske spilreklamer risikerer at åbne porten på vid gab for internationale uregulerede spiludbydere. Og det er ikke bare noget, vi skal sige, som interesseorganisation for den danske reklameindustri, skriver Sofie Antorini fra Kreativitet & Kommunikation.

Det er positivt, at 15 ud af 16 anbefalinger fra ungespilpanelet ikke handler om et forbud mod reklamer, skriver Sofie Antorini.
Det er positivt, at 15 ud af 16 anbefalinger fra ungespilpanelet ikke handler om et forbud mod reklamer, skriver Sofie Antorini.Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Skatteministerens ungespilpanel er kommet med 16 anbefalinger til forebyggelse af spilproblemer- og afhængighed blandt børn og unge. Der er mange gode takter i størstedelen af anbefalingerne. Blandt andet glæder det os, at der i højere grad ønskes fokus på produkterne, men også at mere oplysning i skolerne og til forældre vægter højt i anbefalingerne.

Ligeledes bliver et behov for fælles europæiske regler på området fremhævet som anbefaling. Det kan vi kun stemme i, for det gavner hverken Danmark at have nationale særregler, og det afspejler heller ikke det moderne medieforbrug, hvis man tror, at man kan lave særlige danske regler for store platforme som Twitch og Youtube.

Hvis vi forbyder reklamer for spil i Danmark, vil vi stille de licenserede spiludbydere dårligt, sammenlignet med udenlandske, mere lyssky aktører

Sofie Antorini
Kommunikationsansvarlig, Kreativitet & Kommunikation

15 gode anbefalinger

Man bør dog råbe vagt i gevær, når et forbud mod spilreklamer bliver præsenteret som løsning på spilafhængighed.

Derfor er det også positivt, at 15 ud af 16 anbefalinger fra ungespilpanelet ikke handler om et forbud mod reklamer, men andre greb, man kan benytte sig af, som for eksempel oplysningskampagner, aldersverificering, styrkelse af Spillemyndighedens register over frivilligt udelukkede spillere, fokus på gaming-influencere, flere behandlingstilbud, regulering af loot-boxes med videre.

Vi noterer os dog fortsat, at den ene ud af de 16 anbefalinger vedrører et forslag om totalforbud mod spilreklamer. Det må vi, samstemmigt med skatteministeren, som også fremhævede denne pointe lørdag i P1 Morgen, understrege ikke er en god vej at gå. Og det er ikke bare noget, vi skal sige, som interesseorganisation for reklameindustrien. Nej, der er mange gode grunde til, hvorfor det ikke er et scenarie, vi ønsker for det danske marked.

Læs også

Åben dør for et ureguleret marked

Forbyder vi reklamer for spil i Danmark, vil vi stille de licenserede spiludbydere relativt dårligere, sammenlignet med udenlandske, mere lyssky aktører. Aktører, der ikke har dansk licens, ikke har underskrevet spilindustriens adfærdskodeks, ikke betaler skat, ikke kræver MitID og ikke opfordrer til at melde sig til Rofus, Spillemyndighedens register over frivilligt udelukkede spillere.

Vi ser ind i tilstande som før liberaliseringen af spilmarkedet i 2012, hvor næsten halvdelen af alt onlinespil blev spillet hos spiludbydere uden dansk licens

Sofie Antorini
Kommunikationsansvarlig, Kreativitet & Kommunikation

En ung, der ønsker at spille, vil dermed risikere at ende på et helt ureguleret marked. Og i så fald vil ungespilpanelets anbefalinger omkring at styrke Rofus være spildte, for Rofus er ikke en realitet hos uregulerede spiludbydere uden dansk licens og danske forpligtelser. 

Endvidere ser vi ind i tilstande som før liberaliseringen af spilmarkedet i 2012, hvor næsten 50 procent af alt onlinespil blev spillet hos spiludbydere uden dansk licens – en pointe, som blev gentaget af vores skatteminister, da han i nævnte P1-program, blev spurgt ind til mulighederne for, at et totalforbud kom på bordet under de kommende forhandlinger.

Vi synes, at skatteministerens ungespilpanel har lavet et solidt stykke arbejde med en masse gode konkrete anbefalinger, man med fordel kan tage med til forhandlingsbordet. Men vi ønsker fortsat at minde om, at selvom vi ved, at det ved et forhandlingsbord er fristende at gribe til stråmanden "lad os forbyde reklamerne, for så stopper forbrugerne med at bruge produktet", så er der meget, der peger på, at hvis man forbyder eller regulerer spilreklamer for hårdt, så risikerer vi at sætte porten på vid gab for internationale spiludbydere uden licens i et komplet ureguleret marked.

Der skal være klare rammer for for eksempel markering af indhold og gaming-influencere, og børn og unge skal i høj grad beskyttes – en forudsætning, der allerede findes i dag. Men lad os holde øje på bolden, beskytte og hjælpe børn og unge og se på de konkrete tiltag frem for generelle forbud med utilsigtede konsekvenser.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jeppe Bruus

Skatteminister, MF (S)
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2007)









0:000:00