svarer 
Trine Bramsen

Transportudvalget spørger transportministeren, Trine Bramsen, om kommenter til henvendelse af 11/3-22 fra René Aggersbjerg, Holte om kommentar til ændring af færdselsloven og lov om private fællesveje

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 123, Spørgsmål 3
Vil ministeren kommentere til henvendelse af 11. marts 2022 fra René Aggersbjerg, Holte om kommentar til ændring af færdselsloven og lov om private fællesveje, jf. L 123 - bilag 6.

Svar fra torsdag den 24. marts 2022
Vil ministeren kommentere henvendelse af 11. marts 2022 fra René Aggersbjerg, Holte om kommentar til ændring af færdselsloven og lov om private fællesveje, jf. L 123 - bilag 6.

Svar:

Jeg er enig i det anførte i henvendelsen af 11. marts 2022 om, at den forslåede bestemmelse i lovforslagets § 2, nr. 1 naturligt må forstås således, at der henvises til § 47 i lov om private fællesveje, idet der foretages en lovændring i ”lov om private fællesveje” uden en eksplicit henvisning til ”lov om offentlige veje”. Mit ministerium har imidlertid oplyst mig om, at hensigten har været at henvise til §

47 i lov om offentlige veje.

Jeg har derfor bedt mit ministerium udarbejde en præcisering af lovforslaget på dette punkt, så det klart fremgår af lovforslaget, at der er tale om en henvisning til § 47 i lov om offentlige veje.

Jeg er endvidere enig i, at der som anført i henvendelsen af 11. marts 2022 kan opstå tvivl om hvem aftaleparterne er, når der i lovforslagets § 2, nr. 2, henvises til ”grundejerne af en vejstrækning”. Hermed kan det opfattes som om, at det er ejerne af vejstrækningen (vejarealet), der kan indgå aftaler med kommunerne.

Side Mit ministerium har dog oplyst mig om, at det er grundejerne af de tilgrænsende ejendomme langs en vejstrækning, som kan indgå aftaler med kommunerne om vintervedligehold og renhold af de private fællesveje for grundejernes regning.

Jeg har derfor også bedt mit ministerium at foretage en præcisering af lovforslaget, så der ikke forekommer tvivl om aftaleparterne.

De nævnte ændringer af lovforslaget vil blive fremsendt til Transportudvalget i forbindelse med behandlingen af lovforslaget.

For så vidt angår bemærkningen om den manglende udmøntning af den nugældende bestemmelse i § 47 i lov om offentlige veje har jeg forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:

”Vejdirektoratet kan ikke genkende det behov for bindende regler om hjørneafskæringer, som René Aggersbjerg henviser til.

Vejdirektoratet er i et fortsat tæt samarbejde med kommuner og andre interessenter omkring vejgeometri og trafiksikkerhed. For så vidt angår udlæg af nye veje i byer har dette samarbejde resulteret i håndbogen Vejkryds i byer – Anlæg og planlægning.

Denne håndbog indeholder en række anbefalinger til den nærmere planlægning af vejnettet.

Spørgsmålet om, hvorvidt der bør udlægges areal til hjørneafskæringer og deres udformning afhænger af en række forskellige konkrete faktorer, fx primærvejens tværsnit, den kørte hastighed og afmærkningen på primærvejen, vejenes udformning og vejforløb.

Disse mange faktorer og den konkrete vurdering, som vejmyndigheden skal foretage i de enkelte tilfælde, indebærer efter Vejdirektoratets vurdering, at der på nuværende tidspunkt ikke er trafiksikkerhedsmæssige eller udlægsmæssige grunde til at fastsætte bindende regler om, hvordan en hjørneafskæring skal udformes. Det anbefales endvidere, at tilvejebringelsen af den nødvendige oversigt i kryds sker inden for vejens eget areal.

Vejdirektoratet finder derfor ikke aktuelt grundlag for at fastsætte nærmere, bindende regler om hjørneafskæringer”.








0:000:00