Henning Hyllested
 svarer 
Trine Bramsen

Henning Hyllested (EL) spørger transportministeren, Trine Bramsen, hvorfor ministeriet har vurderet det hensigtsmæssigt med en undtagelse til forbuddet mod standsning eller parkering på skillerabat uden for tættere bebygget område

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 123, Spørgsmål 4
Vil ministeren forklare, hvorfor ministeriet har vurderet det hensigtsmæssigt med en undtagelse til forbuddet mod standsning eller parkering på skillerabat uden for tættere bebygget område?

Svar fra onsdag den 23. marts 2022
Vil ministeren forklare, hvorfor ministeriet har vurderet det hensigtsmæssigt med en undtagelse til forbuddet mod standsning eller parkering på skillerabat uden for tættere bebygget område?

Svar:

Som det fremgår af bemærkningerne til L 123 og det supplerende høringsnotat, har parkering i rabatten i udgangspunktet ikke givet problemer uden for tættere bebygget område i modsætning til, hvad tilfældet i visse situationer har været i større byer.

Ministeriet begrunder i det supplerende høringsnotat, hvorfor ministeriet finder ændringen hensigtsmæssig, således:

”Transportministeriet skal hertil bemærke, at ministeriet er enig med FDM i, at det er hensigtsmæssigt i færdselslovens § 28, stk. 3 ,3. pkt. at indføre, at det uden for tættere bebygget område vil være tilladt for køretøjer, hvis tilladte totalvægt ikke overstiger 3.500 kg, at kunne standses eller parkeres med en del af køretøjet på skillerabat. Dette gøres bl.a. da parkering i rabatter, som tidligere nævnt, i udgangspunktet ikke har givet problemer uden for tættere bebygget område i modsætning til, hvad tilfældet i visse situationer har været i større byer. Ministeriet finder det dog hensigtsmæssigt, at dette ikke alene skal gælde mellem kørebane og fortov, men gælde generelt hvor skillerabatten adskiller færdselsSide arealer. Hermed gøres reglerne for bilisterne enkle, således at bilisterne ikke skal vurdere, om det fx er et fortov eller en cykelsti, der ligger op til skillerabatten.” Det supplerende høringsnotat kan tilgås via følgende link:

https://www.ft.dk/samling/20211/lovforslag/L123/bilag/1/2526421.pdf.








0:000:00