Henning Hyllested
 svarer 
Trine Bramsen

Henning Hyllested (EL) spørger transportministeren, Trine Bramsen, hvordan Aarhus Kommune og Københavns Kommune er imødekommet i høringsprocessen, herunder ift. deres indvendinger ang. f.eks. ulovlige parkeringer, sikkerhedsudfordringen med parkering i yderrabatter og muligheder for at skilte ordentligt med forbuddet

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 123, Spørgsmål 5
Vil ministeren redegøre for, hvordan Aarhus Kommune og Københavns Kommune er imødekommet i høringsprocessen, herunder ift. deres indvendinger ang. f.eks. ulovlige parkeringer, sikkerhedsudfordringen med parkering i yderrabatter og muligheder for at skilte ordentligt med forbuddet?

Svar fra onsdag den 23. marts 2022
Vil ministeren redegøre for, hvordan Aarhus Kommune og Københavns Kommune er imødekommet i høringsprocessen, herunder ift. deres indvendinger ang. f.eks. ulovlige parkeringer, sikkerhedsudfordringen med parkering i yderrabatter og muligheder for at skilte ordentligt med forbuddet?

Svar:

Aarhus Kommune og Københavns Kommune er som en del af høringsprocessen blevet hørt, både ved høring af den 5. juli 2021, hvor høringsfristen udløb den 12. august 2021, og ved den supplerende høring i perioden fra den 19. november 2021 til 10. december 2021.

Det fremgår af det supplerende høringsnotat, ”at det - som Københavns Kommune selv oplyser - er politiets opgave at håndhæve gældende regler i tilfælde af at bilister overtræder disse. Transportministeriet noterer sig Københavns Kommunes vurdering af, at der kan være bilister, der ulovligt krydser cykelsti og fortov for at parkere lovligt i yderrabatten. Det er selvsagt ulovligt og ikke hensigten med hverken gældende ret eller den foreslåede ændring i lovforslaget. Det er som nævnt politiet, der foretager håndhævelse over for bilister, såfremt færdselslovens regler overtrædes.

Med den foreslåede ændring af færdselsloven ændres der ikke Side 2/3 herpå, og Transportministeriet vurderer endvidere, at lovforslaget i sig selv ikke giver væsentlig anledning til ændring i bilisternes adfærd.” I det supplerende høringsnotat anfører ministeriet endvidere følgende:

”Som det fremgår af høringsbrev af 19. november 2021, er det på baggrund af blandt andet indsendte høringssvar til lovforslaget, at ministeriet efter nærmere overvejelse har vurderet, at forslaget om genindførelse af parkeringsforbud i yderrabatter i færdselslovens § 28, stk. 3 bør ændres til et generelt forbud mod standsning og parkering i skillerabat. Dette gøres for at sikre en ordning, der ikke er så administrativt tung som først foreslået, og som samtidig håndterer erkendte trafikale problemer med parkering i skillerabatter. Ved lovændringen præciseres eksplicit definitionen af skillerabat og yderrabat. Med forslaget ændres retstilstanden dermed i forhold til standsning og parkering i yderrabat i forhold til definitionen af "yderrabat", mens det fortsat vil være tilladt at standse og parkere i yderrabatten efter den definition, der foreslås med lovforslaget. Det er således hensigten med forslaget at imødekomme de forskellige hensyn i større og mindre byer, hvorfor der indføres et forbud mod standsning og parkering i skillerabatter. ” Det bemærkes endvidere, at vejmyndigheden har mulighed for, med politiets samtykke, at fastsætte et forbud mod parkering i yderrabatten med lokal afmærkning de steder, hvor det vurderes færdselssikkerhedsmæssigt mest forsvarligt eller bedst for trafikafviklingen.

Det fremgår således af bemærkningerne til L 123 under punkt 2.4.

Forbud mod standsning og parkering i skillerabat, at:

”Det vil herefter fortsat være tilladt at standse og parkere i yderrabat, idet vejmyndigheden med politiets samtykke med hjemmel i færdselslovens § 92, stk. 1, nr. 1, kan fastsætte bestemmelser om standsning og parkering, hvor det vurderes færdselssikkerhedsmæssigt mest forsvarligt eller bedst for trafikafviklingen. Bestemmelserne tilkendegives ved afmærkning i overensstemmelse med de bestemmelser, der fastsættes i medfør af færdselslovens § 95, stk. 1 og 3 og som udmøntes ved bekendtgørelse nr. 2511 af 9. december 2021 om vejafmærkning § 19. Herefter anvendes tavlerne UC 60,5 Standsning på rabat forbudt og UC 60,6 Parkering på rabat forbudt. Begge tavler kan anvendes både som undertavle og som hovedtavle.” Side 3/3 Det supplerende høringsnotat kan tilgås via følgende link:

https://www.ft.dk/samling/20211/lovforslag/L123/bilag/1/2526421.pdf.








0:000:00