Kristian Pihl Lorentzen
 svarer 
Trine Bramsen

Kristian Pihl Lorentzen (V) spørger transportministeren, Trine Bramsen, om de økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, set i lyset af at kommunen og grundejeren kan undlade udbud m.v.

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 123, Spørgsmål 14
Vil ministeren uddybe de økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, set i lyset af at kommunen og grundejeren kan undlade udbud, og at der er tale om opgaver, som kom­

munerne ikke i dag lovligt kan udføre for grundejerne, og som derfor udføres af private aktører?

Svar fra fredag den 1. april 2022
Som reglerne er i dag, skal de arbejder, som kommunen udfører for grundejernes regning konkurrenceudsættes efter den generelle bestemmelsen om konkurrenceudsættelse i § 99 a i lov om private fællesveje.

Vejdirektoratet har i den forbindelse oplyst mig, at med forslaget er det netop sikret, at de frivilligt indgåede aftaler om vintervedligeholdelses- og renholdelsesarbejder på private fællesveje konkurrenceudsættes efter den sædvanlige procedure i lov om private fællesveje. Hermed kan der på grundlag af pris og kvalitet indgås aftale med den for grundejerne mest fordelagtige tilbudsgiver.

Da lovforslaget således gør det pligtigt, at de i lovforslaget specificerede opgaver sendes i udbud efter gældende bestemmelse i § 99 a i lov om private fællesveje, vurderes lovforslaget ikke at medføre negative konsekvenser for erhvervslivet.

Side Det kan tværtimod ikke afvises, at lovforslaget vil kunne have mindre, positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, idet grundejerne får mulighed for at indgå aftaler med kommunen om vintervedligeholdelses- og renholdelsesopgaver, som herefter udbydes, fremfor selv at skulle udføre disse.

Det skal derudover bemærkes, at serviceaftaler om vintervedligehold og renhold af de private fællesveje er set før, eksempelvis i Lyngby Taarbæk Kommune, inden Ankestyrelsen underkendte disse tilbage i 2017 med henvisning til manglende lovhjemmel.

Lovforslaget skal således også ses som et ønske om at imødekomme kommuner og grundejere, der har været kede af at skulle opsige serviceaftaler om vintervedligehold og renhold.








0:000:00