Tesfaye: Mere ro i klassen og ”guldvask” til udfordrede elever skal bremse udgifter til specialundervisning

Mindre støj og stærkere fællesskab i folkeskolens klasser er ifølge børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye regeringens opskrift på at vende udviklingen med stigende udgifter til specialundervisning. KL er positive.

En omlægning af PPR, kortere undervisningsdage med flere lærerressourcer og flere specialpædagogiske kompetencer skal ifølge regeringen være med til at dæmme op for det stigende antal elever i specialtilbud.(Arkivfoto)<br>
En omlægning af PPR, kortere undervisningsdage med flere lærerressourcer og flere specialpædagogiske kompetencer skal ifølge regeringen være med til at dæmme op for det stigende antal elever i specialtilbud.(Arkivfoto)
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Kim RosenkildeSigne Løntoft

Ordet inklusion nævnes ikke én eneste gang i regeringens nye folkeskoleudspil.

Det til trods er det en central ambition for regeringen, at flere børn skal gennemføre deres grundskole som en del af folkeskolens almindelige klasser frem for i specialtilbud.

Det gjorde børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye klart, da han onsdag præsenterede det nye udspil på en skole i Greve.

Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Kommunal

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024