Debat

Barfoed: UnderholdningsOrkestret skal bestå

DEBAT: Det siger sig selv, at DR ikke bare kan nedlægge UnderholdningsOrkestret uden en forudgående accept fra kredsen af partier i medieforliget. Vi må reagere politisk, hvis DR ikke selv forstår sin rolle og grunden til, at de er licensfinansierede. Det skriver Lars Barfoed (K). 

DR kan ikke bare nedlægge UnderholdningsOrkestret. Det skriver Lars Barfoed (K)
DR kan ikke bare nedlægge UnderholdningsOrkestret. Det skriver Lars Barfoed (K)
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars Barfoed (K)
Kultur- og mediepolitisk ordfører

UnderholdningsOrkestret i Danmarks Radio skal bestå.

Orkestret glæder hvert år tusindvis af danskere. Det er internationalt anerkendt. UnderholdningsOrkestret er en del af kernen i den public service-virksomhed, DR skal levere, og som er begrundelsen for, at vi forsyner DR med licens, så de ikke som de kommercielle tv-stationer selv skal tjene deres eksistensgrundlag på reklamemarkedet eller på anden vis.

Orkestret baserer sig på en 75 år lang historie og udvikling, som man ikke kan tillade sig at fjerne med et pennestrøg på et tilfældigt budgetmøde.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Kræver accept af forligskredsen
Vi har i Folketinget sammen med kulturministeren aftalt rammerne for DR i de kommende år som et led i medieaftalen. Nu er DR's ledelse så i gang med at tilpasse virksomheden til de fremtidige økonomiske rammer. Hvordan, de gør det, er som udgangspunkt ikke noget, vi politikere skal blande os i. Det har vi en daglig ledelse og en bestyrelse til. Men denne situation er undtagelsen, der bekræfter reglen.

UnderholdningsOrkestret er direkte nævnt i public service-aftalen med Danmarks Radio. Det er en veletableret 75 år gammel kulturinstitution. Det siger sig selv, at DR ikke bare kan nedlægge orkestret uden en forudgående accept fra kredsen af partier i medieforliget. Når vi indgår sådan et forlig og overlader det til DR at forvalte og udvikle virksomheden inden for de rammer, der er aftalt, er det naturligvis en forudsætning, at man ikke fuldstændig ændrer virksomheden eller foretager meget principielle forandringer. Og det er der tale om her.

Orkestret baserer sig på en 75 år lang historie og udvikling, som man ikke kan tillade sig at fjerne med et pennestrøg på et tilfældigt budgetmøde.

Lars Barfoed (K)
Kultur- og mediepolitisk ordfører

DR skal tage public service alvorligt
Dertil kommer, at det indgår med betydelige understregninger, at DR skal tage sin public service-forpligtelse alvorligt. Bl.a. indgår følgende sætning i medieaftalen: "Men DR skal ikke konkurrere med private aktører, hvor det ikke tjener et public service-formål".

Hvis DR sparer på kernen i sin public service-virksomhed med henblik på i stigende grad at bruge ressourcer på programmer og aktiviteter, der lige så godt kunne indgå i udbuddet fra kommercielle tv-kanaler, eroderer man hele grundlaget for et licensfinansieret DR. Og det ønsker jeg som konservativ ikke.

Jeg lægger vægt på, at vi har en kulturbærende institution som DR, der uafhængigt af kommercielle overvejelser kan bidrage til at sikre, forankre og udvikle dansk kultur og dannelse. Det er der større behov for end nogensinde i en verden, hvor globalisering, elektroniske kommercielle medier og internettet i stigende grad på godt og ondt sætter dansk kultur under pres.

Vi må reagere politisk over for Danmarks Radio, hvis DR ikke selv forstår sin rolle og grunden til, at de er licensfinansierede.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Barfoed

Kandidat til Europa-Parlamentet (M), formand for Det Kongelige Teater, Foreningen Norden og Danmarks Underholdningsorkester, selvstændig med Lars Barfoed & Company,, næstformand, By & Havn
cand.jur. (Københavns Uni. 1981), CBS Executive Bestyrelsesuddannelse (2016), Harvard Kennedy School Executive Education (2017)

0:000:00