Gør de regionale medier mere lokale
DR's distrikter og TV2's regioner er blevet omvandrende kolosser. Vi bør tænke den regionale medievirksomhed forfra og gøre de regionale medier mere lokale, skriver Niels Frid-Nielsen.
Niels Frid-Nielsen
Journalist, kulturkommentator, forfatter, foredragsholderKulturministeren vil styrke de regionale medier med det medieforlig, hun netop nu forhandler med støttepartier og oppositionen. Men spørgsmålet er, om ikke hun skulle tage et skridt til og styrke de lokale medier?
DR's distrikter er blevet omvandrende kolosser med over en halv million lyttere i København, ifølge Gallups Radio Index. Tilsvarende praler TV2 Lorry med sine millioner af seere i hovedstaden. Det er en illusion at tro, at man med så høje lytter- og seertal også formår at styrke den lokale samfundsdebat, sådan som en del af målet med regional public service vel må være.
Noget kunne tyde på, at DR's ni distrikter og TV2's otte regioner er blevet for store, både hvad angår de geografiske områder, som man dækker og med hensyn det udsnit af befolkningen, som man forsøger at nå. Måske skulle man overveje det gamle ordsprog: Småt er godt.
Måske ville det være en ide, at slå distrikter og regioner sammen til selvstændige multimedievirksomheder, decentralt placeret i hele landet? Måske skulle man tænke den regionale medievirksomhed forfra - og overveje, om de regionale medier i Danmark bør blive mere lokale?
Vi trænger til at tale om de nære ting, for at få vores demokrati til at fungere
Niels Frid-Nielsen
Sandheden er jo, at der er brug for at styrke samtalen, dialogen og engagementet i den lokale folkeskole, fodboldklub og folkekirke. Hvis vi vil videreudvikle det danske demokrati, sker det formentlig bedst med begge fødder solidt plantet i mulden, det vil sige helt lokalt.
I den bydel hvor jeg bor, begyndte unge mennesker at køre ræs på en befærdet vej til fare for fodgængere og andre trafikanter. Det førte til en diskussion om, hvordan man kunne forebygge den farlige kørsel. Efter en dialog med kommunen er der nu indført ensrettet kørsel og trafikøer på vejen.
Et andet sted betyder en lokalplan, at et traditionsrigt værtshus må lukke. Det har skabt debat om, hvad vi egentlig vil med vores bydel. I et tidligere industrikvarter arbejder man nu med en lokalplan, der forsøger at bevare den klondikeagtige blanding af erhvervsejendomme og boliger, som man har fundet ud af, netop er områdets karakteristika - og det beboerne føler sig mest hjemme i.
Hver gang jeg spadserer langs strandpromenaden i Hjerting ved Esbjerg, kommer samtalen til at handle om, hvorfor man har tilladt at bygge futuristiske rigmandsvillaer helt uden sans for områdets naturkvaliteter. Bør lokalplanen ikke påbyde byggeri, der respekterer kystens landskabelige kvaliteter?
Måske skulle man overveje det gamle ordsprog: Småt er godt
Niels Frid-Nielsen
Ville det ikke være en god ide at føre en folkelig diskussion om de gigantiske sommerhuse til flere familier, der i disse år skyder op langs Vestkysten? Ødelægger de enorme sommerhuse ikke udsynet og den landskabelige kvalitet i ellers velfungerende områder med sommerhuse?
Og tilsvarende: Hvad vil Aarhus egentlig med den nye havnebydel? Hvordan undgår Sjællands Odde at ende som et trafikhelvede? Hvor mange boliger er der plads til i København? For slet ikke at nævne de storcentre, der opføres i hele landet og som truer med at tømme centrum i købstæderne efter lukketid.
Der er nok at tale om. Og vi trænger til at tale om de nære ting, for at få vores demokrati til at fungere og vores land til at hænge sammen.
Det er i den situation oplagt at standse op og overveje, om medieudviklingen er kørt af sporet i Danmark. Der er jo ikke brug for at styrke de regionale medier, men i stedet for at omdanne dem til funktionsdygtige, lokale medier, der kan facilitere, strukturere og formidle nærværende og lokale udfordringer.
Lad den københavnske Vestegn få deres egen radio, tv og netvirksomhed. Det samme gælder for Frederikshavn, Holbæk og Sydfyn. De steder hvor DR har forsøgt sig med mere lokale tiltag, som for eksempel Fredericia-Kolding-Vejle-området, har lytterne taget godt imod dem.
Hvorfor ikke tage et skridt til og lade tusinde lokale medier blomstre, hvor DR's distrikter og TV2's regioner før satte sig på det hele? Hvorfor ikke videreudvikle den gamle vending "tænk globalt, handl lokalt" til mediebranchen? At styrke de lokale medier er nemlig, når det kommer til stykket, vores bedste værn mod den globale medieinvasion, vi oplever i disse år.