Krisefortællingen er væk - men kulturforbruget kan være ændret permanent

Dansk kulturliv blev ramt hårdt først af coronakrisen og efterfølgende energikrise og høj inflation. Nu ser de økonomiske kriser ud til at bøje af. Men de har skabt store rystelser og ændret efterspørgsel, hvilket stiller nye og høje krav til kulturinstitutionerne, vurderer Applaus. 

Arkivfoto. ”Borgerne er i langt højere grad tilbøjelige til at købe billetter til arrangementer, som de føler sig sikre på giver stærke og gode oplevelser."
Arkivfoto. ”Borgerne er i langt højere grad tilbøjelige til at købe billetter til arrangementer, som de føler sig sikre på giver stærke og gode oplevelser."Foto: Betina Garcia/Ritzau Scanpix
Karl Emil Frost

”Alvorlig krise”, ”den perfekte storm”, og en ”rigtig kritisk situation”.

Sådan lød det fra kulturlivets nøgleaktører, da inflationskrisen sidste år ramte hårdt på et tidspunkt, hvor branchen stadig kæmpede med eftervirkningerne fra coranedlukningerne.

I mellemtiden er den økonomiske krise tilsyneladende bøjet af. Men kriseårene har skabt markante rystelser i kulturforbruget, som kan være ændret permanent.  

Altinget logoKultur
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kultur kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00