Debat

Bergur Løkke: EU skal aktivt sørge for grønne brændstoffer til den maritime sektor

Når vi sætter krav til CO2-redukioner og benyttelse af bæredygtige brændstoffer, har vi også et ansvar for at sikre, at de bæredygtige brændstoffer er til at få fat i. Og det er de ikke i høj nok grad i dag, skriver Bergur Løkke Rasmussen, kandidat til EU-valget for Moderaterne.

<span>Godt
nok tager det tid, men jeg er sikker på, at <span>vi bevæger os mod en global CO2-afgift på skibsfart, skriver Bergur Løkke Rasmussen.<br></span></span>
Godt nok tager det tid, men jeg er sikker på, at vi bevæger os mod en global CO2-afgift på skibsfart, skriver Bergur Løkke Rasmussen.
Foto: Frank Cilius/Ritzau Scanpix
Bergur Larsson Løkke Rasmussen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Hvilken rolle skal EU spille i arbejdet med at gøre den internationale søfart klimaneutral? Skal der indføres en global CO2-afgift på skibsfart? Hvad kan det nye EU-Parlament efter valget gøre for at presse på, at den maritime sektor rykker på den dagsorden?

Spørgsmålene hober sig op, og det kan jeg egentlig godt forstå. For vi skal i mål med den grønne omstilling. Det er en bunden opgave, som skal løses. Længere er den ikke.

Skibsfarten alene udgør omkring tre procent af de globale CO2 udledninger. Så vi løser ikke opgaven uden også at gøre den maritime sektor markant grønnere. Da jeg kom ind i Europa-Parlamentet var jeg så heldig blandt andet at få transportudvalget som et af mine hovedudvalg. Et helt centralt udvalg for EU's klimalovgivning.

Læs også

Og relativt hurtigt besluttede jeg mig for, at jeg gennem mit arbejde i transportudvalget ville forsøge at lægge alle mine kræfter i at gøre sektoren grønnere. Det er nemlig lige præcis sådanne områder, hvor EU-samarbejdet givet utrolig god mening.

I forhold til skibsfart giver det bare ikke særlig god mening, at hver nation har sin egen lovgivning, da skibene jo som oftest bevæger sig i forskellige farvande gennem mange nationer. Så her har EU muligheden for at spille en enorm rolle, og det job synes jeg faktisk, vi har taget på os i indeværende mandat. Desuden ved vi, at når vi i EU laver progressiv og ambitiøs lovgivning, så smitter det ofte af andre steder i verden.

Når vi sætter krav til CO2-redukioner og benyttelse af bæredygtige brændstoffer, har vi også et ansvar for at sikre, at de bæredygtige brændstoffer er til at få fat i. 

Bergur Løkke Rasmussen (M)
EU-parlamentariker

EU skal hjælpe med investeringer og incitamenter
Og det med at gå forrest i forhold til en global omstilling har vi faktisk vist, at vi godt kan. Et glimrende eksempel er, at EU allerede har indført en CO2-afgift på skibsfarten - gennem kvotehandelssystemet - som det første større marked i verden. Og det smitter af.

Godt nok tager det tid, men jeg er sikker på, at vi bevæger os mod en global CO2-afgift på skibsfart. Allerede nu er det tydeligt at se på arbejdet i IMO, at EU har været med til at flytte resten af verden. Det næste bliver en global CO2-pris, og det er jeg sikker på, vi nok også skal lykkes med.

For heldigvis er vi politikere i EU ikke alene om det. Mine erfaringer er nemlig, at vi har at gøre med en branche, som er mere end klar til at omstille sig til det grønnere alternativ. Og det er vigtigt, når vi taler om klimalovgivning på den her måde. Særligt danske rederier er parate til at gå den grønne vej.

Læs også

Se bare på Mærsk, som sidste år lavede verdens første containerskib, som er bygget til at sejle på grøn methanol, der udleder mindst 65 procent mindre CO2 end den traditionelle bunkerolie, som mange skibe ellers benytter sig af.

Det er selvsagt utrolig positivt, men straks dukker et andet problem op. For når vi sætter krav til CO2-redukioner og benyttelse af bæredygtige brændstoffer, har vi også et ansvar for at sikre, at de bæredygtige brændstoffer er til at få fat i. Og det er de ikke i høj nok grad i dag.

Her mener jeg igen, at EU skal spille en aktiv rolle i at sørge for, at de nye, grønne brændstoffer primært skal gå til både luftfart og den maritime sektor. Desuden er der et klart behov for at skrue gevaldigt op for produktionen, og det kræver investeringer og incitamenter - begge dele både kan og skal EU hjælpe med.

Så EU kan godt, det kræver bare, at vi lader EU spille en aktiv rolle. Det synes jeg, vi skal, for som det ofte er, når EU går forrest og er progressive, så følger resten af verden med. Det tager lidt lang tid at flytte en supertanker, men når den flyttes, så rykker den et stort læs. Og det samme gør sig gældende med den globale maritime klimalovgivning. Det tager tid. Men med EU ved roret, så skal vi nok få rykket verden i en bæredygtig retning.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bergur Larsson Løkke Rasmussen

Regionsrådsmedlem (M), Region Hovedstaden, kaptajn, Forsvaret
cand.merc. i finance and strategic management (CBS), kaptajn-R, Den Kongelige Livgarde

0:000:00