Maritim industri og grøn ngo i kor: Implementer EU's grønne løfter eller tab til Kina

EU sakker bagud efter Kina i den grønne omstilling af skibsfart, mener både branchen og Rådet for Grøn Omstilling. Højreskred eller ej, så må næste parlament og kommission levere på de grønne løfter, EU allerede har vedtaget, lyder opfordringen.

På det globale marked er mange af den maritime sektors konkurrenter enten statsejede eller statsstøttede, påpeger Danske Maritimes direktør. Her ses den kinesiske elbilgigants BYD's eget, 200 meter lange fragtskib, da de tidligere på året lagde til i Bremen.
På det globale marked er mange af den maritime sektors konkurrenter enten statsejede eller statsstøttede, påpeger Danske Maritimes direktør. Her ses den kinesiske elbilgigants BYD's eget, 200 meter lange fragtskib, da de tidligere på året lagde til i Bremen. Foto: Lars Penning/AP/Ritzau Scanpix
Rasmus Raun Westh

I små lommer af USA og Canada bor Amish-folket. De går med stråhat, kører hestevogn og lever uden moderne bekvemmeligheder som telefoner, vaskemaskiner, internet og biler.

Sådan gider de færreste næppe at leve.

Helt bogstaveligt skal man nok heller ikke tage Jeppe Juul, når han siger, at Europa sakker bagud med den grønne omstilling, særligt efter Kina.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024