Kronik

Eksperter: Vi har masser af viden om dansk vandmiljø – men handling mangler

Hvis dansk havmiljø skal blive sundere, bør vi sætte ind nu. I et årti har vi forsket og udviklet værktøjer til at til at bestemme vandområdernes tålegrænse. Men den politisk handling er stort set udeblevet, skriver tre eksperter i vandmiljø.

Danmark har med en del forsinkelse vedtaget planerne for danske vandområder i perioden 2021-2027. Det har takseret en åbningsskrivelse fra EU-kommissionen, som er første skridt, når et land anklages for traktatbrud.<br>
Danmark har med en del forsinkelse vedtaget planerne for danske vandområder i perioden 2021-2027. Det har takseret en åbningsskrivelse fra EU-kommissionen, som er første skridt, når et land anklages for traktatbrud.
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det danske havmiljø er i store problemer og er presset af mange faktorer.

Alligevel har vi i 15 år stort set ikke set handling, uafhængigt af regeringer.

De forsinkede planer for danske vandområder har medført en åbningsskrivelse fra EU. Det er første skridt, når EU mener, at et land har begået traktatbrud.

Den absolut mest betydende presfaktor er udledningen af næringsstoffer fra spildevand, industrier og landbrug.

Alle EU-lande har i de sidste godt 20 år været forpligtet til at sikre god økologisk tilstand i alle europæiske overfladevande på grund af vandrammedirektivet.

Herunder også danske fjorde, bugter og vige, men vi er stadigvæk langt fra det mål.

Den gode nyhed er, at vi i meget stor udstrækning ved, hvad der skal til for at opnå 'god økologisk tilstand' (GØT) i kystvandene.

Vi står med et muligt traktatbrud

Vandrammedirektivet trådte i kraft i 2000 og har det overordnede formål at forebygge yderligere forringelse af vandøkosystemernes tilstand.

Derudover at forbedre vandøkosystemerne, så der kan opnås såkaldt ’god økologisk tilstand’. 

Det skal blandt andet sikres gennem specifikke foranstaltninger til vedvarende reduktion af udledninger og emissioner.

Vandrammedirektivet bliver implementeret gennem såkaldte vandområdeplaner.

Læs også

De planer bliver opdateret hvert sjette år i henhold til retningslinjerne for vandrammedirektivet og beskriver de tiltag, der er nødvendige for at opnå 'god økologisk tilstand' i alle typer af overfladevande.

I Danmark er vandområdeplanerne for perioden 2021-2027.

Efter en del forsinkelse blev planerne vedtaget umiddelbart før sommerferien.

De forsinkede planer for danske vandområder har medført en åbningsskrivelse fra EU. Det er første skridt, når EU mener, at et land har begået traktatbrud.

Manglende handling er spild af viden

Der er brugt meget tid og mange ressourcer på beregninger, evalueringer, genberegninger og endnu flere undersøgelser, men handling er udeblevet.

I 2013 satte Miljøstyrelsen for første gang AU og DHI – og sidenhen DTU – i gang med den vigtige opgave at forbedre vidensgrundlaget for de politiske formuleringer af krav til reduktioner af næringsstoffer og dermed de vandområdeplaner, som netop blev sendt på gaden lige før sommerferien.

Vi har i dag et højt niveau af viden om, hvad problemerne er, og hvad der skal til for at opnå forbedringer.

Men hvis den udviklede viden skal bruges til at gavne havmiljøet, så er der brug for handling.

Hvorfor sker der ingen forbedringer i dansk havmiljø?

Den måde, som Danmark har valgt at implementere vandrammedirektivet på, har et stort fokus på vores kystvande, inklusive fjorde, bugter og vige.

Vi må bare erkende, at i takt med vi har udbygget vores viden om nødvendige indsatser, så er handlingen for næringsstofreduktioner gået mere eller mindre i stå.

Her fastlægges 'godt økologisk vand' ud fra mængden af alger og udbredelsen af vandplanter som ålegræs samt bunddyrenes sammensætning.

De første vandområdeplaner blev meget forsinkede.

I henhold til vandrammedirektivet burde de have været på plads før 2009, men de blev først vedtaget i efteråret 2014.

En væsentlig årsag til forsinkelsen af de første danske vandområdeplaner var en gennemgående kritik af den metode, der blev benyttet til at bestemme indsatsbehovene til at opnå 'godt økologisk vand' – ålegræsværktøjet.

Denne kritik var udbredt blandt NGO’er og interesseorganisationer, men også blandt flere vidensinstitutioner, herunder universiteter.

Siden de første vandområdeplaner blev udarbejdet, er vidensgrundlaget for planerne blevet stadigt mere præcist og videnskabeligt forankret.

Handlingen er gået i stå

I ti år er Miljøstyrelsen sammen med AU, DTU og DHI gradvist blevet klogere på den økologiske følsomhed, der findes i de individuelle danske kystområder.

Her er der lagt stor vægt på videnskabelig forankring, større differentiering og større præcision i mål og indsatser.

Læs også

Vi har i dag væsentligt bedre værktøjer til at adressere de mest betydende presfaktorer, end Danmark rådede over for ti år siden.

Og vi er blevet meget mere sikre på, hvilken størrelsesorden af næringsstofreduktioner, der skal til for over tid at bringe alle de danske kystvande i en tilstand, der kan betegnes som 'godt økologisk vand'. Dét er positivt.

Vi må bare erkende, at i takt med vi har udbygget vores viden om nødvendige indsatser, så er handlingen for næringsstofreduktioner gået mere eller mindre i stå.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Erichsen

Afdelingsleder, Afdelingen for kystmiljø og -økologi, DHI
civilingeniør

Karen Timmermann

Professor, DTU Aqua, medlem, Biodiversitetsrådet
PhD i Marin økologi

0:000:00