Debat

Frie Grønne: Landbrugs- og transportsektoren skal revolutioneres - både for klimaet og miljøets skyld

Vil politikerne begynde at tage klimaet og miljøet seriøst? Det vil Frie Grønne, der blandt vil lave en revolution i transport- og landbrugssektoren for klimaet og miljøets skyld, skriver MF for Frie Grønne Susanne Zimmer. 

Transportsektoren er en af de områder, hvor Frie Grønne vil lave en revolution - Her skal der føres penge fra motorvejene til offentlig transport, skriver Susanne Zimmer.
Transportsektoren er en af de områder, hvor Frie Grønne vil lave en revolution - Her skal der føres penge fra motorvejene til offentlig transport, skriver Susanne Zimmer.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Susanne Zimmer
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er svært at pege ét bestemt miljøpolitisk spørgsmål ud som det vigtigste for de næste fire år. Det er svært, fordi vores verden nærmest flyder over med nye rapporter og vidnesbyrd om, hvor dårligt miljøet har det, og hvor pressede både lokale og globale økosystemer er.

Temadebat: Hvad skal miljøpolitikken fokusere på de næste 4 år?

Når den igangværende valgkamp slutter den 1. november venter en ny regeringsperiode. Hvordan skal miljøpolitikken udformes i denne, og hvad skal prioriteres?

Det giver en række nuværende miljøordførere samt aktører inden for miljøområdet deres bud på.

Om Altingets temadebatter:

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Altinget bringer kun debatindlæg, som udelukkende er skrevet til Altinget.

Har du lyst til at bidrage til debatten, er du velkommen til at sende det til debatredaktør Caroline Boas.
 

Videnskaben siger det nemlig helt klart.

Eksperterne har råbt op om det længe og kan snart ikke skrue mere op for retorikken for at understrege, hvor alvorlig en miljøkrise vi har bragt os selv i. Så for mig er det vigtigste miljøpolitiske spørgsmål for de næste fire år:

Vil vi?

  • Vil vi virkelig prioritere at gøre det, der skal til for at vende skuden?
  • Vil vi droppe snakken om lidt og så simpelthen begynde at gøre nok?
  • Vil vi ændre vores kurs, så vi ikke kører ud over afgrunden?
  • Vil vi politikere tage vores opgave seriøst og investere massivt i at genoprette miljøets tilstand?  

Fra ødelæggelser til genopretning

I Frie Grønne vil vi. Vi går til valg på en ny tilgang til miljøpolitikken. En tilgang hvor vi bryder fri af silotænkningen, fri af frivillige aftalers benspænd og fri af berøringsangsten over for det, der hver dag ødelægger vores livsgrundlag.

Tænk, hvor vi ville have været, hvis de penge var investeret i elektrificeret kollektiv transport i stedet for. Eller i naturgenoprettelse.

Susanne Zimmer
MF, Frie Grønne

Helt konkret betyder det selvfølgelig, at vi har brug for en revolution af landbrugsindustrien. Vi skal gå fra ødelæggelse til genopretning, fra krigsførsel mod naturen til at behandle den med omsorg og respekt.

Vi skal halvere vores landbrugsareal, reducere den animalske produktion med 95 % og omstille til regenerativt jordbrug inden 2030.

Til gengæld får vi meget mere natur, meget rigere biodiversitet, meget renere drikkevand, meget sundere mad, et stærkere havmiljø og en robust, resilient og rig jord.

Når vi stopper import af dyrefoder fra Sydamerika, stopper vi vores bidrag til afskovning, der lige nu betyder, at Amazonas er på kanten af kollaps. Vi stopper vores bidrag til agroindustriens intensive klapjagt på oprindelige folk og småbønder.

Læs også

Vi tager ansvar for, at andre mennesker og arter ikke skal lide under vores insisteren på at holde millioner af dyr indespærret på fabrikker. Listen over fordele er uendelig lang, og det eneste der står i vejen for, at vi gør det, vi ved skal til, er politisk modvilje. Så: Vil vi virkelig? 

I Frie Grønne vil vi

Frie Grønne vil det, der er bedst for miljøet og bedst for klimaet. Heldigvis hænger det oftest sammen. Derfor er det bydende nødvendigt, at vi også straks sætter en stopper for al fossil infrastruktur.

Vi skal begrave Egholmmotorvejen, Hærvejsmotorvejen (eller Hærværksvejen som lokale ynder at kalde den) og al anden hul-i-hovedet asfaltering af naturen. Udover at få endnu flere biler på vejene, og udlede en hulens masse CO2 i anlægsfasen, vil Egholmsmotorvejen strække sig over et område på 280 hektar og ødelægge værdifuld natur.

Med den seneste infrastrukturaftale afsatte et bredt flertal i Folketinget 64 milliarder kroner til flere motorveje.

Tænk, hvor vi ville have været, hvis de penge var investeret i elektrificeret kollektiv transport i stedet for. Eller i naturgenoprettelse.

Alle miljøpolitiske spørgsmål ligger dybt i vores DNA, men landbrugs- og transportsektoren, som ifølge klimafremskrivningerne i 2030 kommer til at stå for klart størstedelen af vores drivhusgasudledninger, er absolut nogle af de vigtigste områder, vi skal revolutionere. Både for klimaet og miljøets skyld.  
 
I Frie Grønne har vi absolut viljen til at gøre det, der skal til.  

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Susanne Zimmer

Fhv. MF (FG), tidl. MF (ALT)
folkeskolelærer og cand.pæd. i pædagogik

0:000:00