Miljøminister kom med halvt tilsagn

Danmark skal være foregangsland, når det gælder afgift på flybrændstof, mener SF. Derfor fremsætter partiet et beslutningsforslag. Det skal pålægge miljøminister Connie Hedegaard (K) at presse på for, at EU indfører en afgift - nu storebror USA ikke ville være med.
Marie Andergren

Fra 1990 til 2000 er emissionerne fra luftfart steget med 50 procent globalt set og 75 procent på EU-plan. Der er derfor grund til, at gøre noget ved det. Men det er regeringens holdning, at det skal reguleres internationalt fremfor i dansk regi.

Connie Hedegaard (K)
Miljøminister
Fakta
  • Beslutningsforslag fremsættes typisk af medlemmer af oppositionspartierne, det vil sige de partier, der ikke er med i regeringen, men kan også fremsættes af andre folketingsmedlemmer og af en minister.

  • Et beslutningsforslag indeholder ofte en henstilling til regeringen om at udarbejde et lovforslag efter nærmere angivne retningslinjer.

  • Beslutningsforslag behandles kun to gange i Folketingssalen - enkelte særlige beslutningsforslag kun én gang.

  • Forslag fra en minister kaldes "regeringsforslag", andre forslag "private forslag".

  • Kilde: Kilde: Folketinget
    "Vi fik et halvt tilsagn fra miljøministeren. Derfor føler vi os nødsaget til at fremsætte et beslutningsforslag for at følge sagen helt til dørs."

    ´ Sådan siger SFs Poul Henrik Hedebo, stedfortræder i Miljø- og Planlægningsudvalget, efter at miljøminister Connie Hedegaard (K) og trafikminister Flemming Hansen (K) onsdag var indkaldt til åbent samråd i Miljøudvalget om flytrafikkens miljøkonsekvenser.

    SFs beslutningsforslag skal forpligte regeringen til at arbejde for, at EU indfører afgifter på emissioner fra flymotorer.

    Dokumentation
    Emissionsafgiften der gik i vasken

  • Den 35. generalforsamling i International Civil Aviation Organization (ICAO) blev afholdt i Montreal i starten af oktober.

  • Et af de helt centrale emner på generalforsamlingen var spørgsmålet om mulighederne for at lægge afgifter på emissioner fra flymotorer.

  • Meget hurtigt stod det klart, at de 41 europæiske lande i denne sag stort set stod alene overfor mere end 120 lande udenfor Europa. Eneste støtte til de europæiske tanker og holdninger kom fra New Zealand. Store lande som USA, Rusland, Japan, Brasilien, Canada, Kina samt alle u-landene delte ikke de europæiske holdninger om at indføre miljøafgifter på drivhusgas-emissioner fra fly.

  • Men det lykkedes at skabe accept for et kompromis, der ikke stiller sig hindrende i vejen for, at EU og resten af Europa kan arbejde videre med overvejelser om afgifter på drivhusgas emissioner fra luftfart.

    Kilde: Statens Luftfartsvæsen


  • Altinget logoMiljø
    Vil du læse artiklen?
    Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
    Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
    0:000:00