Minister gav Folketinget forkerte oplysninger om beregninger bag omstridt motorvej

Transportminister Thomas Danielsen har forklaret, at nye beregninger af omstridt motorvejsprojekt blev bestilt hos Vejdirektoratet for at kunne svare på spørgsmål fra Folketinget. Men det passer ikke, viser gennemgang af forløbet. Ministeren kalder sin udtalelse for upræcis. 

Transportminister Thomas Danielsen (V) forklarede i Folketingssalen, at nye beregninger af Egholmforbindelsen blev bestilt efter spørgsmål fra Folketinget. Det var "upræcist," anerkender ministeren. 
Transportminister Thomas Danielsen (V) forklarede i Folketingssalen, at nye beregninger af Egholmforbindelsen blev bestilt efter spørgsmål fra Folketinget. Det var "upræcist," anerkender ministeren. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Transportminister Thomas Danielsen (V) har givet forkert forklaring på, hvorfor han bare dagen før et centralt forligskredsmøde bestilte nye beregninger om 'Den Tredje Limfjordsforbindelse'.

Det skete fra Folketingssalens talerstol 14. maj 2024 under tredjebehandlingen af det omstridte motorvejsprojekt.

Her fortalte han, at beregningerne var blevet bestilt for at svare på et spørgsmål i Transportudvalget fra den radikale transportordfører, Stinus Lindgreen.

Når ministeren står på talerstolen, så skal han selvfølgelig svare korrekt

Stinus Lindgreen (R)
Transportordfører

"Den eneste grund til, at de er udarbejdet, er, at jeg svarer på de udvalgsspørgsmål, der kommer. Så uanset hvilke beregninger, man ønsker som medlem af Folketinget, så svarer jeg naturligvis," sagde ministeren på talerstolen.

Men det er ikke korrekt.

Ministeriet bestilte nemlig af egen drift notatet, tre dage inden at Stinus Lindgreen stillede sit spørgsmål til Transportudvalget.

Transportministeriet har således oplyst til Altinget, at beregningerne blev bestilt hos Vejdirektoratet 20. februar 2024 med frist dagen efter, hvor forligskredsen besluttede at sende anlægsloven for motorvejsprojektet i høring.

"Det giver ikke nogen mening. Det er helt oplagt ikke på grund af mig, at de beregninger er lavet, når de er bestilt tre dage før, jeg stiller mit spørgsmål," siger Stinus Lindgreen.

Tidslinje: Sådan blev økonomien i Egholmforbindelsen pustet op
  • 22. juni 2023: Finansministeriet udgiver ny Vejledning i samfundsøkonomisk metode.
  • 19. februar 2024: Transportministeren godkender at skifte Transportministeriets beregningsmetode, så arbejdsudbudsforvridning ikke længere inkluderes i samfundsøkonomiske beregninger.
  • 20. februar 2024: Transportministeriet bestiller hos Vejdirektoratet en beregning af den interne rente på Egholmforbindelsen uden arbejdsudbudsforvridning. Der er svarfrist dagen efter. 
  • 21. februar 2024: Forligskredsen mødes og beslutter at sende anlægsloven for Egholmforbindelsen i høring.
  • 23. februar 2024: Stinus Lindgreen (RV) beder transportministeren om opdaterede samfundsøkonomiske beregninger for Egholmforbindelsen.
  • 28. februar 2024: Anlægsloven for Egholmforbindelsen bliver fremsat for Folketinget.
  • 29. februar 2024: Transportministeriet meddeler Vejdirektoratet, at det fremadrettet har besluttet at tage arbejdsudbudsforvridning ud af beregninger.
  • 14. marts 2024: Transportministeren svarer på udvalgsspørgsmålet fra Stinus Lindgreen. Her er den interne rente opgjort til 3,5 procent uden arbejdsudbudsforvridning.
  • 14. maj 2024: Egholmforbindelsen bliver vedtaget af Folketinget.

Notat blev lavet inden spørgsmål

De nye beregningerne blev en del af debatten i Folketingssalen, efter at Ingeniøren samme dag havde beskrevet notatet med genberegninger af projektet fra Vejdirektoratet.

I notatet, der er dateret 21. februar 2024, præsenterer Vejdirektoratet efter en bestilling fra Transportministeriet for første gang nogensinde en samfundsøkonomisk beregning af motorvejsprojektet, hvor der ikke er medregnet effekt på arbejdsudbud.

På den måde forsvandt et stort minus på 900 millioner kroner i de samfundsøkonomiske beregninger.

Det fik afgørende betydning for økonomien i projektet.

Ved at tage arbejdsudbudseffekten ud af beregningerne gik projektet i de nye beregninger nemlig fra at være en flere hundrede millioner kroner stor underskudsforretning til at give et samlet overskud for samfundet.

Partier undrer sig

Ministerens forkerte forklaring på, hvorfor han bestilte de nye beregninger hos Vejdirektoratet, vækker undren i flere af Folketingets partier.

"Det tyder på, at ministeren har sagt noget, der ikke var sandt på talerstolen. Det er formentlig en fejl, men jeg synes ikke, at det klæder ham at stå og sige på talerstolen, at det notat var et svar til Stinus, når det i virkeligheden var hans egen forberedelse på at få projektet til at se godt ud," siger Alternativets klimaordfører, Torsten Gejl. 

Også Enhedslistens transportordfører, Jette Gottlieb, kritiserer den forkerte udtalelse fra ministeren. 

Læs også

"Det er selvfølgelig noget skidt at sige noget forkert på talerstolen. Det må man ikke," siger Enhedslistens transportordfører, Jette Gottlieb.

Den radikale transportordfører, Stinus Lindgreen, hvis spørgsmål til udvalget blev brugt som forklaring på, hvorfor beregningerne blev lavet, er også utilfreds med den forkerte forklaring fra ministeren.

"Når ministeren står på talerstolen, så skal han selvfølgelig svare korrekt. Så jeg håber og regner da med, at det bare er en fortalelse," siger Stinus Lindgreen. 

Afviser personligt ansvar

Transportministeren kalder selv sin forklaring på, hvorfor beregningerne blev lavet for en upræcis udtalelse.

"Det er rigtigt, at det er upræcist. Det er blevet en del af sagen efter spørgsmål fra Stinus Lindgreen," siger han.

Hvorfor siger du ikke, at det er Transportministeriet selv, der har taget initiativ til at få lavet de beregninger?

"Jeg står og svarer på enormt mange usaglige kritikpunkter. Alt fra at aalborgenserne bliver propfyldt af samtlige kræftformer, når det her projekt går i gang, fordi der flyver asbeststøv ind over byen og alle mulige andre vanvidsudsagn."

Men hvorfor siger du ikke, at det er Transportministeriet selv, der har taget initiativ til at få lavet de beregninger?

"Jeg var slet ikke klar over, at de her beregninger blev udarbejdet. De blev kun en del af sagen, fordi Stinus Lindgreen havde efterspurgt dem. Det kunne jeg godt have svaret lidt mere præcist på."

Ministeren forklarer desuden overfor Altinget, at han ikke var personligt involveret i at bestille de nye beregninger hos Vejdirektoratet. 

"Jeg har ikke haft noget med den bestilling at gøre," siger han.

I udvalgssvaret til Stinus Lindgreen skriver transportministeren ikke desto mindre, at han selv har bedt Vejdirektoratet om at lave beregningerne.

"Jeg har anmodet Vejdirektoratet om at foretage en beregning af, hvordan samfundsøkonomien ville skulle beregnes aktuelt," skriver ministeren her.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Danielsen

Transportminister, MF (V)
lastvognsmekaniker, bankrådgiver (Sparekassen Holstebro 2009)

Torsten Gejl

MF, politisk ordfører (ALT)
journalistkursus (Frontløberne 1989), kaospilot (KaosPiloterne 1993)

Jette Ryde Gottlieb

MF (EL), fhv. medlem af Københavns Borgerrepræsentation 2006-09
Tømrer (Langhoff & Søn. 1986), cand.scient. i geografi og samfundsfag (Københavns Uni. 1976)

0:000:00