SF savner CO2-mål for transporten

SAMRÅD: Regeringen sænker klimaambitionerne ved at undlade tidligere mål om at reducere transportens CO2-udslip med 25 pct., mener SF. SF løber derimod fra forlig, mener Connie Hedegaard.
Foto: Colourbox
Kasper Frandsen

Hvis vi ikke har nogen konkrete målsætninger, så overlader vi det til tilfældighederne.

Pia Olsen Dyhr (SF)
Transportordfører
Fakta

SÅDAN HAR MÅLSÆTNINGERNE ÆNDRET SIG: 

2002: Bæredygtigheds-strategien "Fælles fremtid":

"På langt sigt - det vil sige frem mod 2030 - er det regeringens hensigt, at transportsektorens CO2-udslip skal begrænses med 25 procent i forhold til 1988. Det er et ambitiøst pejlemærke."

2007: "Grønt ansvar" - regeringens debatoplæg om en strategi for bæredygtig udvikling:

"Regeringen fastsatte i 2002 et pejlemærke om at reducere transportsektorens CO2-udslip med 25 % i 2030 sammenlignet med 1988."

2009: Bæredygtigheds-strategien "Vækst med omtanke":

"Regeringens mål er, at transportsektorens udvikling med øgede CO2-udledninger skal vendes, så udledningerne reduceres i de kommende år."

Regeringen har skudt sig selv i foden ved at ikke at sætte konkrete krav til transportsektorens CO2-udlslip, efter at regeringen udskiftede pejlemærket fra debatoplægget "Grønt ansvar" om et fald i transportsektorens CO2-udslip på 25 pct. i 2030 med langt mindre forpligtende målsætninger uden procentsatser.

Det mener SF's transportordfører, Pia Olsen Dyhr, der i går havde indkaldt klima- og energiminister Connie Hedegaard (K) til et åbent samråd.

"Regeringen er bange for at komme med konkrete reduktionsmål, fordi det efterfølgende er svært at leve op til dem. Det synes jeg er for dårligt, for hvis vi ikke har nogen konkrete målsætninger, så overlader vi det til tilfældighederne," siger Pia Olsen Dyhr.

Mange transporttiltag
Transportsektoren er ikke en del CO2-kvotesystemet. Derfor er det ifølge Pia Olsen Dyhr vigtigt, at man sætter ind med konkrete krav for at nå den danske målsætning om en reduktion på 20 pct i den ikke-kvotebelagte sektor.

Connie Hedegaard mener, at regeringen er nået langt inden for transportområdet.

"Det er et faktum, at vi har ændret transportpolitikken. Nu er det ikke længere et pejlemærke, men nu er det konkrete planer, konkrete realistiske tiltag. Det er ikke længere fugle på taget, som der har været tendens til de sidste 20-30 år," siger Connie Hedegaard,

Hun peger på støtten til el-biler og den nye biogasaftale, der indebærer, at 5,75 pct. af alt brændstof i 2012 skal være biobrændstof, som regeringens vigtigste CO2-reducerende tiltag over for transportsektoren.

Transportsektoren står for 25 pct. af den samlede danske CO2-emission.

0:000:00