Debat

Socialrådgiverforening: Socialtilsynet kan ikke stå alene – styrk det personrettede tilsyn for voksne

Der er alt for store udsving i det personrettede tilsyn for voksne i kommunerne. Hvis vi vil de problematiske sager til livs, skal der stilles langt højere krav til hyppighed og omfang af tilsyn på voksenområdet, skriver forkvinde i Dansk Socialrådgiverforening, Signe Færch.

Vi skal se på, hvordan vi kommer de problematiske sager til livs og løfter kvaliteten på sociale tilbud – uden samtidig at binde ansatte og ledere til kontrolskemaer, skriver Signe Færch.
Vi skal se på, hvordan vi kommer de problematiske sager til livs og løfter kvaliteten på sociale tilbud – uden samtidig at binde ansatte og ledere til kontrolskemaer, skriver Signe Færch.Foto: Lisbeth Holten
Signe Færch
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Selvom der givetvis er grundlag for at diskutere ensartetheden i Socialtilsynet på tværs af regionerne, omfanget af bureaukrati og potentialet i at bruge tilsynsbesøgene til at skabe bedre rum for faglig refleksion, skal der ikke herske tvivl om, at det var en god idé at indføre Socialtilsynet for ti år siden.

Temadebat

Hvad skal det sociale tilsyn kigge efter, når det kommer på besøg?

Hvordan får vi et sociale tilsyn, der både sikrer udsatte borgeres ret til hjælp af høj kvalitet i hele landet, samtidig med at hverken de sociale tilbud eller socialtilsynet drukner i krav? Det sætter Altinget Social til debat henover de kommende måneder. 

Om Altingets temadebatter:
Altingets temadebatter sætter spot på et aktuelt nicheemne.

Alle indlæg er udelukkende alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Har du lyst til at bidrage til debatten? Så er du velkommen til at skrive til Katja Gregers Brock på [email protected].

Alligevel – og på trods af dygtige medarbejderes ihærdige indsats – bliver offentligheden med jævne mellemrum bekendt med sociale tilbud, hvor kvaliteten ganske enkelt ikke er god nok. Som mange andre debattører her på Altinget mener jeg dog også, at det er naivt at tro, at ét årligt tilsyn kan fange alt.

Der er brug for at se på, hvordan vi kan komme de problematiske sager til livs og løfte kvaliteten på sociale tilbud – uden samtidig at binde ansatte og ledere til kontrolskemaer og lægge beslag på deres tid med mere bureaukrati. Heldigvis er der også i denne debat flere veje, som fører til Rom.

Personrettede tilsyn fungerer for børn

På børneområdet er socialrådgiverne vant til at tage på tilsynsbesøg, når børn og unge er anbragt uden for hjemmet – eksempelvis i en plejefamilie eller på en institution. Loven stiller nemlig krav til, at kommunen gennemfører et såkaldt personrettet tilsyn to gange årligt.

I praksis betyder det, at socialrådgiveren kører ud, besøger barnet og taler med det. Det kan være om relationen til pædagogerne på stedet, forholdet til de andre børn, venskaber, ensomhed, skolegang eller bekymringer om forældrene eller de søskende, som stadig bor derhjemme. Alt dét, der nu lige fylder hos barnet.

Hyppigheden og grundigheden af det personrettede tilsyn varierer utroligt meget fra kommune til kommune, og meget ofte afhænger det også af socialrådgivernes øvrige arbejdspres

Signe Færch
Forkvinde i Dansk Socialrådgiverforening

På den måde er det personrettede tilsyn med til at give børnene en mulighed for at åbne op, hvis de oplever problemer på deres institution eller i plejefamilien, og dermed kan socialrådgiveren gribe til handling, hvis der er brug for det – eksempelvis ved at involvere Socialtilsynet. Helt overordnet set giver det også socialrådgiverne mulighed for at styrke relationen til deres borgere, og det er en vigtig komponent i socialt arbejde.

Selvom der stadig er brodne kar, så er jeg slet ikke i tvivl om, at det personrettede tilsyn på børneområdet betyder, at man opdager problemer, som ellers ville gå under radaren. Samtidig får man også blik for, om der er behov for at justere den indsats, som barnet modtager, eller om institutionen rent faktisk leverer den støtte, som barnet har fået bevilliget. 

Læs også

Styrk det personrettede tilsyn for voksne

Imidlertid er der slet ikke de samme krav til det personrettede tilsyn med voksne, som bor på et bosted eller en institution, fordi de eksempelvis har et handicap. Dermed varierer hyppigheden og grundigheden af det personrettede tilsyn utroligt meget fra kommune til kommune, og meget ofte afhænger det også af socialrådgivernes øvrige arbejdspres – som mange steder desværre er alt for højt, fordi socialrådgiverne har ansvaret for alt for mange borgere.

Det giver god mening at styrke det personrettede tilsyn på voksenområdet ved at stille flere krav til både hyppigheden og omfanget

Signe Færch
Forkvinde i Dansk Socialrådgiverforening

Derfor mener jeg, at det giver god mening at styrke det personrettede tilsyn på voksenområdet ved at stille flere krav til både hyppigheden og omfanget – og i samme ombæring naturligvis også sørge for, at socialrådgiverne får den nødvendige tid til at løfte opgaven med at være i løbende dialog med deres borgere og de pårørende. 

Socialtilsynet kommer som udgangspunkt kun på besøg én gang årligt, men socialrådgiverne i kommunerne møder hver dag ind på arbejde velvidende, at de har ansvaret for borgerne i deres sagsstamme. Ved at stille flere krav til kommunernes personrettede tilsyn og give socialrådgiverne den nødvendige tid, så kan de være med til at komme de problematiske sager til livs og løfte kvaliteten på de sociale tilbud. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Signe Færch

Forkvinde, Dansk Socialrådgiverforening
Ba.scient.soc (Roskilde Uni. 2009), socialrådgiver (Professionshøjskolen Metropol 2013)

0:000:00