Debat

Docent på Københavns Professionshøjskole: Socialtilsynet lytter ikke nok til børn og unge

Der er ikke brug for flere regler, vejledninger og håndbøger, når Socialtilsynet skal udføre dets arbejde. Nej, det handler om at lytte til børn og unge, når man skal afgøre deres behandling og udvikling, skriver docent på Københavns Professionshøjskole.

Styrelsen har udarbejdet en mængde publikationer om anbefalinger, dialog med stederne, risikobaseret tilsyn med videre, som stort set ikke nævner noget om børn, skriver Frank Cloyd Ebsen. 
Styrelsen har udarbejdet en mængde publikationer om anbefalinger, dialog med stederne, risikobaseret tilsyn med videre, som stort set ikke nævner noget om børn, skriver Frank Cloyd Ebsen. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Frank Cloyd Ebsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Et tilsyn skal holde øje med om børn og mennesker med handicap behandles ordentligt. Men lever et socialt tilsyn og andre i en parallelverden, hvor de ikke ved, men lader som om, at de ved, at beboerne har det godt nok?

Temadebat

Hvad skal det sociale tilsyn kigge efter, når det kommer på besøg?

Hvordan får vi et sociale tilsyn, der både sikrer udsatte borgeres ret til hjælp af høj kvalitet i hele landet, samtidig med at hverken de sociale tilbud eller socialtilsynet drukner i krav? Det sætter Altinget Social til debat henover de kommende måneder. 

Om Altingets temadebatter:
Altingets temadebatter sætter spot på et aktuelt nicheemne.

Alle indlæg er udelukkende alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Har du lyst til at bidrage til debatten? Så er du velkommen til at skrive til Katja Gregers Brock på [email protected].

Når en afsløring af dårlig behandling ruller, kan der rettes en kritik mod dem, som handler, har et ansvar og dem, der skal holde øje.

De første er medarbejdere, hvis kompetencer ofte er begrænsede, og som ofte er utilstrækkeligt uddannede. De er lavtlønnede og har skæve vagtskemaer. De ansvarlige er kommuner, regioners og private steders ledelser, som nednormerer i takt med, at kommunernes økonomiske midler bliver færre, og behovet nogen steder stiger. De som holder øje, er det sociale tilsyn, som skulle være alles garanti for, at opholdssteder og institutioner udvikler og opfører sig hensigtsmæssigt, så lad os se nærmere på dem.

Modellen for tilsyn skaber store forskelle i resultaterne

Socialtilsynets opgaver er, udover godkendelse af de respektive steder, også at kontrollere det enkelte steds kvalitet efter en bestemt kvalitetsmodel. Den model er ifølge loven opdelt i fem temaer: ledelse, kompetencer, økonomi, metoder og fysiske rammer samt tre om uddannelse, relationer og sundhed for en beboer.

Det handler ikke om at producere flere lovregler, bekendtgørelser, vejledninger eller håndbøger, som findes i rigelige mængder.

Frank Cloyd Ebsen
Docent og forsker på Københavns Professionshøjskole

I nogle få linjer i loven står, at der skal indhentes oplysninger fra "borgeren" og i en vejledning med 391 punkter beskrives i syv punkter, at "de, som hver dag oplever tilbuddet fra nærmeste hold, får lejlighed til at give deres syn".

Tilsynet bestemmer, hvor mange som skal inddrages for at vurdere et sted, da det ikke behøver at være alle. I årsrapporten for 2022 fremgår, at de fem tilsyn på mange områder har en forskellig praksis.

Der er så store forskelle i forståelsen af interview af beboere, at antallet ikke kan offentliggøres. Dog ses, at godt en fjerdedel af alle interview sker med borger og over halvdelen med ledere og medarbejdere. Der lades som om, at alles synspunkter er lige vigtige, og opfyldelse af kvalitetsmodellen og dermed lovens mange krav er lig med, at beboere som udsatte børn og unge har det godt. 

Læs også

Magtanvendelser stiger

Socialstyrelsen holder øje med dem, som holder øje, ved at vejlede de fem tilsyn i brugen af kvalitetsmodellen og følge tilsynenes praksis. Styrelsen har udarbejdet en mængde publikationer om anbefalinger, dialog med stederne, risikobaseret tilsyn med videre, som stort set ikke nævner noget om børn. Måske er det betydningsløst, da Folketinget har valgt en speciel forvaltningsmodel for de sociale tilsyn, som efter et udbud er placeret i særlige enheder i fem kommuner fordelt udover landet, og dermed har stor autonom til selv at bestemme.

En god ide er lægge som-om verdenen til side, bruge tid på at høre børn og unges stemmer om deres behandling og ikke mindst udvikling.

Frank Cloyd Ebsen
Docent og forsker på Københavns Professionshøjskole

I den samlede årsrapport om socialtilsyn fra 2022 er magtanvendelse brugt 5877 gange overfor børn og unge og er dermed på niveau med 2018. Der er det seneste år sket markante forskydninger, hvor indberetninger om magtanvendelse på lukkede og sikrede døgninstitutioner er steget kraftigt.

Det fremgår dog ikke, om det har haft betydning for tilsynets arbejde. Der blev eksempelvis kun trukket godkendelser tilbage for 11 tilbud og 17 familieplejere i 2022, som vidner om stor forskel i tilsynenes praksis.

Endelig er der indført en whistleblower-ordning, hvor børn og andre kan fløjte. Der er fløjtet om 2041 forhold i 2022, og det er især dårlig ledelse, pædagogik og manglende socialfaglige kompetencer samt nedværdigende behandling, som træder frem. Det fremgår ikke om, det er steder, som også scorer dårligt i kvalitetsmodellen, og som der måske allerede er kontakt til. 

Læs også

Vi har ikke brug for flere regler

Det er ikke nogen hemmelighed, at tilsyn indebærer en vanskelig balancegang mellem kontrol, sanktion og lukning på den ene side og udvikling på den anden side. Det er rimeligt at give stederne en mulighed for at udvikle sig, hvis de i en periode ikke klarer sig godt og kan forventes at have brug for hjælp.

Der er det seneste år sket markante forskydninger, hvor indberetninger om magtanvendelse på lukkede og sikrede døgninstitutioner er steget kraftigt.

Frank Cloyd Ebsen
Docent og forsker på Københavns Professionshøjskole

Det svære er at finde ud af, hvornår nok er nok. En vigtig indikation er stemmer fra de borgere, børn og unge, som er udsatte i relation til magtanvendelser og whistleblowing. Det burde være klart fra talrige undersøgelser af fortiden, at det er vigtigt at få borgerne i tale, høre om de trives og følge om, de udvikler sig i den rigtige retning.

Vigtige indikationer udover deres stemme er indsigter fra de kommunale socialrådgiveres opfølgning, og ikke mindst viden om, hvorvidt børnene bliver boende eller flygter fra et sted igen og igen.

Det handler ikke om at producere flere lovregler, bekendtgørelser, vejledninger eller håndbøger, som findes i rigelige mængder. Det gør det allerede nu svært at finde ud af, hvordan tilsynet bør tale med børn og unge, og om de gør det godt nok. En god ide er lægge som-om verdenen til side, bruge tid på at høre børn og unges stemmer om deres behandling og ikke mindst udvikling og tone de andres stemmer ned. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Frank Cloyd Ebsen

Docent og forskningsleder, Københavns Professionshøjskole
Fil. Dr. Socialt arbejde, Cand. Merc.

0:000:00