Debat

Danske Handicaporganisationer: Gør togstationerne tilgængelige for alle

DEBAT: For mange med et handicap oplever togrejsen som besværlig eller umulig. Nem adgang til perroner og lavgulvstoge skal med i ny infrastrukturaftale, skriver Thorkild Olesen. 

Vi har i Danmark brug for nye lavgulvstog for at sikre nemmere adgang til togene, ligesom vi kender det fra metroen, skriver Thorkild Olesen.
Vi har i Danmark brug for nye lavgulvstog for at sikre nemmere adgang til togene, ligesom vi kender det fra metroen, skriver Thorkild Olesen.Foto: Bent Midstrup/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Personligt har jeg en stor kærlighed til tog. De gamle, de nye, de smarte og de højteknologiske. Tog og skinner binder os sammen på tværs af landet.

Togene gør, at mange af os kommer fra A til B og kan leve et selvstændigt liv. Vi hopper på, når vi skal på studiet eller til jobbet, til lægen eller en koncert, samt når vi skal besøge venner og familie.

Mange af os med handicap ønsker også at rejse med toget. Men for alt for mange er togrejsen forbundet med et stort bøvl og at skulle have en masse hjælp til at kunne rejse rundt med togene.

I en rundspørge fra 2019 om kollektiv transport, foretaget blandt mennesker med handicap, svarer 81 procent, at de samlet set oplever det som besværligt eller umuligt at rejse med tog.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Men bøvlet gælder også for andre end os med eksempelvis et fysisk handicap. Jeg tror, at de fleste af os kan genkalde, hvordan lignende situationer har udspillet sig på toget:

Småbørnsforældre, der balancerer med barnevogne, unger og oppakning op og ned ad stejle togtrapper. Ældre med gangbesvær, der med stok eller rollator forsøger at modstå passagertrykket bagfra, når dørene åbnes i de få minutter, hvor toget holder på perronen, imens de forsigtigt går ned ad trapperne.

For alt for mange er togrejsen forbundet med et stort bøvl

Thorkild Olesen
Formand, Danske Handicaporganisationer (DH)

Nem adgang for alle
En nem adgang til stationer og tog er altså noget, der vedrører mange mennesker.

Når transportordførerne og transportministeren sætter sig om bordet for at lave en ny infrastrukturaftale, har vi i DH to konkrete ønsker:

For det første skal der være bedre adgang til stationsbygninger og perroner, hvis man ikke kan bruge trapper, og for det andet skal vi ensrette perronhøjderne, så vi med lavgulvstog får såkaldt niveaufri adgang (ligesom vi kender det fra metroen).

Punkt et: I dag er det allerede en udfordring for nogle at komme ind og rundt på togstationer. 15 procent af stationerne har nemlig forhindringer. For eksempel er trapper er nogle steder eneste måde at komme ind på stationen eller at komme fra station til perron.

Punkt to: Danmark køber nye lavgulvstog – fremtidens tog. Men på landets togstationer er perronernes højde forskellige. Det betyder, at nogle stationer vil få niveaufri adgang, imens mange andre stationer fortsat vil give togrejsende udfordringer med at stige på og af toget.

Der er brug for at ensrette alle stationers perronhøjde efter EU-standarden på 55 centimeter. Banedanmark har oplyst til DH i 2019, at på 139 ud af 299 stationer har nogle eller alle perroner ikke standardhøjden. Det svarer til 46,5 procent.

Læs også

Togturen skal være fleksibel
Det skal tænkes ind, når den nye infrastrukturplan skal udformes.

Ellers må vi ty til alternative metoder og lave en fast aftale med landets crossfitmedlemmer, så de kan bære barnevogne, store kufferter og rollatorer ind.

Men førstnævnte løsning er mere langtidsholdbar og realistisk, tænker jeg. I dag skal kørestolsbrugere også bestille assistance og en lift mindst 12 timer inden afrejse med fjerntog. Det gør det meget ufleksibelt at benytte toget.

Nogle gange kan det også forsinke afgangstiden og føre til medpassageres irritation. Når jeg læser de andre indlæg i Altingets temadebat om infrastrukturaftalen, er det dejligt at se en enighed om særligt ét punkt: Vi skal fokusere på langsigtede investeringer, der sikrer mobilitet og sammenhængskraft.

Der er behov for at lave en konkret plan og langsigtet løsning for finansieringen af denne ensretning af perronhøjder og adgang til stationer.

Siden 2007 er der blevet oprettet selvstændige initiativer og puljer, der har lappet på problemet. Men vi har manglet en samlet plan.

En del perroner er allerede planlagt til renovering, men lige nu indgår det ikke i renoveringsplanerne, at perronhøjderne ensrettes. Det bør det gøre.

Vi med handicap kan og vil bidrage i samfundet. Det kræver, at vi også kan rejse let rundt med eksempelvis de danske tog.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thorkild Olesen

Formand, Danske Handicaporganisationer, næstformand, Det Centrale Handicapråd
cand.mag. i historie og religionsvidenskab (Aarhus Uni. 2005)

0:000:00